مدیران خودروعصر اعتبار

زنگ خطر فرونشست زمین در اصفهان و جنوب‌غرب تهران

عصر ساختمان- کارشناس‌ارشد دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: فرونشست به برخی از شهرها از جمله اصفهان و جنوب غرب تهران رسیده و این زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

زنگ خطر فرونشست زمین در اصفهان و جنوب‌غرب تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، «مه‌آسا روستا» با بیان این‌که فرونشست زمین در دشت‌های کشور با روش‌های مختلفی بررسی و نتایج آن گزارش و ارائه شده، افزود: علت اصلی فرونشست برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است.

    به گفته وی، فرونشست به برخی از شهرها از جمله اصفهان و جنوب غرب تهران رسیده و این زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا شریان‌های حیاتی تحت ریسک قرار خواهند گرفت.

    بررسی رفتار زمانی-مکانی فرونشست شهر کرمان با استفاده از تداخل‌سنجی راداری

    این کارشناس بیان‌داشت: رفتار زمانی- مکانی فرونشست شهر کرمان با استفاده از تداخل‌سنجی رادار و 2 الگوریتم خط مبنای کوتاه و پراکنش‌کننده‌های ثابت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

    روستا، با بیان اینکه در این مطالعه 37 تصویر از ماهواره Sentinel1A در بازه زمانی بین سال‌های 2020 تا 2023 مورد پردازش قرار گرفت، خاطرنشان‌کرد: همچنین 201 تداخل‌نما تهیه و مجموعه‌ای از زوج‌ها با چند تصویر مرجع پردازش و نتایج به‌صورت دو نگاشت جابجایی ارائه شد.

    به گفته کارشناس‌ارشد دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی، در نگاشت نخست گستره وسیع‌تری پایش شده و الگوی فرونشست کاملا واضح دیده می‌شود و بیشینه نشست 13 سانتی‌متر است. همچنین نگاشت دوم بر روی شهر کرمان تمرکز دارد، زیرا در ابعاد کوچک‌تر نقاط پراکنش‌کننده ثابت بیشتری شناسایی می‌شود.

    وی خاطرنشان‌کرد: کل نقاط شناسایی شده در صحنه مطالعاتی 957 هزار و 545 نقطه است که تعداد 265 هزار و 249 نقطه بر روی شهر تمرکز دارند و در نگاشت دوم نشان داده شده است.

    روستا اضافه‌کرد: اگر شهر کرمان به‌صورت حوضه نامتقارنی در نظر گرفته شود، در بخش مرکزی بیشترین ضخامت آبرفت دیده می‌شود. همچنین در نگاشت دوم، بیشترین فرونشست جایی است که در مرکز شهر قرار دارد، ضخامت بالایی از آبرفت وجود دارد و در برخی مناطق بین دو روش عدم انطباق دیده می‌شود که به خطای بازیابی فاز بازمی‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو