مدیران خودروعصر اعتبار

خانه در تهران متری ۲۷ میلیون تومان گران‌تر از استانبول

عصر ساختمان- هر متر خانه در استانبول ترکیه به طور متوسط ۷۰۳ یورو معادل حدود ۳۸ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالی که این رقم در تهران تا دی‌ماه سال گذشته ۵۵ میلیون تومان و در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون تومان است. در واقع هر متر خانه در پایتخت ایران از دومین شهر گران ترکیه ۲۷ میلیون تومان گران‌‌تر است.

خانه در تهران متری ۲۷ میلیون تومان گران‌تر از استانبول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از جهان صنعت نیوز، پس از یک جهش 51 درصدی قیمت در بازار مسکن ترکیه در سال گذشته، آخرین آمار از  کاهش 3.8 درصد نرخ خانه در این کشور نسبت به سال گذشته حکایت دارد و هم‌اکنون به 399 یورو در هر متر مربع رسیده است. هر متر خانه در شهر موغلا  746 یورو و استانبول 703 یورو است. هم‌اکنون برای خرید یک واحد 100 متری در استانبول باید به طور میانگین 63 هزار و 205 یورو معادل حدود 3.4 میلیارد تومان هزینه کرد که حدود نصف قیمت یک آپارتمان با مساحت مشابه در بسیاری از مناطق جنوبی تهران است و یک پنجم تا یک هفتم قیمت آپارتمان 100 متری در شمال پایتخت ایران را شامل  می‌شود.

    پس از آن‌که اقتصاد ترکیه تحت تاثیر عواملی همچون کاهش گردشگری ناشی از شیوع کرونا، سیاست‌های پولی اردوغان ـ رییس‌‌جمهور مبنی بر افزایش نرخ بهره و رسیدن به قله‌های تورمی بالای 80 درصد با مشکلات کم‌سابقه‌ای در دو سال گذشته مواجه شد، آمارها گویای آن است که به تدریج تورم مسکن در این کشور تعدیل شده است. با این حال مردم ترکیه از افزایش سنگین قیمت خانه در این کشور طی دو سال گذشته دلخور هستند و انتقادات تندی به سیاست‌های اردوغان وارد می‌کنند.

    با وجود تورم 51 درصدی بازار مسکن ترکیه در سال 2022 که بیشترین میزان تورم مسکن در بین کشورهای جهان را به خود اختصاص داد هنوز قیمت خانه در گران‌ترین شهر این کشور یعنی موغلا کمتر از تهران است. هر متر خانه در شهر موغلا به طور متوسط 746 یورو معادل 40 میلیون تومان و در استانبول 37.8 میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالی که این رقم در تهران تا دی‌ماه سال گذشته و قبل از آن‌که دولت رییسی انتشار آمار قیمت را متوقف کند 55 میلیون تومان بود. برآورد می‌شود هم‌اکنون قیمت هر متر آپارتمان در تهران دست کم به 65 میلیون تومان رسیده باشد. در واقع هر متر خانه در تهران از دو شهر گران قیمت ترکیه به ترتیب 25 و 27 میلیون تومان گران‌‌تر است.

    سال 2022 رشد قیمت مسکن در ترکیه پس از منطبق شدن با تورم 51 درصد عنوان شد که بالاترین میزان را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص داد. این میزان رشد، فاصله‌ی معناداری را با تورم 11 درصدی کشوری که در جایگاه دوم قرار داشت به ثبت رساند.

    شش شهر گران قیمت ترکیه به ترتیب موغلا، استانبول، ازمیر، آیدین، بورسا و آنتالیا هستند. بهای یک ملک 100 متری در آنتالیا به عنوان ششمین شهر گران قیمت ترکیه 33 هزار و 19 یورو معادل یک میلیارد و 770 میلیون تومان است. با چنین مبلغی در شهر جدید پردیس در 17 کیلومتری شرق تهران نیز نمی‌توان یک آپارتمان 87 متری مسکن مهر خریداری کرد.

    گفته می‌شود بعد از نوسانات قیمت مسکن در ترکیه از حدود سه هفته قبل صدور مجوز اقامت به اتباع خارجی در برخی شهرهای این کشور از جمله استانبول ممنوع شده است. این در حالی است که سال گذشته ایرانی‌ها با خرید 8223 واحد مسکونی در ترکیه عنوان دومین گروه خریداران ملک در این کشور را پس از شهروندان روسی با 16 هزار و 312 واحد به خود اختصاص دادند. در رتبه‌ی سوم نیز اتباع عراقی با خرید 6241 واحد مسکونی در ترکیه قرار گرفتند.

    با وجود رشد قیمت‌ها در دو سال اخیر، همچنان تقاضای خرید ملک در ترکیه از طرف اتباع خارجی، بخصوص شهروندان روسیه، ایران، عراق و اوکراین بالا است. مجموع خانه‌هایی که سال 2022 در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شد 67 هزار و 490 واحد بود که معادل 4.5 درصد از کل فروش مسکن در این کشور را شامل می‌شود. در این بین استانبول رتبه اول فروش ملک به اتباع خارجی را از آن خود کرد.

    درخصوص بازار اجاره ترکیه نیز اعداد و ارقام، مبالغی کمتر از تهران را نشان می‌دهد. متوسط اجاره یک واحد 100 متری در استانبول که گران‌ترین نرخ‌های اجاره در ترکیه را دارد 264 یورو، ازمیر 222 یورو، آنکارا 135 یورو، بورسا 135 یورو و آنتالیا 132 یورو است. در واقع اجاره یک آپارتمان 100 متری در آنتالیا به طور میانگین 7 میلیون تومان در ماه است که رقم‌هایی کمتر از مناطق میانی و جنوبی تهران محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو