مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران

ساخت و ساز مسکن رونقی ندارد

عصر ساختمان- رکود بازار مسکن باعث شده است که بازگشت سرمایه انبوه‌سازان کند شده و در نتیجه، آغاز پروژه‌های جدید از سمت سازندگان، متوقف شود. رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در این به به تجارت‌نیوز گفت: «اگر پول سرمایه‌گذار طی یک فعالیت اقتصادی در دوره رکودی بازنگردد، نمی‌تواند پروژه جدیدی را آغاز کند. در حال حاضر هم برخی از انبوه‌سازان، ساختمان‌هایی را آماده کرده‌اند، اما قادر به فروش نیستند.»

ساخت و ساز مسکن رونقی ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تجارت‌نیوز، آمارها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تورم و کاهش قدرت خرید مردم نه‌تنها باعث شده خرید خانه برای قشر بزرگی از مردم ناممکن شود، بلکه از سوی دیگر امواج این مسائل دامن انبوه‌سازان را هم بگیرد.

    پایین آمدن خرید خانه، به‌ویژه در واحدهای نوساز و کاهش سود سازندگان در این زمینه، باعث شده است که تعداد زیادی از آنها، از حوزه ساخت کناره‌گیری کنند. آن دسته هم که هنوز در بازار فعالیت دارند، بازگشت سرمایه مناسبی نداشته‌اند.

    مطالعه بیشتر: رکود بی‌‌سابقه ساخت و فروش مسکن
    رکود در ساخت و ساز مسکن
    ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در مورد آمارهای فعلی خرید و فروش تهران و کاهش قیمت‌ها در زمینه مسکن به تجارت‌نیوز گفت: «آمارهای رسمی که اکنون در مورد خرید و فروش آپارتمان وجود دارد هر بار به‌صورت متفاوت از ماه گذشته منتشر می‌شود و نمی‌توان روی آن، اعمال نظر جدی کرد. باید تصور کنیم این آمارها درست است و فعالان بخش مسکن نیز می‌توانند برای برنامه‌ریزی کلی از همین داده‌ها استفاده کنند.»

    او ادامه داد: «اگر به‌صورت میدانی تحقیق شود، اکنون هم رکود در بازار وجود دارد و هم کاهش قیمت، که البته در مناطق مختلف شهر تهران روند یکسانی را طی نکرده است.»

    رهبر همچنین در مورد وضعیت قیمت مصالح ساختمانی بیان کرد: «اکنون افزایش قیمت مصالح ساختمانی محسوس نیست؛ این خلاف مسیری است که در اوایل سال 1402 در مورد فولاد وجود داشت و قیمت‌ها به‌طور هفتگی تغییر می‌کرد.»

    مطالعه بیشتر: سقوط ساخت مسکن به روایت مرکز آمار
    سرمایه انبوه‌سازان بازنمی‌گردد
    رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در مورد وضعیت ساخت و ساز در کشور توضیح داد: «اکنون برخلاف ساخت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن باقی ساخت و سازها مثل سابق رونق ندارد. به هرحال وقتی یک سرمایه‌گذار در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، در شرایط رکود وقتی نتواند آن را تبدیل به نقدینگی کند دیگر نمی‌تواند شروع به کار جدیدی کند. در همین راستا برخی از انبوه‌سازان ساختمان‌هایی را آماده کرده‌اند، اما قادر به فروش نیستند.»


    او در این مورد افزود: «بنابراین سرمایه تازه‌ای در دست انبوه‌سازان جهت ساخت پروژه‌های جدید وجود ندارد. به همین دلیل ساخت و ساز نسبت به سال گذشته رشد داشته است.»

    فروش واحدهای پیش‌فروش
    رهبر در خصوص فروش واحدهای پیش‌فروش نیز افزود: «ممکن است وضعیت واحدهای پیش‌فروش نسبت به باقی واحدها بهتر باشد، اما باز هم با توجه به وضعیت فعلی ساخت و ساز و فروش، آن‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.»

    او گفت: «البته بحث رکود در وضعیت پرداخت اقساط واحدهای پیش‌فروش شده نیز تاثیر داشته است. در این موارد، مردم در زمینه پرداخت تعهدات خود با مشکل مواجه شده‌اند؛ زیرا برخی از آنها برای تامین مالی این واحدها نیاز به فروش واحدها و املاک قدیمی‌تر خود دارند و حالا رکود در خرید و فروش، پرداختی‌های آنها را با تاخیر مواجه کرده است.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو