مدیران خودروعصر اعتبار

اعلام ۳ منطقه کشور که بیشترین فرسایش خاک را دارند

عصر ساختمان- رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ۳ منطقه جنوب‌غرب سیستان، جنوب سیستان و هرمزگان دارای بیشترین فرسایش خاکی هستند که تمرکز برای مبارزه با فرسایش خاک، مهار گردوغبار و آبخیزداری در آنجا برنامه‌ریزی شده است.

اعلام ۳ منطقه کشور که بیشترین فرسایش خاک را دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری امروز در مراسم کاشت یک میلیارد درخت در کشور اظهار کرد: این سازمان در دهه‌های گذشته از اهداف اصلی خود دور بوده است و این سازمان بیشتر تبدیل به سازمانی مرتبط با زمین و معدن  شده بود و به اهداف غیربازاری که این سازمان می‌تواند در زیرساخت‌های کشور اجرا کند توجهی نشده بود.

    وی افزود: هدف اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ پوشش گیاهی و توسعه آن در کشور است و تولیدکننده و تأمین‌کننده کالای غیرمبادله‌ای است که به چشم نمی‌آید اما منجر به تولید و حفظ اکسیژن،‌ آب و جذب گردوغبار در نقاط مختلف کشور می‌شود.

    نوبخت با اشاره به مناطقی که بیشترین فرسایش خاک در کشور را دارند تصریح کرد: در سال گذشته 27 سفر استانی در نقاط مختلف کشور انجام شد که بیشترین فرسایش خاک در نقاطی از جمله استان هرمزگان، جنوب غرب سیستان و جنوب سیستان مشاهده شد که برای مقابله با فرسایش خاک تمرکز بیشتری در این نقاط صورت خواهد گرفت و می‌گیرد.

    رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: فرسایش خاک و گردوغباری که در زابل وجود دارد به‌حدی است که شرایط زندگی را در این منطقه بسیار دشوار کرده است.

    وی تصریح کرد: کنشگران و فعالان اقتصادی در کشورمان بیشتر دو استان شمالی کشور را می‌بینند و در ارتباط با آنها فعالیت دارند اما این مناطق نیاز به رسیدگی بیشتری دارد، بر این اساس در سیستان و بلوچستان در سطحی بالغ بر 800 هزار هکتار (در دشت سیستان) فعالیت‌های مرتبط برای جلوگیری از فرسایش خاک و مهار ریزگردها انجام می‌شود.

    نوبخت تصریح کرد: مطالعات دو میلیون هکتار آبخیزداری نیز در این مناطق انجام می‌شود که از طریق مهار آب‌هایی که در آنجا وجود دارد و قابلیت اجرا دارد و از خروج آب موجود نیز جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

    رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: کارکردهای ما در سازمان منابع طبیعی زیرساخت‌های کشور را تأمین می‌کند که در طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت این هدف با جدیت دنبال خواهد شد.

    وی اظهار کرد: تنها در منطقه زاگرس 600 میلیون اصله نهال و بذر برای ترمیم این منطقه نیاز داریم.

    نوبخت با اشاره به توسعه زراعت چوب در کشور اظهار کرد: در این طرح به‌دنبال تأمین چوب موردنیاز صنایع از طریق زراعت هستیم.

    رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: 12 میلیون مترمکعب نیاز صنایع کشور به چوب است که در زمان حاضر 5 میلیون مترمکعب آن از طریق منابع داخلی و واردات تأمین می‌شود.

    وی ادامه داد: در صورتی که بخواهیم ظرفیت کارخانه‌هایی را که هنوز در کشور افتتاح نشده است، نیز اضافه کنیم باید در نظر داشت سالانه باید بتوانیم نیاز 16 میلیون مترمکعب چوب را در کشور تأمین کنیم.

    نوبخت یادآور شد که هزینه‌هایی که برای نگهداری منابع طبیعی در کشور انجام می‌شود کمتر از هزینه‌هایی است که سیل و گردوغبار به کشور وارد می‌کنند.

    نوبخت در ارتباط با وضعیت اختصاص بودجه سازمان منابع طبیعی گفت: بودجه های عمرانی این سازمان در سال جاری تا با امروز پرداخت نشده است.

    وی در ارتباط با وضعیت هوشمند سازی آبیاری ها در طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: هوشمند سازی ابیاری در کرج به صورت پایلوت شروع شده این که با تامین اعتبارات اازم در خراسان و سمنان نیز انجام خواهد شد‌.

    نوبخت ادامه داد: برای اجرای طرح هوشمند سازی آبیاری در دو استان جدید نیازمند 1 تا 1.5 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو