مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل صمت استان مرکزی عنوان کرد:

هدف‌گذاری کسب رتبه چهارم صادرات سنگ تزئینی در دنیا

حضور تجار ۲۵ کشور در نمایشگاه نیم‌ور

عصر ساختمان- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ما به دنبال ایجاد تحول هستیم و با توجه به اینکه از رتبه چهارم منابع برخورداریم، رتبه چهارم صادرات سنگ را هدف‌گذاری کرده‌ایم و باید به این نقطه برسیم.

هدف‌گذاری کسب رتبه چهارم صادرات سنگ تزئینی در دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی جودکی شامگاه چهارشنبه پنجم مهرماه در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در فرمانداری شهرستان محلات برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران تقریبا تنها مرکز نمایشگاهی 100 درصد خصوصی کشور است. نمایشگاه برای رسیدن به این مرحله که بیش از 30 هزار تن سنگ طی چهار روز در آن به نمایش در بیاید، کار بسیار بزرگی انجام داده است که در نمایشگاه‌های مشابه خارجی و داخلی نیز مشاهده نمی‌شود. این مهم نشان‌دهنده اقدامات بزرگ در 14 دوره قبل است تا نمایشگاه به عنوان بین‌المللی برسد.

    وی ادامه داد: اگر این نمایشگاه که توسط بخش خصوصی ایجاد شده در بروکراسی بخش دولتی قرار بگیرد، به این مرحله نمی‌رسید. ما هنوز به نقطه اصلی و هدف نهایی دست پیدا نکرده‌ایم و جای کار بسیاری وجود دارد. بخش خصوصی به دنبال این است که شرایط بهتری را فراهم کند و بخش دولتی باید به این مسئله کمک کند.

    وی افزود: با همکاری بخش خصوصی دو طرح برای نمایشگاه مطرح شده است. تلاش کرده‌ایم تا اینجا نمایشگاه تبدیل به شوروم و مرکز عرصه سنگ کشور شود که نیازمند همکاری وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت است. با ایجاد این نمایشگاه دائمی، تجار خارجی تمام پتانسیل سنگ کشور را در این نمایشگاه مشاهده خواهند کرد و نیازی به حضور در معادن کشور وجود ندارد.

    جودکی گفت: تقریبا تمام استان‌های دارای معادن سنگ تزئینی و تقریبا تمام معادنی که قابلیت صادرات دارند، در نمایشگاه حضور دارند. با این کار، نمایشگاه به طور مداوم در تمام سال فعال خواهد بود. با تکمیل پایانه صادراتی و استقرار گمرک، صادرات از همین نقطه صورت خواهد گرفت و با ایجاد امکان عرضه مستقیم، از دلال‌بازی جلوگیری کرده و موجب شکوفایی اقتصاد منطقه می‌شود.

    وی اظهار کرد: حدود 11 درصد سنگ تزئینی جهان را در اختیار داریم اما مشارکت ما در این حوزه کمتر از نیم درصد است که نشان می‌دهد نیازمند تلاش بیشتر هستیم. اگر این اقدامات در حوزه نمایشگاهی به درستی صورت گرفته و دولت نیز حمایت کند، تمام معادن سنگ کشور برای عرضه سنگ در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و موجب شکوفایی اقتصاد منطقه‌ و کشور می‌شود.

    وی ادامه داد: از لحاظ میزان ذخایر سنگ تزئینی، رتبه چهارم جهان و از لحاظ تنوع سنگ‌های تزئینی رتبه اول جهان را در اختیار داریم اما برخی مشکلات از قبیل فرآوری و قوانین دست و پاگیر مانع از این است که بتوانیم تمام ظرفیت خود را به بازارهای جهانی ارائه کنیم. این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای کشور است چرا که بعد از نمایشگاه‌های برزیل، چین، هند و ایتالیا، رتبه پنجم بین‌المللی را در اختیار دارد و برای فعالان سنگ دنیا شناخته شده است.

    مدیرکل صمت استان افزود: با هماهنگی وزارت بازرگانی بالغ بر 20 سفیر را برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده‌ایم و بالغ بر 25 تاجر کشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. این نمایشگاه باعث ارتقاء جایگاه شهر نیم‌ور و شهرستان محلات و استان مرکزی خواهد شد. حضور افراد غیربومی برای بازدید از نمایشگاه می‌تواند به ارتقاء اقتصاد منطقه و شهر کمک کند.

    وی تصریح کرد: مجوز بین‌المللی نمایشگاه صادر شده و رایزنان بازرگانی کشور که قصد استقرار در کشورهای هدف را دارند، در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و اقدامات لازم در حوزه مارکتینگ را در بازارهای هدف انجام خواهند داد.

    جودکی گفت: میز تخصصی سنگ کشور با حضور مقامات ارشد کشوری در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد. وظیفه میز سنگ، شناسایی گلوگاه‌ها و مشکلاتی است که در حوزه صادرات سنگ در هر نقطه‌ای وجود دارد. مسئولیت میز سنگ به استان مرکزی داده شده و طی چند سال اخیر، تقریباً در تمام نقاط سنگ‌خیز کشور این میز برگزار شده است.

    وی اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه نمایشگاهی انجام می‌شود و حضور اساتید بین‌المللی را در نمایشگاه خواهیم داشت که به توسعه امر آموزش کمک می‌کند. یکی از تفاوت‌های نمایشگاه امسال، حضور ماشین‌آلات فرآوری است و آخرین تکنولوژی و ماشین‌آلات در معرض دید قرار می‌گیرد.

    وی با بیان اینکه در حوزه تولید و فرآوری سنگ مشکلات بسیاری وجود دارد و برخی از ماشین‌آلات فرسوده هستند، ادامه داد: به‌روز کردن تجهیزات نیازمند همکاری بانک‌های عامل و اعطاء سرمایه در گردش و سرمایه ثابت است تا واحدهای فرآوری بتوانند دستگاه‌های خود را به‌روز کنند که در این صورت در تولید صادرات محور تاثیرگذار خواهند بود. نکته دیگری که در نمایشگاه امسال به جدیت دنبال شده، حضور جدی‌تر ماشین‌آلات خواهد بود. شرکت هپکو در تجهیزات، شرکت هسکو در تعمیرات و شرکت‌های وارد کننده ماشین آلات غیرقابل تولید در کشور، در نمایشگاه حضور خواهند داشت تا معدنکاران سراسر کشور علاوه بر مشاهده این ظرفیت‌ها بتوانند قراردادهای مورد نیاز خود را منعقد کنند.

    وی اظهار کرد: اولویت اولیه ما در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور، استفاده از توان داخلی است. شرکت هپکو در چند سال اخیر که به چرخه تولید بازگشته، نشان داده است که می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند. امیدوارم با حل مشکلات بتوانیم برند هپکو را به صدر برندهای کشوری و بین‌المللی برگردانیم. از تمام کسانی که در فعالیت‌های معدنی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، حضور دارند دعوت کرده‌ایم تا بتوانیم پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ را بسیار متفاوت‌تر از دوره‌های دیگر برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: با استفاده از آسیب‌شناسی، مشکلات سال گذشته شناسایی شده و امیدواریم در نمایشگاه امسال شاهد این مشکلات نباشیم. امیدواریم نمایشگاه سنگ ایران را در مقیاس بین‌المللی ببینیم و پس از قرار گرفتن در رنکینگ جهانی، به دنبال ارتقاء جایگاه آن باشیم و این هدف‌گذاری را داشته باشیم که یک روز نمایشگاه اول دنیا باشیم که دور از دسترس نیست.

    وی افزود: بخش دولتی تمام تلاش خود را انجام داده است تا نمایشگاه در شرایط خوبی برگزار شود. از وزیر صمت و دو تن از وزرای دیگر برای حضور در نمایشگاه دعوت است اما حضور معاون معدنی وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه قطعی شده است.

    مدیرکل صمت استان با تاکید بر اینکه تقاطع غیرهمسطح در محدوده نمایشگاه باید شکل بگیرد، گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که در حال برطرف شدن است. معدنکاران نیز در زمینه تامین تجهیزات همکاری‌های لازم را خواهند داشت. باید برای این کار بزرگ زیرساخت‌های دیگری مانند هتلینگ تقویت شود. انتظار داریم که در کنار نمایشگاه سنگ، بخش گردشگری نیز فعال باشد و میهمانان خارجی از نقاط مختلف و پتانسیل‌های گردشگری محلات دیدن کنند.

    وی اظهار کرد: این‌ها سفیران فرهنگی شده و می‌توانند به رشد گردشگری شهرستان محلات کمک کنند و این امر می‌تواند از اهداف پنهان نمایشگاه سنگ باشد. شهرستان‌های محلات و دلیجان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و اقتصاد خود را شکوفا کنند. امیدواریم سال جاری مشکل زمین و سند پایانه صادراتی حل شده و نمایشگاه دائمی، شوروم و پایانه صادراتی تا سال آینده شکل بگیرد.

    وی با اشاره به نقش بزرگ خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی برای نمایشگاه، ادامه داد: ما به دنبال ایجاد تحول هستیم و با توجه به اینکه از رتبه چهارم منابع برخورداریم، رتبه چهارم صادرات سنگ را هدفگذاری کرده‌ایم و باید به این نقطه برسیم.

    جودکی افزود: در حوزه سنگ تزئینی چیزی به نام خام فروشی وجود ندارد چرا که 50 درصد کار فرآوری در معادن اتفاق می‌افتد و سایر اقدامات در واحدهای فرآوری سنگ صورت می‌گیرد. بنابراین صادرات سنگ کوپ خام فروشی محسوب نمی‌شود. بالغ بر 45 درصد صادرات ترکیه سنگ کوپ بوده و این نکته در دنیا مرسوم است.

    وی گفت: رویکرد نمایشگاه‌های بین‌المللی افزایش صادرات کالا است. اصرار ما برای ورود دستگاه‌های فرآوری به جهت همراه شدن با تکنولوژی‌های روز دنیا است تا بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم. بنابراین رویکرد اصلی نمایشگاه‌های بین‌المللی صادرات محور است. پایه رشد تولید و مهار تورم، توسعه صادرات است و باید با تولید کالای صادراتی، قدرت رقابت در بازار جهانی را برای خود فراهم کنیم.

    وی اظهار کرد: نمایشگاه سنگ نیمور هر ساله از لحاظ میزان شرکت‌کننده، تنوع سنگ و میزان بازدید کننده تخصصی، رشد کمی و کیفی داشته است. دستاورد چهارده ساله نمایشگاه این است که نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران، پنجمین نمایشگاه سنگ دنیا است. اعلام آمادگی 25 کشور جهان برای حضور در نمایشگاه، دستاورد چهارده دوره برگزاری و کار تیمی پرقدرت است.

    مدیرکل صمت استان مرکزی ادامه داد: یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا تولید کاغذ از سنگ است که یک واحد در این حوزه در شهرستان محلات ایجاد شده و کار پیش تولید را آغاز کرده و  به تولید انبود خواهد رسید. ذخیره بسیار خوبی از سنگ‌هایی که می‌تواند به عنوان خمیر کاغذ استفاده شود در شهرستان محلات وجود دارد. امیدواریم با رفع مشکلات این واحد و تکمیل زنجیره بتوانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

    وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات از سال گذشته اقداماتی با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است. ظرفیت ماشین‌سازی خوبی در حوزه سنگ در کشور وجود دارد. علاوه بر دعوت از ماشین‌سازان داخلی از ظرفیت‌های خارجی نیز در نمایشگاه استفاده شده است. ایجاد پایانه صادراتی با این هدف صورت می‌گیرد که در سراسر سال بتوانیم از ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی سنگ استفاده کنیم.

    وی تصریح کرد: در حوزه صنعت و معدن مقوله‌ای تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد. معدن کاران در این حوزه حضور خوبی دارند و وجود این تعداد معدن قطعا در اقتصاد منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

    جودکی خاطرنشان کرد: سه عنصر اساسی سنگ، گل و ماهیان زینتی در منطقه محلات و نیم‌ور وجود دارد که اقتصاد منطقه از این سه ظرفیت بهره می‌برد اما ممکن است کوتاهی‌هایی از طرف برخی مسئولان صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو