مدیران خودروعصر اعتبار

متقاضیان مسکن ملی پرند؛ خسته از وعده‌ها

عصر ساختمان- دو سال پس از آنکه دولت اعلام کرد می‌خواهد تمامی متقاضیان نهضت ملی مسکن را خانه‌دار کند از ۷۵ هزار متقاضی تایید شده در شهر جدید پرند ۴۴ هزار نفر بلاتکلیف هستند و حتی زمین برای این افراد تامین نشده است.

متقاضیان مسکن ملی پرند؛ خسته از وعده‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از جهان صنعت نیوز، سردرگمی متقاضیان مسکن ملی پرند از سال 1398 آغاز و از سال 1400 بر جمع افراد بلاتکلیف افزوده شد. در حال حاضر از بین 75 هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند برای 44 هزار نفر حتی زمین تامین نشده است. دولت از سال گذشته اعلام کرد از چهار میلیون واحد نهضت ملی مسکن 600 هزار واحد مسکونی در استان تهران احداث خواهد شد که البته بعدا آن را به 500 هزار واحد کاهش داد. این در حالی است که طبق گفته استاندار تهران تعداد ثبت نام کنندگان حدود یک میلیون نفر است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد متقاضیان بالقوه مسکن  ملی در استان تهران که دارای فرم «ج» سبز هستند به مراتب بیش از یک میلیون نفر است اما برخی افراد به دلیل ناتوانی در پرداخت آورده‌هایی که در مواردی تا 400 میلیون تومان رسیده از ثبت نام در این طرح خودداری کردند.

    سنگ بزرگی که دولت در طرح مسکن ملی برداشت حتی پس از ریزش قابل توجه متقاضیان هنوز بعد از دو سال نتوانسته به زمین بگذارد. در تهران می‌بایست تا کنون دست کم 300 هزار واحد تکمیل می‌شد اما به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران 3500 واحد به پیشرفت بالای 70 درصد رسیده که شاید 2300 واحد در خرداد سال آینده به شرط تامین انشعابات افتتاح شود. در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی نیز اوضاع چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

    حدود 500 هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان تهران توسط سه دستگاه اجرا می‌شود؛ شرکت عمران شهرهای جدید، اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن. در شهرهای تحت مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مجموعا 160 هزار نفر تایید شدند. زمین مورد نیاز برای 120 هزار نفر تامین شده و عملیات اجرایی 50 هزار واحد نیز آغاز شده است. یعنی کمتر از یک سوم برنامه هدف‌گذاری شده به مرحله ساخت رسیده است.

    در بخش مربوط به شهرهای جدید نیز در پرند 227 هزار ثبت نام کردند که 75 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند اما زمین فقط به تعداد 31 هزار نفر وجود دارد و مابقی نفرات بلاتکلیف هستند. البته بخش قابل توجهی از واحدهایی نیز که به ادعای مسئولان شهرهای جدید در پرند به مرحله ساخت رسیده، طبق بررسی‌ها از مرحله تامین زمین فراتر نرفته است. دولت چند روز قبل 4000 واحد نهضت ملی مسکن را در پرند افتتاح کرد اما این واحدها در واقع واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر و اقدام ملی بود که با نهضت ملی مسکن ادغام شده بود.

    در هشتگرد نیز 152 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که 22 هزار نفر تایید نهایی شدند. دولت اعلام کرده که تا کنون بیش از 27 هزار واحد در این شهر تعریف شده اما بنا به گفته متقاضیان و خبرنگاران استان البرز، عمده پروژه‌های مسکن هشتگرد در خواب به سر می‌برد. حتی مسکن مهر هشتگرد نیز پس از 16 سال هنوز به اتمام نرسیده است.

    هم‌چنین در شهر جدید ایوانکی تعداد متقاضیان حتی به تعداد زمین‌های اختصاص یافته به این شهر نرسید و دولت بر آن شد تا زمین‌ها را به صورت خودمالکی عرضه کند. اما به دلیل دوری مسافت تمایل برای سکونت در ایوانکی چندان زیاد نیست.

    در حال حاضر شرایط طرح نهضت ملی مسکن به گونه‌ای پیش می‌رود که حتی رسانه‌های حامی دولت به شکست طرح اعتراف کرده‌اند. دولت پس از آن‌که نتوانست در دو سال گذشته دو میلیون واحد را تکمیل کند به عرضه زمین روی آورد. این در حالی است که تجربه نشان داده از محل این رانت، مسکن ساخته نخواهد شد و عمده زمین‌ها در بازار به فروش می‌رسد. پس از آن دولت می‌ماند و وعده بی‌سرانجام ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال که حدود شش میلیون نفر تا کنون برای آن ثبت نام کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی