مدیران خودروعصر اعتبار

افت شدید ساخت‌وساز در دولت گذشته و انباشت تقاضای مسکن

عصر ساختمان- مقایسه عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن با دولت‌های گذشته، نشان‌دهنده افت شدید در ساخت و سازها (تولید مسکن) در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

افت شدید ساخت‌وساز در دولت گذشته و انباشت تقاضای مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، به علت نگاه نادرستی که در دولت روحانی و وزارت «عباس آخوندی» به بخش مسکن وجود داشت، تولید مسکن به شدت کاهش یافت و اثرات آن همچنان در زندگی مردم به‌ویژه مستاجران محسوس است.

    کم‌کاری دولت روحانی و در راس آنان عباس آخوندی به عنوان وزیر وقت راه و شهرسازی که اعتقادی به تولید مسکن نداشت را می‌توان به مطالبی که در روز خداحافظی‌اش از وزارتخانه خلاصه کرد که گفت «افتخارم این است که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم». این در حالی است که سرمایه‌های اندک مردمی در مسکن مهر به جریان افتاده بود و مردم چشم انتظار بودند.

    وقفه هشت تا 9 ساله در تولید مسکن سبب شد کشور با یک عقب ماندگی در تولید و انباشت تقاضای مسکن مواجه شود. برهمین اساس یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم در ابتدای روی کار آمدن، وعده ساخت چهار میلیون مسکن بود؛ مسکنی که به دلیل اهمال و بی‌توجهی دولت قبل نسبت به تولید، با تورمی بیشتر از تورم عمومی روبه رو شده و رشد 800 درصدی (هشت برابری) قیمت مسکن در دولت قبل را رقم زد.

    به‌تازگی رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلویزیونی به کاهش تولید مسکن در دولت گذشته و انباشت تقاضا اشاره کرد. آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: تا پیش از این دولت، میانگین سالی 250 تا 400 هزار واحد مسکن ساخته شده ‌است، بر این اساس کمبود در تولید مسکن کاملا احساس می‌شد.

    وی خاطرنشان‌کرد: امروز در کشور شاهد اجرای فرایند تولید 2 میلیون و 400 هزار مسکن هستیم، ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از 260 هزار مسکن روستایی تحویل شده‌است.

    رئیس‌جمهور ادامه‌داد: در حوزه مددجویان کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) نیز تاکنون 100 هزار مسکن تحویل شده‌است.

    آمارهای بانک مرکزی بیانگر کاهش شدید تولید مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته است، به‌طوری ‌که از سال 93 تا 99 در مجموع 943 هزار و 562 دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری تکمیل شده است.

    مطابق آمارهای بانک‌مرکزی، در سال 93 تعداد 196 هزار و 938 دستگاه، سال 94 تعداد 144 هزار و 358 دستگاه، سال 95 تعداد 97 هزار و 963 دستگاه، سال 96 تعداد 115 هزار و 451 دستگاه، سال 97 تعداد 135 هزار و 701 دستگاه، سال 98 تعداد 114 هزار و پنج دستگاه و سال 99 تعداد 139 هزار و 146 دستگاه ساختمان توسط بخش خصوصی در مناطق شهری کشور تکمیل شد.

    با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این دولت که بار سنگینی از عدم درایت دولت قبل در حوزه تولید را بالاجبار به دوشش انداختند، اتمام پروژه مسکن مهر و در کنار آن ساخت و عرضه مسکن را در قالب نهضت ملی به عنوان مهمترین اولویت خود قرار داد و نهضت ملی مسکن به‌ویژه واگذاری زمین در قالب این نهضت که در دولت مردمی کلید خورد، امید به خرید مسکن را در دل آحاد جامعه زنده کرد.

    همچنین طی 2 سال گذشته تا کنون افزون بر 45 هزار هکتار زمین به ساخت بیش از یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در کشور زمین اختصاص یافته است.

    پیشتر وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از 2 میلیون و 568 هزار واحد عبور کرد، گفت: با احتساب زمین‌های روستایی، شهری و شهرهای جدید 100 هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

    برپایه این گزارش، از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون ساخت 495 هزار واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن و با مشارکت مردم آغاز شده که تاکنون 250 هزار واحد آنها به اتمام رسیده و در حال استفاده است.

    افزایش مبالغ وام و تسهیلات ساخت مسکن روستایی از 100 میلیون تومان در ابتدای دولت به 200 میلیون و سپس 350 میلیون تومان، همچنین افزایش تعداد وام‌گیرندگان به 350 هزار نفر، گام بزرگی بود که از سوی دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن مردم در مناطق روستایی و مراجعه معکوس به روستاها برداشته شد.

    پورسعیدخلیلی