مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۴۱درصدی ثبت قراردادها در سامانه خودنویس

عصر ساختمان- مدیر سامانه خودنویس و مشاور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از رشد ۴۱درصدی ثبت قراردادها در سامانه خودنویس خبر داد و امکان بررسی برخط جواز کسب مشاوران املاک در این سامانه را از مزایای آن برشمرد.

رشد ۴۱درصدی ثبت قراردادها در سامانه خودنویس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا «مهدی ساسانی» افزود: با توجه به اینکه از طریق سامانه خودنویس به سامانه‌های دیگری نیز دسترسی داریم، استعلام اولیه‌ای از اصالت ملک انجام می‌شود. همچنین افراد از طریق درگاه «دولت من» وارد شده و احراز هویت می‌شوند.

    مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: بر اساس آمارها در 40 روز ابتدایی سال 1402 در سامانه «ایران املاک» 80 هزار و 186 قرارداد ثبت شده بود، در حالی که در مدت زمان مشابه در سال 1403 در سامانه خودنویس 112 هزار و 864 قرارداد ثبت و کدرهگیری صادر شده است که نشان از رشد 41 درصدی قراردادهای ثبت شده دارد.

    وی تصریح‌کرد: مقایسه آمارهای ثبت قرارداد اجاره در سامانه «خودنویس» با سامانه قبلی «ایران املاک»، حاکی از جا افتادن سامانه جدید در بین مردم است.

    ساسانی تاکید کرد: این فضا برای استفاده عموم مردم و مشاوران به‌منظور دریافت کد رهگیری رایگان طراحی شده است؛ بر این اساس رقابتی با هیچ کس در این عرصه نداشته و به دلیل رایگان بودن، به‌هیچ عنوان بحث درآمدزایی آن مطرح نیست.

    فعال شدن قراردادهای خرید و فروش مسکن در خودنویس؛ به‌زودی

    وی به بیان توضیحاتی در خصوص چرایی راه‌اندازی این سامانه پرداخت و افزود: سوم خرداد ماه 1402 سامانه خودنویس در وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد. بر اساس تکلیف ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی موظف است امکان ثبت قراردادهای اجاره، خرید و فروش، پیش خرید و پیش فروش را برای متعاملان به صورت فرد به فرد در سامانه املاک و مستغلات فراهم کند.

    وی بیان‌داشت: سامانه ثبت املاک و مستغلات (با نام تجاری «ایران املاک») در سال 88 راه‌اندازی شد که به مدت حدود 14 سال بدون تغییر مانده بود، اما با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه و بررسی جمیع جوانب، به این نتیجه رسیدیم که توسعه نسخه جدید سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات نسبت به ارتقای سامانه قدیمی کم‌هزینه‌تر است.

    ساسانی ادامه‌داد: بر این اساس مقرر شد سامانه قبلی با ایجاد یک‌سری ویژگی‌های جدید و ویرایش آن توسعه یابد که با نام تجاری سامانه «خودنویس» معرفی شد؛ در طراحی و توسعه این سامانه، سعی شد که حداکثر داده‌ها از معاملات به دست آید و از نرم‌افزاری به روز در آن استفاده شود.

    وی خاطرنشان‌کرد: سوم خردادماه 1402 سامانه خودنویس برای قراردادهای اجاره یک به یک رونمایی شد و مستاجران و موجرانی که یکدیگر را پیدا کرده بودند، می‌توانستند نسبت به ثبت قرارداد و دریافت رایگان کد رهگیری اقدام کنند.

    مدیر سامانه خودنویس اظهار داشت:‌ به‌مرور انواع اشکال قرارداد اجاره روی این سامانه تعریف شد و در نهایت، از بهمن‌ماه سال گذشته دسترسی مشاوران املاک به سامانه قدیمی قطع و دسترسی شان به سامانه جدید ایجاد شد. همچنین مقرر شد از ابتدای سال 1403 همه قراردادهای اجاره روی سامانه خودنویس درج شود.

    وی بیان‌داشت: ‌از جمله مزیت‌های سامانه خودنویس این است که می‌تواند به صورت برخط در هر بار ورود، جواز ‌کسب مشاوران را بررسی کند. از 25 اردیبهشت ماه نیز مشاوران املاکی که شناسه یکتا از درگاه ملی کسب مجوزها کسب نکرده باشند، نمی‌توانند وارد این سامانه شوند.

    ساسانی گفت: خرداد ماه امسال مقرر شده در سالگرد یک سالگی رونمایی از سامانه خودنویس، قراردادهای یک به یک خرید و فروش را در سامانه فعال کنیم که به دلیل ملاحظات حقوقی و پیچیدگی های امر خرید و فروش، شکل کار متفاوت از قبل خواهد بود.

    پورسعیدخلیلی