مدیران خودروعصر اعتبار

«مدیریت یکپارچه معدن تا مسکن»، راهکار کاهش قیمت تمام شده ساختمان

عصر ساختمان- کنترل قیمت نهاده‌های ساختمانی با توجه به اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت مسکن به این بخش برمی‌گردد، از مهم‌ترین راهکارهایی است که در ماه‌های اخیر از سوی دولت با هدف ساماندهی این بازار انجام شده است.

«مدیریت یکپارچه معدن تا مسکن»، راهکار کاهش قیمت تمام شده ساختمان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، با توجه به تاثیرگذاری نرخ مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده مسکن، یکی از مواردی که دولت سیزدهم به دنبال اجرایی‌کردن آن است، کنترل قیمت‌ها در این بخش است. با توجه به تاثیرگذاری این حوزه در بازار مسکن، وزیر راه و شهرسازی در سخنانی به این مهم پرداخت که خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس، موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

    منفی‌شدن رشد قیمت مسکن

    «مهرداد بذرپاش» همچنین نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: در چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در جلسه شورای عالی مسکن با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

    لزوم هماهنگی دستگاه‌ها برای کاهش قیمت مسکن

    به دنبال برگزاری جلسه شورای عالی مسکن، آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور نیز به این موضوع پرداخت و یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن عنوان کرد.

    آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، زیرا هر چه قیمت ساخت کمتر باشد به نفع مردم است.

    موضوع تاثیرگذاری مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده مسکن و لزوم خارج شدن سیمان و فولاد از بورس، از جمله مطالب مهم در حوزه مسکن بود که البته بازخوردهای زیادی داشت.

    در این زمینه، یک کارشناس حوزه مسکن در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا، موضوع کاهش قیمت مسکن با کنترل مصالح ساختمانی را از جنبه‌‎های گوناگونی مورد تحلیل قرار داد و «مدیریت یکپارچه معدن تا مسکن» را به عنوان راهکار اصلی برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده برشمرد.

    کاهش مدت زمان ساخت مسکن و تاثیر آن در پایین‌آمدن قیمت تمام شده

    «فرشید ایلاتی» تاکید کرد: هرچه مدت زمان ساخت کاهش یابد، به همان میزان قیمت تمام شده مسکن نیز کمتر خواهد شد، بنابراین باید تمرکز را به این سمت و سو ببریم که پروژه‌ها را هر چه سریعتر تمام کنیم تا شاهد تاثیرگذاری اثرات تورمی بر آنها نباشیم.

    وی، تراکم‌زدایی را از دیگر روش‌های کاهش قیمت تمام شده مسکن عنوان کرد و افزود: همچنین استفاده از فناوری‌های نوین و شیوه‌های جدید ساخت و ساز و در کنار آن اقداماتی مانند خارج‌کردن سیمان و فولاد از بورس به این مساله کمک زیادی خواهد کرد.

    کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت‌تمام شده مسکن با کنترل نهاده‌های ساختمانی

    این کارشناس حوزه مسکن ادامه‌داد: دولت در صورتی‌که موفق به کنترل هزینه‌های مربوط به مصالح ساختمانی در نهضت ملی مسکن شود، می‌تواند بین 20 تا 30 درصد قیمت نهایی خانه‌های این طرح را کاهش دهد، ولو اینکه این کنترل قیمت با استفاده از خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باشد.

    ایلاتی، فراهم کردن زیرساخت برای رصد حلقه نهایی زنجیره توزیع مصالح ساختمانی را به عنوان راهکاری دیگر به‌منظور نظارت بر قیمت مسکن عنوان کرد و گفت: در جریان رصد زنجیره توزیع کالایی مثل فولاد و سیمان طراحی وجود ندارد که بتوان به واسطه آن مراحل حمل، انبارداری و توزیع آن‌ها را رصد کند که ایجاد چنین ساختاری بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و می‌تواند مکمل خوبی برای شفافیت بورس کالا باشد.

    وی ادامه‌داد: همچنین با توجه به ایجاد تقاضای میلیونی در نهضت ملی مسکن، دولت می‌تواند با مدیریت تقاضا و عقد قرارداد با تامین‌کنندگان فولاد، سیمان و سایر مصالح ساختمانی به صورت قراردادهای بلندمدت و سفارش عمده، قیمت تمام شده ساخت نهضت ملی مسکن را کاهش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو