مدیران خودروعصر اعتبار

تامین ۵۲ هزار هکتار اراضی برای نهضت ملی مسکن

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۵۲ هزار هکتار زمین در بخش شهری و شهرک‌ها تامین شده است.

تامین ۵۲ هزار هکتار اراضی برای نهضت ملی مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکلیف ساخت یک میلیون مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن گفت: تا امروز 2 میلیون و 548 هزار واحد نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار گرفته که در این رقم، آمار صنعت شهرها محاسبه نشده است.

    بذرپاش در ادامه آمار تأمین زمین در طرح نهضت ملی مسکن را بیش از 52 هزار هکتار در بخش شهری و شهرک‌ها اعلام کرد و گفت: علاوه بر حجم قابل توجه تامین زمین شهری، تامین زمین‌های روستایی به 35 هزار هکتار رسیده است که این عدد تا تابستان به 50 هزار هکتار می‌رسد.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن مجموعاً تا تابستان به بیش از 100 هزار هکتار زمین می‌رسد، این در حالی است که در کل طرح بزرگ مسکن مهر صرفا 8 هزار هکتار زمین تامین شد.

    بذرپاش در حوزه تکمیل مسکن مهر نیز گفت: در ابتدای دولت بیش از 240 هزار واحد از طرح مسکن مهر بر زمین مانده بود که امروز بیش از نیمی از این واحدها به بهره‌برداری رسیده است.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، بزرگ‌ترین پروژه مولدسازی دولت و کشور در وزارت راه و شهرسازی در عملیات آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن و اتمام مساکن مهر تبلور یافته است.

    بذرپاش در ادامه به آمار مهم رشد بخش مسکن و ساختمان اشاره کرد و گفت: در سال 98 این رقم منفی 15.5 درصد و در سال 99 منفی 13 درصد بوده اما در حال حاضر آمارها حاکی از آن است که در 9 ماهه سال 1402 این رشد به مثبت 4.8 رسیده است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد شهرهای ساحلی اشاره کرد و درباره اقدامات انجام شده در این حوزه تا کنون توضیح داد: 27 نقطه ساحلی در استان‌ها به تصویب رسیده و عملیات اجرایی دو شهر خلیج فارس در شهر بندر عباس و شهر مکران مرکزی نیز آغاز شده است.

    **عملکرد وزارت راه و شهرسازی؛ از اتمام پروژه‌های نیمه تمام تا ساماندهی بخش مسکن و عرضه خانه و زمین

    وزیر راه و شهرسازی به اقدامات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار مسکن اشاره کرد و گفت: ما منتظر ابلاغ قانون ساماندهی بازار مسکن نماندیم و مهم‌ترین اقدام انجام شده در این زمینه حذف واسطه‌ها با اجرای سامانه خودنویس بود که با هدف حذف واسطه موجر و مستأجر اجرا شد و تا کنون در فاز اول بیش از 226 هزار و 100 قرارداد قطعی، کد رهگیری دریافت کرده اند. مقرر شده که خرید و فروش را هم وارد سامانه خودنویس کنیم که البته مراحل مختلفی را باید طی کند.

    بذرپاش اقدام دوم را اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی دانست و افزود: این قانون از قبل انقلاب وجود داشته اما به دلایل مختلف اجرایی نشده در حالی که تا کنون 500 هزار واحد شناسایی شده و 182 هزار واحد نیز به بازار عرضه شده، 120 هزار واحد هم به سازمان امروز مالیاتی معرفی شده است.

    وی در ادامه به نظارت بر بنگاه‌های معاملات املاک اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از 110 هزار نظارت انجام شده و با بیش از 8 هزار واحد صنفی برخورد شد و تعزیرات اعمال قانون کرد.

    **رشد 58 درصدی ترانزیت جاده‌ای و رشد 9درصدی ترانزیتی ریلی

    وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم این جلسه 4 ساعته به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در حوزه ترانزیت با وجود همه کاستی‌ها و کمبودها به رشد 58 درصدی در حوزه ترانزیت جاده‌ای و رشد 9 درصدی در ترانزیتی ریلی دست یافتیم.

    بذرپاش در ادامه به همکاری با کشورهای همسایه و منطقه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های عمرانی کشور از جمله راه آهن شلمچه_بصره، پروژه ریلی رشت_آستارا و قراردادهای سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر از جمله بندر چابهار اشاره کرد و گفت: در راستای صدور خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته دو قرارداد احداث جاده در مسیر ارمنستان به ارزش 210 میلیون دلار و در ترکمنستان به ارزش 550 میلیون دلار که کارکرد کریدوری دارد با پیمانکاری شرکت‌های ایرانی منعقد شده است که مجموع آن‌ها به 760 میلیون دلار می‌رسد.

    **اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سال 1402

    وی یکی از هدف‌گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته را اتمام پروژه‌های نیمه تمام دانست و به تکمیل چند پروژه بزرگ ریلی از جمله راه آهن بستان آباد به خاوران و راه آهن همدان به سنندج و همچنین پروژه‌های آزادراهی و جاده‌ای از جمله آزادراه اصفهان شیراز، پاتاوه_ دهدشت و قطعه آزادراهی منجیل به رودبار اشاره کرد.

    احداث 3 هزار کیلومتر راه روستایی در سال گذشته

    بذرپاش یادآور شد: در حوزه راه روستایی سال گذشته 3 هزار کیلومتر راه احداث شد و 6 هزار و 800 کیلومتر روکش و بهسازی راه روستایی انجام شد.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات و دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی گفت: دسترسی مناسب مردم به بلیت، خدمات مناسب فرودگاهی و کاهش تأخیرها اولویت‌های این حوزه است و انجام بیش از 288 هزار نشست‌وبرخاست در فرودگاه‌های داخلی کشور و اعزام و پذیرش 33.5 میلیون مسافر در سال 1402 نشان دهنده استقبال مردم از جابه‌جایی با این مد حمل‌ونقلی است.

    رشد تجارت دریابرد و احداث بندر جدید در اکثر استان‌های کشور و همچنین سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 55 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در بنادر کشور از جمله مواردی بود که توسط بذرپاش در بخش عملکرد دریایی مورد اشاره قرار گرفت.

    یادآور می‌شود، جلسه مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه مسکن و حمل‌ونقل یکشنبه شب نهم اردیبهشت ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    در این جلسه اعضای کمیسیون عمران ضمن ارائه ارزیابی خود از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته، نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان کردند.

    محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی و شورای معاونین با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که در ساختمان دادمان برگزار شد، گفت: قوانین جهش تولید مسکن و ساماندهی بازار اجاره مسکن که قانون دوم مکمل قانون اول است و با پیگیری‌های اعضای کمیسیون عمران و همچنین وزیر راه و شهرسازی تصویب شد، می‌توانند بازار مسکن کشور را بهبود بخشد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات قابل توجهی در همکاری کمیسیون عمران و مدیران وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که از میان آن‌ها می‌توان به تخصیص قیر رایگان به سازمان راهداری، تخصیص بودجه‌های مناسب برای بخش مسکن، راهداری، ریلی، دریایی، هوایی و هواشناسی و بسیاری اقدامات دیگر اشاره کرد که می‌تواند در سال جاری توسعه را در بخش‌های مختلف تسریع کند.

    وی یادآور شد: در روزهای پایانی مجلس یازدهم قرار داریم و اعضای کمیسیون عمران در فضایی دوستانه تلاش بی نظیری برای توسعه و عمران کشور داشتند. از آنجایی که 17 نفر از 25 عضو کمیسیون عمران به مجلس دوازدهم راه یافته اند، می‌توان گفت که این نمایندگان در دوره فعالیت خود در جهت توسعه و آبادانی حوزه انتخابی خود و کشور در تلاش بودند.

    رضایی کوچی در ادامه اظهار کرد: اعضای کمیسیون عمران مجلس تلاش دارند تا ریل گذاری مناسب برای فعالیت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود و سعی بر این بود که در تعاملی دوستانه چالش‌های این حوزه رفع شود.

    در پایان این نشست، وزیر راه و شهرسازی از شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان عاشوری در مجلس یازدهم شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران به عنوان برگزیده نمایندگان ناظر تجلیل و از حضور مستمر و فعال وی در همه جلسات و مشارکت در مباحث مختلف قدردانی کرد.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو