مدیران خودروعصر اعتبار

رویایی به اسم مسکن برای کارگران

عصر ساختمان- کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طبق آمارها قیمت مسکن در تهران حدود ۵ درصد کاهش داشته که این کاهش قیمت ناشی از معامله نشدن و نقدشوندگی پایین بازار مسکن بوده است.

رویایی به اسم مسکن برای کارگران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، در شرایطی که طبق اعلام مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 81 میلیون تومان رسیده؛ می‌توان مسکن را در شرایط دست نیافتنی‌تر از هر زمان ممکن توصیف کرد که دیگر با دریافت وام 960 میلیونی هم خواب خرید خانه برای متقاضیان تعبیر نخواهد شد.

    در حالی متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود 81میلیون تومان رسیده که با وام 960میلیونی مسکن می‌توان حدود 10متر خانه با احتساب هزینه اوراق خریداری کرد.

    به گزارش تسنیم؛ با توجه به اینکه حدود 70درصد دستمزد کارگران صرف مسکن می شود, به اعتقاد نمایندگان کارگری مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه بیشتر از 30سال است.

    آرمان حاجیان فرد, کارشناس مسائل اقتصادی گفت: متوسط قیمت مسکن بر اساس آمارها در تابستان فقط 5درصد کاهش داشته است.بانک مسکن برای اعطاء وام خرید مسکن با جعاله تعمیر آن جمعا به مبلغ 960میلیون تومان، با نرخ 22.5 و بازپرداخت 12ساله ، حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از خریداران مسکن سود میگیرد که با توجه به قیمت حدود 180 میلیون تومانی اوراق مسکن، نرخ تسهیلات مذبور به بالای 30درصد می رسد.

    کارگران به دلیل عدم توانایی در تأمین مسکن ملکی به سراغ مسکن اجاره ای می روند و تأمین سهم حداقل 70 الی 80 درصدی مسکن از حقوق دریافتی یک کارگر وی را از تامین مابقی نیازهای ضروری از جمله خوراک درمان پوشاک و اموزش باز میدارد که با خود چالش های زیادی با به همراه دارد.

    حاجیان فرد بیان می کند: در واقع اگر 180میلیون تومان قیمت اوراق مسکن را از مبلغ تسهیلات که 960میلیون تومان است کم کنیم ،تسهیلات خرید مسکن برای خریداران حدود 780میلیون تومان خواهد بود که طی 12سال حدود 200درصد سود از خریداران مسکن اخذ می نماید.حال با توجه به میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران که حدود 80میلیون تومان می باشد این تسهیلات برای خرید 10متر آپارتمان کفایت میکند و اگر حداقل متراژ آپارتمان ها را 50متر در نظر بگیریم افراد برای خانه دار شدن می بایست حدود 3میلیارد تومان پس انداز داشته باشند که اتفاقی دور از ذهن می باشد.

    وی گفت: در واقع بانک ها با پرداخت تسهیلات بیشتر به فکر درآمدزایی خود هستند تا خانه دار شدن مردم!! و این خدمات دولت مطمئناً عاملی برای خانه دار شدن قشر کارگر و کارمند که با حقوق و دستمزدهای زیر خط فقر معاش میکنند نخواهد بود. سال هاست که در اقتصاد ایران، قیمت ها چسبندگی به کران بالا و یا ماکزیمم قیمت ها داشته اند و با تغییرات نرخ ارز ، تورم و سفته بازی های بازار ها ، همیشه قیمت ها در همان محدوده بالا نوسان کرده و بارها مشاهده شده پس از رشدهای غیرمنتظره قیمت ها در بازارها، در هنگام رکود ، قیمت ها در محدودهای 20الی 30 درصدی سقف قیمتی با حمایت های مشکوک ،از تنزل و کاهش بیشتر آن جلوگیری کرده اند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بازار مسکن نیز از این مقوله جدا نبوده است و طبق آمارها مسکن در تهران حدود 5 درصد کاهش داشته که این کاهش قیمت ناشی از معامله نشدن و نقدشوندگی پایین بازار مسکن بوده گفت: البته فریز شدن نقدینگی مردم در بازارهای همچون خودرو ، بورس و حتی خرید طلا و ارز در این رکود بازار مسکن بی تاثیر نبوده است.

    وی بیان کرد: دولت باید با ابزار و راهبردهایی همچون اخذ مالیات از خانه های خالی ، تسهیل شرایط زندگی در روستاها ، تکلیف انبوه سازان به ساخت و فروش خانه های قیمت مناسب در بازار ، ساخت مسکن های دولتی و اجاره آن بر اساس حقوق دریافتی هر فرد فاقد مسکن علاوه بر رونق بازار مسکن ، تلاش موثری برای تأمین مسکن بی خانه ها انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی