مدیران خودروعصر اعتبار

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با عصر ساختمان :

افزایش دو برابری وام مسکن هم بازار را تکان نمی دهد

عصر ساختمان- شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت راه و شهرسازی باز هم به دنبال افزایش قیمت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن است و هنوز نرخ وام را برای بخش مسکن کافی نمی‌داند، بنابراین پیشنهاداتی را برای افزایش این نرخ در سال آینده مطرح کرده و در حال پیگیری است تا وام مسکن متناسب با نیاز متقاضیان باشد.

افزایش دو برابری وام مسکن هم بازار را تکان نمی دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱:۰۰

     پیشنهادات در سال گذشته این بود که وام مسکن تا نرخ 120 میلیون تومان افزایش پیدا کند، در واقع رقم وام باید به 100 میلیون تومان افزایش یابد و وام جعاله هم 20 میلیون تومان شود که در نهایت وام مسکن بتواند تا رقم 120 میلیون تومان تسهیلات را در اختیار متقاضی قرار دهد.اما سوال مهم این است که آیا افزایش میزان وام و تسهیلات مسکن تا چه اندازه به خروج این بازار از رکود کمک می کند.
    علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان در خصوص میزان تاثیرگذاری وام 60 میلیون تومانی بر بازار مسکن گفت: این وام فقط می تواند شرایط را تسهیل کند و تاثیر چندانی بر رونق بازار مسکن ندارد.زیرا بانک ها تمایل چندانی به ارایه این وام ندارند و بیشتر به دنبال پرداخت وام های کوتاه مدت هستند. همچنین میزان تقاضا برای استفاده از این وام و کسانی که بتوانند از پرداخت اقساط این وام برآیند بسیار کم است.بنابراین همان طور که گفتم این وام ها تاثیر چندانی در بازار مسکن ندارد.
    خسروی با تاکید براین که فقط دهک های هفتم و هشتم  می توانند از  وام 60 میلیونی استفاده کنند؛گفت: دهک های اول تا ششم غیر ممکن است ؛بتوانند از این وام بهره مند شوند.
    وی با اشاره به این که صنعت ساختمان در رکود کامل به سر می برد؛اظهار داشت: دلیل این امر، بی توجهی دولت و نپرداختن به مسکن در بسته خروج از رکود و نیز هجمه هایی  است که علیه مسکن داشته ایم. این در حالی است که تقاضا رو به افزایش و عرضه هیچ تغییر نکرده است.بنابراین دولت باید اقداماتی در خصوص عرضه انجام می داد تا عقب ماندگی های این بخش جبران می شد اما این اتفاق نیفتاد. مشکل عرضه قطعا در آینده به دولت های بعدی منتقل می شود و مشکلات همین طور ادامه پیدا می کند.
    وی در پاسخ به این که چرا تا کنون طرح های دولت در خصوص مسکن موفق نبوده است؛ اظهار داشت: دلیل این امر غیر عملی بودن این طرح هاست.متاسفانه طراحان این پروژه ها به واقعیت های جامعه توجه ندارند و هنگام تعریف این طرح ها در فضا سیر و سیاحت می کرده اند. دلیل عمده شکست این طرح ها این بود که می خواستند با یک نسخه و دستورالعمل،مشکل مسکن کل کشور را حل کنند که این یک امر غیر ممکن است.هر شهر و هر طبقه اجتماعی برای خانه دار شدن نیاز به یک نسخه و برنامه خاص دارد.
    عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که اعتماد مردم یکی از سرمایه های مهم محسوب می شود؛تصریح کرد:اعتماد مردم سرمایه بسیار گرانقیمتی است که نباید به آسانی از دست داد.اتفاقی که در خودرو افتاد نباید در بازار مسکن تکرار شود.همان طور که شاهد بودیم بسیاری از کسانی که برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند؛ اکنون در حال پرداخت اقساط خود هستند بدون این که خودروی خود را دریافت کرده باشند.
    خسروی در ادامه افزود:در برخی شهرهای بزرگ مانند مشهد اتفاقاتی افتاد که منجر به سلب اعتماد شهروندان شده است و این اصلا خوب نیست.به نظرم نباید این بی اعتمادی را بین مردم را رواج دهیم قبلا بخش خصوصی در این حوزه بسیار فعال بود و بایدمجددا راه را برای این بخش باز کنیم.
    وی با بیان این که هیچ گونه خلإ قانونی در زمینه مسکن وجود ندارد؛تصریح کرد:چنانچه بر اساس قوانین موجود حرکت کنیم بسیاری از مشکلات موجود برطرف می شود.
    وی در پاسخ به این که افزایش وام مسکن به 120 میلیون تومان چه تاثیری در باازر مسکن دارد؛اظهار داشت:همان گونه وام 6 میلیون تومانی تثیری در بازار نمی گذارد؛افزایش وام دو برابری وام مسکن هم  تاثیر زیادی در این حوزه نخواهد داشت.
    عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد:مسکن نیروی محرکه اقتصاد است و می تواند کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد؛ زمانی که بتوانیم اعتماد مردم را جلب کرده و برای اقشار مختلف برنامه های متفاوتی در نظر بگیریم آن زمان از رکود خارج می شویم.

    پورسعیدخلیلی