مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت صندوق املاک و مستغلات در دنیا

عصر ساختمان- معافیت‌های مالیاتی، تقسیم ۹۰ درصدی درآمد حاصل از فعالیت صندوق و کسب بازده قیمتی املاک و مستغلات موضوع فعالیت صندوق در دوران بازنشستگی، از عمده دلایل سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها است.

آخرین وضعیت صندوق املاک و مستغلات در دنیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از بازار سرمایه ایران(سنا)،صندوق‌های املاک و مستغلات اولین‌بار در آمریکا براساس قانونی که در سال 1960 توسط کنگره تصویب شد، شکل گرفتند.

    براساس این قانون، طبقه سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات به پرتفوی سرمایه‌گذاران اضافه و سرمایه‌گذاران می‌توانستند واحدهای سرمایه‌گذاری مربوط به این صندوق‌ها را مانند سایر دارایی‌های موجود در بورس خریده و معامله کنند.

    آخرین گزارش انجمن ملی املاک و مستغلات آمریکا (NAREIT) در 2022

    این گزارش می‌افزاید: 893 صندوق املاک و مستغلات با ارزش بازاری بالغ‌ بر 2.5 تریلیون دلار در بیش‌از 40 کشور (شامل تمام کشورهای G7)فعالیت دارند.

    بر این اساس، در آمریکا، 575 هزار املاک و مستغلات متعلق به صندوق‌های املاک و مستغلات بوده که 3.4 میلیون شغل تمام‌وقت با مجموع درآمد 263 میلیارد دلار به واسطه این صندوق‌ها و عملکرد آن‌ها برای نیروی کار ایجاد شده است.

    آخرین وضعیت صندوق املاک و مستغلات در دنیا

    طبق آخرین گزارش انجمن ملی املاک و مستغلات ایالات متحده آمریکا (NAREIT) در سال 2022، حدود 150 میلیون نفر (45 درصد خانوارهای آمریکا) به طور مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای صندوق املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کردند.

    افزون بر این، در آمریکا 43 درصد از سرمایه‌گذاران نهادی و 65 درصد سرمایه‌گذاران نهادی که خالص ارزش دارایی آن‌ها بیش از 50 میلیارد دلار است، سرمایه‌گذار این صندوق‌ها هستند.

    بر اساس این گزارش، معافیت‌های مالیاتی، تقسیم 90 درصدی درآمد حاصل از فعالیت صندوق و کسب بازده قیمتی املاک و مستغلات موضوع فعالیت صندوق در دوران بازنشستگی را از عمده دلایل سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها می‌توان ذکر کرد.

    همچنین، بررسی 175 سرمایه‌گذار نهادی در 25 کشور (با بیش از 10.2 تریلیون دلار مجموع خالص ارزش دارایی تحت مدیریت) حکایت از سرمایه‌گذاری حدود 1.1 تریلیون دلار در صندوق‌های املاک و مستغلات دارد.

    شش مزیت صندوق‌های املاک و مستغلات در یک نگاه

    مزایای صندوق‌های املاک و مستغلات به شرح ذیل است:

    1- نقدشوندگی و شفافیت
    2- معافیت مالیاتی
    3- کسب سود از محل تقسیم درآمدها و رشد قیمتی
    4- بهره‌مندی از استراتژی‌ها و فرصت‌های صنعت
    5- بهره‌برداری حرفه‌ای
    6- تنوع‌بخشی و همبستگی پایین با سایر کلاس‌های دارایی

    پورسعیدخلیلی