مدیران خودروعصر اعتبار

بیست و دومین نمایشگاه تاسیسات تهران (۸)

جایگاه صنعت تاسیسات ایران درست نیست

عصر ساختمان- پیگیری جایگاه صنعت تاسیسات ایران در حاکمیت اجرایی صنعت ساختمان از اهداف نشریه ساختمان فردا است.

جایگاه صنعت تاسیسات ایران درست نیست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» درباره جایگاه این صنعت در بخش های مختلف اجرایی کشور گفت و گویی با دکتر جلال الدین ابیانه استاد دانشگاه و از فعالان این صنعت انجام داده ایم که در ادامه این پرسش و پاسخ را می خوانیم.

    جایگاه صنعت تاسیسات ایران در حکمرانی صنعت ساختمان ایران چگونه است؟

    صنعت تاسیسات ایران در حکمرانی صنعت ساختمان ایران با توجه به دلایل زیر به درستی در جایگاه خودش قرار ندارد. لذا متاسفانه شاهد اتلاف انرژی، آب، به هدر رفتن هزینه های احداث و اجرای تاسیسات در ساختمان حتی مستهلک شدن زود هنگام ساختمان، و افزایش میزان آلودگی های زیست محیطی از بین رفتن منابع اولیه انرژی و آب و بطور کلی زیرساخت های کشور هستیم و خواهیم بود.

    الف) صنعت تاسیسات در کل دنیا از نقطه نظر نوع و مقدار مواد مصرفی، نوع و مقدار انرژی مصرفی، سطح آلودگی های زیست محیطی، مقدار مصرف آب (بصورت مجموع آثار در محل و در جهان) همچنان در حال تغییر است. صنعت تاسیسات در کشور ایران (مخصوصا در شرکت های دانش بنیان که اصولا از خود دارای نرم افزار طراحی و قابلیت توسعه هستند) سعی در بروزرسانی و متاثر از این تغییرات میباشند. در حالیکه در صنعت ساختمان ایران این تغییرات به آرامی نفوذ میکند.

    ب) اصولا در جهان مبلغ انرژی و آب همواره متاثر از عوامل ناشی از موقعیت جغرافیایی، وجود و پتانسیل منابع اولیه، نوع و چگونگی هزینه های انتقال و مدیریت های حاکم میباشند. در ایران متاسفانه این موضوع بصورت دستوری تقریبا و بصورت ظاهری مبلغ انرژی و آب پایین دیده میشوند و برای برخی مصرف کنندگان تقریبا صفر میباشند.

    پ) تاسیسات در صنعت ساختمان اصولا در بخشهای 1- آبرسانی سرد و گرم و فاضلاب (مصارف بهداشتی و شرب، آبیاری فضای سبز و امثال آنها)، 2- فرایند گرمایش و سرمایش (تهویه مطبوع) 3-اطفاء حریق خلاصه میشود. در بخشهای 1 و 3 صرفا تابعی از نوع و مقدار مواد مصرفی هستند و می توان گفت که خیلی دچار مشکل نیستیم. ولی در مورد بخش 2 که معمولا به نادرستی در انتهای پروژه ساختمانی مطرح میشوند مشکل بزرگی وجود دارد. این بخش از صنعت ساختمان که به منزله قلب و ریه یک ساختمان است همیشه مکان مناسبی برای نصب تجهیزات و عبور لوله های ارتباطی در نظر گرفته نمیشوند، با انگیزه اقتصادی تر شدن امر راهبری و نگهداری از افراد بدون تجربه استفاده میگردد. این موارد همیشه سبب از بین رفتن زود رس تجهیزات مربوطه میگردد در نهایت ساختمان غیر قابل سکونت محسوب میشود و موجب نارضایتی مصرف کننده مگر با تجدید و انجام هزینه های بسیار بالا امکان اصلاح آن هم در صورتیکه امکان پذیر باشد.

    جایگاه تکنولوژی روز دنیا در تولیدات صنعت تاسیسات ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

    خوشبختانه اغلب تولید کنندگان صنایع تاسیسات از تکنولوژی مناسب و به روز شده جهت تولیدات محصولات خود استفاده میکنند. اما نقش آزمایشگاه و آزمون تجهیزات تهویه مطبوع در این صنعت بسیار کمرنگ و ناپیداست. تهیه آزمایشگاه ها و اتاق های آزمون برای تولیدات تهویه مطبوع و همچنین اجباری نمودن استانداردهای ساخت تولید کنندگان را بسمت استفاده بیشتر از تکنولوژی های روز دنیا سوق خواهد داد.

    اگر به صنعت تاسیسات توجه نشود ضررهای مالی و اقتصادی آن برای کشور تا کجا پیش خواهد رفت؟

    با توجه به اهمیت تاسیسات در استفاده و رفاه ساختمانها عدم توجه به این بخش استفاده از پروژه ها را با مشکلات مواجه نموده و تمامی سرمایه گذاری اولیه و اهداف آن خصوصا در بخشهای اداری و تجاری نابود میسازد. عدم توجه به رعایت استانداردها در صنایع تاسیسات باعث به هدر رفتن حاملهای انرژی و هدر رفت منابع مالی و اقتصادی کشور خواهد شد.

    انتظار شما به عنوان کارشناس خبره این صنعت از برنامه های وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی چیست؟

    1- اجباری نمودن رعایت استانداردهای تولید تجهیزات تهویه مطبوع (جهت خروج تولید کنندگان مصنوعی و سود جویان از این حرفه)
    2- اجباری نمودن رعایت مصارف مجاز انرژی در انتخاب تجهیزات مربوطه در صنایع تاسیسات
    3- ترغیب نمودن صنایع ساختمان در بخش اداری و تجاری و صنعتی در استفاده کردن از سیستم تولید توام جهت افزایش ضریب بهره وری که حتی میتوان تا 100درصد نیز رسید.
    4- اجباری کردن استفاده از سیستم تولید توام در نیروگاه ها جهت افزایش تولید برق در فصل تابستان و حتی در کل سال با همین تجهیزات موجود در صنعت برق کشور برای رسیدن به شرایط استاندارد ایزو....
    5- توقف واقعی واردات کالای خارجی در این صنعت (اغلب تجهیزات تاسیسات تولید کننده داخلی دارند)
    6- ارائه حمایتهای غیر مالی از تولیدکنندگانی که با استفاده از دانش روز دنیا و دارای نرم افزار طراحی که منجر به کاهش مصرف مواد اولیه و مصارف حاملهای انرژی و آب میگردد و ترغیب آنها جهت استفاده از سیستمهای گازسوز، هیبریدی و انرژی پاک هیدروژن در آینده....
    7- تصویب آیین نامه ها و اجرای قوانین و رعایت مصارف انرژی به عنوان پیشرط صدور پروانه ساخت مجتمعها
    8- ترغیب سازندگان پروژه های ساختمانی به تولید انرژی مورد نیاز و کاهش چشمگیر مصارف انرژی (با ارائه تشویقات غیر مالی)
    9- جلوگیری واقعی از تولید تجهیزات تهویه مطبوع توسط سازندگان فاقد پروانه و ایجاد شرایط سختگیرانه (جهت تولید محصولات با مصارف کمتر انرژی) جهت تمدید پروانه ساخت تولیدکنندگان
    استفاده از کارشناسان خبره در اداره صنایع ساختمان و صنعت تاسیسات و در نهایت حذف واسطه های اقتصادی که واقعا مسبب خیلی از مشکلات در این صنایع هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی