مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

باید برای زمین‌لرزه آماده باشیم

عصر ساختمان- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تهران شهر زلزله‌خیزی است، اما این معنایش این نیست که شهر به تلی از خاکستر تبدیل شده و همه می‌میرند. آمارهای واقعی و برآوردها در خصوص زلزله تهران در اختیار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

باید برای زمین‌لرزه آماده باشیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی نصیری در همایش پدافند غیر عامل که به مناسبت هفته پدافند غیر عامل در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، به بررسی عملکرد مدیریت شهری تهران در پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: امیدوارم این نکوداشت‌ها به شهری ایمن‌تر کمک کند. سازمان پدافند غیر عامل در هر دستگاهی یک کمیته دارد و در این دوره مدیریت شهری، دبیرخانه پدافند غیرعامل از معاونت امور مناطق شهرداری به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به عنوان متولی اصلی مدیریت ریسک در پایتخت منتقل شد که اقدام درستی بود.

    وی از انتقال پدافند غیر عامل و نیز دبیرخانهHSE در شهر تهران به عنوان تلاش برای ایجاد هماهنگی بیشتر در زمینه مدیریت ریسک شهر تهران نام برد و گفت:‌در همین راستا نیز یک موافقت‌نامه بین سازمان پدافند غیر عامل کشور و شهرداری منعقد شد. کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران جای مهمی است و ساختاری دارد که همه بخش‌های شهرداری ذیل آن عضویت دارند تا معلوم شود باید اقدامات پدافندی را در نظر بگیرند.

    نصیری برقراری  ارتباط دو سویه میان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران از طریق ساز و کار کمیته، ارزیابی عملکرد کارگروه‌ها با توجه به وظایف محول شده، پیگیری موارد حوزه پدافند غیرعامل از کارگروه‌های تخصصی، پیگیری اجرای موافقت‌نامه از کارگروه‌ها و برگزاری جلسات دوره‌ای و منظم  را به عنوان بخشی از وظایف کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران نام برد.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در تمام ارکان شهرداری باید موضوع پدافند غیرعامل دیده شود و الزامات خدمت‌رسانی به مردم برای این کار طراحی شده است. ایمنی متروها و فضاهای زیر سطحی اولویت اساسی ماست، همچنین  اتصال خطوط مترو به 11 بیمارستان با سرعت درحال انجام است. اقدامات موردی بسیار متعددی همانند جمع‌آوری فاضلاب در برخی از ایستگاه‌های مترو نیز انجام پذیرفت و با تلاش همکاران ما نقایص برطرف شد.

    نصیری با اشاره به ایمن سازی گود مجاور سازمان کتابخانه ملی گفت: کتابخانه ملی به علت شرایط عجیب گود فرهنگ در خطر قرار داشت که با همکاری شهرداری تهران این خطر رفع شد.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین درباره ساماندهی فروشندگان مواد شیمیایی در شهر تهران نیز گفـت: فروشندگان اقلام شیمیایی خیابان ناصر خسرو باید به بازار کیمیا منتقل شوند، هم‌چنین طراحی دو بوستان در مناطق 4 و 18 با عنوان  بوستان پدافند غیرعامل با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش‌های شهروندی در دستور کار ما قرار گرفته است.

    وی افزود: با توجه به شبکه مویرگی گازرسانی در سطح تهران و وجود گسل‌های متعدد در پایتخت امکان‌سنجی حذف گاز از سطح شهر تهران و جایگزینی آن به انرژی‌های دیگر در حال مطالعه است. احداث برج‌های تخلیه اضطراری گاز به وسعت 80 متر در مواقع بحرانی به خصوص زلزله در شهر تهران در دست بررسی و اخذ مجوزهای لازم است. همچنین تصویب دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو، کاهش وابستگی شبکه مترو به تاسیسات ناپایدار شهری، آموزش نیروهای اورژانس به کارکنان متروی تهران، تجهیز مناطق به امکانات مورد نیاز در مواجهه با تهدیدات زیستی و شیمیایی در اولویت است.

    علی نصیری در حاشیه همایش پدافندغیرعامل که به مناسبت هفته پدافندغیرعامل در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، به موضوع زلزله تهران اشاره کرد و گفت: ایمنی و امنیت دو اولویت مهم سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است که آن را به طور ویژه در دستورکار قرار داریم و همواره بر این دو امر مهم تاکید می‌شود.

    وی درباره موضوع زلزله نیزگفت: موضوغ ما در تهران مساله ایمنی و گسل خیز بودن شهر تهران است، خب در این خصوص اقدامات زیادی باید انجام شود و البته اقدامات زیادی هم انجام شده است. به عنوان مثال ما دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله را نصب کردیم که دستاورد خوبی بوده و اگر در تهران زلزله‌ای رخ دهد می‌توان آن را چند ثانیه زودتر به مرکز مخابره و اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کرد.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مثلا در تفاهمی که با شرکت گاز داشتیم، بنا شد تا این شتاب‌نگارها در صورت وقوع زلزله، اطلاعات را به ایستگاه‌های گاز مخابره کرده و آن وقت جریان گاز به طور اتوماتیک قطع شود. در این خصوص دستگاه‌های دیگر هم باید از ظرفیت شتاب‌نگارها استفاده کنند. شرکت گاز هم همکاری خوبی با ما داشته است.

    نصیری درباره وقوع زلزله در تهران نیز گفت: تهران شهر زلزله‌خیزی است و طبیعی است که در چنین شهری احتمال وقوع زلزله وجود دارد. آمارها هم نشان می‌دهد که هر 150 تا 160 سال یکبار زلزله بزرگ بالای 5.5 ریشتر در این شهر رخ داده است. اما دقت کنید که این معنایش این نیست که شهر به تلی از خاکستر تبدیل شده و همه می‌میرند. آمارهای واقعی و برآوردها در خصوص زلزله تهران در اختیار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است. مطالعات بومی در مورد زلزله از سوی متخصصان ما انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: پس اینکه بیاییم و بر اساس حدسیات غیرمبتنی بر شواهد و ادله علمی، آمار سازی و دیتاسازی کنیم، کار خوبی نیست و موجب تشویش اذهان می‌شود. اینکه بیایند و آمارهای عددی و ... بدهند درست نیست و اگر ادامه پیدا کند، از ظرفیت‌های قضایی هم برای افرادی که تشویش اذهان عمومی و عددسازی کند استفاده خواهیم کرد.

    رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین با بیان اینکه همچنان تا آمادگی کامل و ایده‌آل برای تهران فاصله داریم، گفت: اما روند و نمودارهای ما رو به تعالی است و شاید در کوتاه مدت نتوانیم به نقطه آمادگی کامل و ایده‌آل برسیم اما این روند آغاز شده است. ما همواره باید برای زلزله آماده باشیم.

    شهریار افندی‌زاده هم در این همایش با بررسی شکل‌گیری مفهوم تاب‌آوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل گفت: مفهوم تاب‌آوری از سال 1973 شکل گرفت و از 1981 تایمرمن این مفهوم را در مدیریت بحران مطرح ‌کرد که تعریف جامع آن شامل توانایی آماده‌سازی و برنامه‌ریزی، جذب و بهبود یا سازگاری با رویدادهای نامطلوب است.

    وی با بیان اینکه سیستم باید بعد از مواجهه با عوامل تنش‌زا بتواند عملکرد خود را بازیابی کند، افزود: تاب‌آوری در برابر بحران‌های وارده دارای ویژگی‌هایی است که از سویی شامل عملکرد سیستم در زمان عادی و از سوی دیگر در زمان بحران است. سازمان‌ها در زمان پیامدهای نامناسب باید بتوانند با تنش‌ها مقابله کنند، عملکرد را ادامه دهند و آمادگی خود را حفظ کنند. هر سازمانی بتواند این امکان را بهتر ایجاد کند در زمان بحران توانمندتر خواهد بود.

    افندی‌زاده به بررسی مفهوم تاب‌آوری در سیستم حمل و نقل پرداخت و خاطرنشان کرد: حمل و نقل مسئولیت جابه‌جایی افراد و کالا را بر عهده دارد و در شهرهای بزرگ روز به روز اهمیت حمل و نقل بیشتر می‌شود. تاب‌آوری در این سیستم مهم است تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد این سیستم بتواند تاب‌آوری خود را حفظ کند وآثار منفی روی دیگر موضوعات نداشته باشد.

    معاون حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی  در ادامه با اشاره به این که باید بتوانیم این سیستم خدمات‌رسان را بعد از وقوع بحران‌ها حفظ کنیم، گفت: از نگاه فردی سیستم حمل و نقل به ما در انجام فعالیت‌های خود و هنگام جابه‌جایی کمک می‌کند، پس در زمان بحران هم باید بتواتد این امکان را ایجاد کند. از نگاه عمومی هم این سیستم باید برای مردم کاملا قابل دسترس باشد. مثل زمان کرونا که انتظار می‌رفت در زمان وقوع بحران، اختلالی در سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد نشود.

    افندی‌زاده در ادامه با یادآوری این نکته که سیستم‌های حمل و تقل در حال رشد  است و باید بدانیم چگونه خود را برای آینده طراحی می‌کند، افزود: ضرورت لحاظ کردن تاب‌آوری در تمامی زمینه‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، مدیریتی و عملیاتی سیستم‌های حمل و نقل از اهمیت فراوانی برخوردار است.

    وی با بیان این که در سیستم‌های حمل و نقل باید سیاستگذاری بلند مدت داشت، به بررسی توصیه‌های جهانی در این زمینه پرداخت  و گفت: افزونگی به معنای تکثیر اجزای حیاتی سیستم حمل و نقل جهت ایجاد عملکرد موازی، پشتیبانی به معنای جایگزین کردن سریع اجزای تازه با اجزای از کار افتاده و مختل سیستم و جانشینی و کاهش آسیب‌پذیری ، رویکرد اقدام در لحظه، دسترسی اولویت، مدل‌سازی اختلالات و لجستیک پشتیبان حین پاسخ به رویداد مخرب به عنوان دیگر موارد توصیه شده مورد توجه قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو