مدیران خودروعصر اعتبار

«پل‌شکسته» دل‌شکسته از بی‌مهری‌ها

عصر ساختمان- روستای خسروآباد معروف به «پل شکسته» یکی از روستاهای بخش مرکزی دهستان جلگه شهرستان اسدآباد بوده که با قدمتی دیرینه و کهن بودن متعلق به عهد صفویه است.

«پل‌شکسته» دل‌شکسته از بی‌مهری‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با توجه به همجواری روستا و رودخانه قره‌چای، یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های جاده ابریشم از درون روستای خسروآباد و از روی رودخانه مذکور عبور می‌کرده است. نام روستا از وجود اثر تاریخی «پل شکسته» بر روی رودخانه قره‌چای نشأت گرفته و به پل شکسته معروف است که از جمله آثار تاریخی شهرستان اسدآباد محسوب می‌شود.

    اثر تاریخی پل شکسته در این روستا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی است که اردیبهشت‌ماه سال ٧6 با شماره ١٨٧5به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    دهیار روستای پل شکسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: روستای پل شکسته یا همان خسروآباد  واقع در ١4 کیلومتری شهر اسدآباد در مسیر بزرگراه کربلا و جاده اسدآباد- کنگاور به علت وجود اثر تاریخی پل دوران صفویه چشم هر مسافر در مسیر بزرگراه را به زیبایی آن خیره می‌کند.

    غفار حاتمی‌آزاد با اشاره به وجود 4 شهید دوران دفاع مقدس در این روستای شهیدپرور عنوان کرد: در حال حاضر این روستا دارای ١۰٧خانوار با ٢٩5 نفر جمعیت است که اکثریت آنان به شغل کشاورزی مشغول هستند.

    وی میزان اراضی کشاورزی روستای پل شکسته را ١۰۰۰ هکتار برشمرد و گفت: کشت گندم و جو از مهم‌ترین محصولات تولیدی روستای خسروآباد است.

    حاتمی‌آزاد با بیان این‌که تا کنون ١5 درصد طرح هادی در روستای خسرو آباد به اجرا رسیده است، افزود: ٧۰ درصد از مساکن روستای پل شکسته با تسهیلات پرداختی بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده‌ است.

    وی تصریح کرد: هم‌اکنون ٩5 درصد از مسکن‌های روستایی خسرو آباد دارای سند مالکیت توسط بنیاد مسکن هستند.

    حاتمی‌آزاد میزان بودجه تخصیص یافته امسال دهیاری این روستا را تا کنون افزون بر ٧۰ میلیون ریال  اعلام کرد و یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود این میزان اعتبار تا پایان سال به اعتباری افزون بر ١٢۰ میلیون ریال ارتقاء یابد.

    وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات عمرانی و خدماتی اجرا شده توسط دهیاری روستای خسروآباد در سال گذشته اضافه کرد: فنس‌کشی بهشت زهرا و گلزار شهدای روستا به متراژ ١4۰متر با اعتباری افزون بر ٢4۰ میلیون ریال از محل بودجه دهیاری و جمع‌آوری خودیاری و کمک اهالی و تعریض حاشیه جاده اصلی و بزرگراه درون روستا توسط دهیاری و بنیاد مسکن با اعتباری افزون بر ٢4۰ میلیون ریال از جمله این اقداماتی بوده که در سال گذشته انجام گرفته است.

    حاتمی‌آزاد خاطرنشان کرد: نصب پایه‌های 11.5 متری چراغ‌های روشنایی LED برای دید در شب مسافران و رانندگان و پارک آنها برای استراحت و رفع خستگی و روشنایی پیچ خطرناک و حادثه‌آفرین با اعتباری با ٢٨۰ میلیون ریال از محل بودجه استانداری در سال گذشته برای این روستا انجام شد.

    وی تصریح کرد: ساخت پارکینگ گلزار شهدا و بهشت زهرای روستا نیز در سال گذشته توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا به عنوان مجری طرح با اعتباری افزون بر 6۰ میلیون ریال از محل خودیاری و مشارکت مردمی اهالی روستا و اعضای شورای اسلامی و دهیاری روستا به انجام رسید.

    حاتمی‌آزاد یادآور شد: در سال گذشته با صرف هزینه‌ای افزون بر 5 میلیون ریال از محل بودجه دهیاری روستا اتلاف سگ‌های ولگرد درسطح روستا انجام گرفت.

    وی بهسازی روستایی، تجهیز غسالخانه، جدول‌کشی معابر و ساخت حسینیه و مسجد را از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌ها در روستای پل شکسته عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نبود مسجد و حسینیه در این روستا یکی از مشکلات و کمبودها برای مردم روستا محسوب می‌شود.

    دهیار روستای پل شکسته تصریح کرد: با توجه به روستای علی‌آباد در همجواری روستای پل شکسته، مردم روستا از مسجد و حسینیه این روستا به علت قرابت و وابستگی بین اهالی استفاده می‌کردند که به علت حد واسط بودن بزرگراه در بین این دو روستا و تردد سنگین ماشین‌ها و خودروها در بزرگراه این امر موجب تصادفات و مرگ تعدادی از اهالی شد بنابراین با اتخاذ تدابیری عبور و مرور بین اهالی و دسترسی به مسجد و حسینیه قطع شد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روستای پل شکسته فاقد مسجد و حسینیه است، بیان کرد: ساخت مسجد و حسینیه به عنوان یکی از اولویت‌ها نیازمند مشارکت مردمی خواهد بود که در حال پیگیری است.

    حاتمی‌آزاد نبود پل هوایی بر روی بزرگراه و جاده اصلی برای عبور عابرین پیاده و اهالی دو روستا را از دیگر مشکلات دانست و افزود: این امر نیازمند همت بالای مسئولان و تأمین اعتبار لازم در این راستا خواهد بود.

    وی خاطرنشان کرد: نبود پل هوایی بر روی بزرگراه موجب تلفات جانی و مالی برای اهالی روستا و نیز رانندگان شده است.

    حاتمی‌آزاد در ادامه توجه به کودکان روستای پل شکسته توسط مسئولان را خواستار شد و گفت: به علت نبود پارک بازی روستایی، کودکان روستا از هیچ تفریح و یا سرگرمی برخوردار نیستند که ایجاد و احداث پارک در روستای پل شکسته تا حدودی این کمبود را مرتفع خواهد ساخت.

    وی در ادامه از فرسوده بودن شبکه برق روستا خبرداد و اظهار کرد: از آنجایی که این شبکه به اوایل انقلاب برمی‌گردد، فرسوده شده و فاقد کارآیی لازم است.

    حاتمی‌آزاد عنوان کرد: با توجه به این‌که برق روستای پل شکسته و علی‌آباد از شهرستان کنگاور تأمین می‌شود هیچ‌گونه تلاشی از طرف شرکت برق کنگاور برای نوسازی شبکه صورت نمی‌گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: هنگام خرابی و قطع شبکه و پیگیری رفع مشکلات از طریق شرکت برق کنگاور  توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا با جواب این‌که «شما به استان همدان شهرستان اسدآباد تعلق دارید و خدمات ارائه شده توسط شرکت برق کنگاور نیز به این روستا تنها در راه رضای خداست» مواجه می‌شویم که این امر نیز نیازمند پیگیری مسئولان برای رفع این مشکل است.

    حاتمی‌آزاد نبود محل دپوی زباله و فضولات حیوانی سطح روستا را یکی از مهم‌ترین معضلات در راستای سلامت و بهداشت اهالی روستا دانست و گفت: این امر همواره موجب نارضایتی مردم روستا بوده که به علت نداشتن بودجه دهیاری برای خرید زمین و گردآوری فضولات حیوانی مذکور، هنوز این مشکل مرتفع نشده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

    دهیار روستای پل شکسته در ادامه با بیان این که کل روستا دارای جدول و آسفالت روستایی است، خاطرنشان کرد: به علت افزایش جمعیت روستا و احداث کوچه‌های جدید، نیاز به جداول و شن‌ریزی اولیه و آسفالت معابر است که این امر موجب مشکلات عدیده‌ای در فصل بارندگی بوده و کمبود بودجه دهیاری نیز امکان اجرای جدول‌گذاری و شن‌ریزی اولیه و آسفالت را فراهم نمی‌کند که حل و اجرایی شدن این امر مهم همت مسئولان را می‌طلبد.

    وی با اشاره به نبود روشنایی در نیمی از تیر چراغ برق‌های درون کوچه‌ها و معابر روستا یادآور شد: از آنجا که شبکه برق روستا متعلق به شهرستان مجاور کنگاور است بنابراین هیچ‌گونه تأمین اعتباری برای روشنایی معابر و کوچه‌های درون روستا از طرف شرکت برق کنگاور صورت نگرفته و در جواب پیگیری‌های مکرر، شرکت برق کنگاور بر این ادعاست که باید این مشکل را از طریق شهرستان اسدآباد پیگیری کنیم.

    وی در ادامه بیکاری جوانان تحصیلکرده روستا را یکی از دغدغه‌های والدین و خانواده‌ها دانست و و اظهار کرد: این امر موجب مهاجرت بسیاری از جوانان برای اشتغال به دیگر شهرها بوده و در صورت عدم چاره‌اندیشی و تدبیر مسئولان و دولت بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور با رشد این آمار زنگ خطر بحران کاهش نرخ جمعیت روستایی، کهنسالی و پیری نرخ جمعیت در روستا و بسیاری دیگر از پیامدها دامن‌گیر روستا خواهد شد.

    به گزارش ایسنا؛ پل شکسته در انتظار توجه مسئولان است اما گویا ثبت ملی آن هم تأثیری در جلب توجه نداشته و بی‌مهری‌ها او را دل شکسته کرده به طوری که وجود هزاران زخم بر پیکره‌اش بر این ادعا صحه می‌گذارد.

    پس می‌طلبد مسئولان به روستاها هم توجه کنند تا از توسعه و بهره‌مندی از حداقل‌ها محروم نمانند. همه جا این سخن که «پیشگیری بهتر از درمان است» شنیده می‌شود اما امان از روزی که پای عمل پیش می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار