مدیران خودروعصر اعتبار

نوسازی مسکن به ۱۵۰ هزار واحد رسید

عصر ساختمان- در حال حاضر ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور در حال نوسازی است و دولت قصد دارد طی یک برنامه دو ساله این تعداد را به ۳۰۰ هزار واحد برساند.

نوسازی مسکن به ۱۵۰ هزار واحد رسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، سهم بافت‌های فرسوده از نوسازی چهار میلیون واحد مسکونی 800 هزار واحد است که سالیانه 200 هزار واحد باید به مرحله نوسازی و بهسازی برسد. این در حالی است که متوسط نوسازی سالیانه در دولتهای گذشته 40 هزار واحد بود.

    محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران - به تازگی اعلام کرده که 150 هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده کشور در حال ساخت است که تلاش می‌کنیم در یک برنامه دو ساله این تعداد را به 300 هزار واحد ارتقا دهیم.

    تعریف و ارائه بسته‌های تشویقی جدید و مناسب برای سازندگان، سرمایه‌گذاران و مالکان از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که باعث شده روند نوسازی از اواخر سال گذشته تسریع شود.

    طبق آمار، در طول هشت سال فعالیت دولت قبل متوسط نوسازی مسکن به 40 هزار واحد رسیده بود؛ در حالی که طبق قانون ساماندهی باید سالیانه 100 هزار واحد نوسازی می‌شد.

    بر اساس آمار سال 1400، نوسازی مسکن به 61 هزار واحد و سال 1401 به 65 هزار واحد رسید که رشد 62 درصد در مقایسه با میانگین دولت‌های قبل را نشان می‌دهد. این آمار از تعداد پروانه‌های صادره استخراج شده است. در چهار ماهه ابتدای امسال هم بیش از 20 هزار پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده که از رشد 40 درصد در مقایسه با چهار ماهه ابتدای سال گذشته حکایت دارد.

    ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، معاوضه خانه فرسوده با زمین یا واحد نوساز با تخفیف 40 درصد از جمله برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی مسکن مردمی است.

    اواخر شهریور امسال مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که در بهار 1402، نسبت به بهار 1401، نوسازی بافت فرسوده در 132 شهر افزایش نشان می‌دهد که در این 132 شهر، رشد نوسازی بافت فرسوده، در مجموع 140 درصد است. در مجموع در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول پارسال، نوسازی بافت فرسوده 44 درصد بیشتر شده است. در سه ماهه اول پارسال، پروانه نوسازی 11 هزار و 585 واحد در بافت فرسوده صادر شد و امسال این رقم به 16 هزار و 342 واحد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی