مدیران خودروعصر اعتبار

متروی اصفهان پروژه ای پر از سوال

عصر ساختمان- آیا طراحی و معماری داخلی ایستگاه های مترو اصفهان سرنوشتی مثل ارگ جهان نما و بدنه سازی شرق چهارباغ عباسی و... پیدا خواهد کرد وسیمای شهر اصفهان را خراب تر خواهد کرد؟

متروی اصفهان پروژه ای پر از سوال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، چرا شهرداری اصفهان هیچ طرحی ازایستگاه های مترو در حال اجرا در کنار هر ایستگاه  به نمایش عموم نمیگذارد چرا طرح ها در سایت قطار شهری به نمایش گذاشته نمی‌شود؟
    چرا پنهان کاری میشود؟
    آیا این پنهان کاری مربوط به ضعف طراحی و اجرا نیست آیا برای جلوگیری از انتقاد ها نیست!؟
    البته مسئولین میگویند که توسط کارشناسان بررسی و جلساتی برای رفع این مشکلات گذاشته شده است. ولی اگر کار شما حساب شده و دقیق و کارشناسانه بود اشکالی ندارد که قبل از شروع به اجرا در سایت قطار شهری گذاشته شود تا نظرات منعکس گردد.
    البته ایستگاه های افتتاح شده خود نشان دهنده ضعف در طراحی و معماری داخلی و همچنین اجرا است ولی متاسفانه درس عبرت نمی‌شود.
    باید در سایت قطار شهری از طراحان و معماران اصفهان و ایران خواسته شود که در مورد طراحی و معماری داخلی هر ایستگاه نظر بدهند وبررسی کنند تا اشکالات آن برطرف شود. طرح های ایستگاه های مترو شهری مثل اصفهان باید از لحاظ فرم و رنگ همگام با معماری اصفهان و هنر و معماری این شهر باشد.
    آیا طراحی و معماری ایستگاه های مترو اصفهان میتواند به یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان مثل آثار معماری و هنر آن تبدیل شود؟

    آیا طراحی و معماری داخلی این ایستگاه ها میتواند شاهکاری مثل هتل عباسی باشد که در دنیا زبان زد خاص و عام است و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود.
    یا متروی این شهررا میتوان با تلفیقی از معماری سنتی ایرانی ساخت تا مانند متروی روسیه الگویی برای نشان دادن معماری آن کشور باشد؟
    متاسفانه اکثر ایستگاه های مترو در اصفهان که تا حالا به بهره برداری رسیده طرح های خاصی در خور شهراصفهان و معماری آن ندارند نه از لحاظ رنگ و نه فرم و نه حجم و معماری تعدادی از آن ها از لحاظ طراحی بد نبوده اند ولی متاسفانه  افرادی بدون تخصص فقط   بنا  بر روابطی که دارند بر این طرح ها و همچنین اجرا تاثیر میگذارند و دخالت های غیر کارشناسانه انجام میدهند.
    به عنوان مثال در ایستگاه متروها از رنگ های طوسی و مشکی استفاده شده ! در کجای  معماری اصفهان رنگ طوسی و مشکی داریم!؟
    در بدنه راه پله خروجی ایستگاه دانشگاه از سنگ گرانیت مشکی استفاده شده است واقعا جای تعجب دارد!

    ما شاخص رنگ در معماری و هنر اصفهان داریم چرا باید از رنگ طوسی و مشکی استفاده کنیم؟!
    در بسیاری از نماهای مترو از کامپوزیت استفاده شده که سنخیتی با معماری و هنر اصفهان ندارد. شهرداری استفاده آن را در شهر و ساختمان ها ممنوع کرده و خود در شاهرگ شهر که باید مملو از معماری و هنر این شهر باشد استفاده میکند.
    آیا در سقف این ایستگاه ها چیزی از معماری اصفهان به چشم میخورد؟
    آیا نباید از کاشی کاری که شاخصه هنر معماری اصفهان و ایران در دنیا است در ایستگاه های متروهای اصفهان استفاده میشد؟ همانطور که از آجر هم خیلی کم استفاده شده است.
    چهارباغ عباسی امید است در ایستگاه های دروازه دولت و شریعتی و میدان آزادی و دانشگاه و کارگر و خوابگاه و صفه که هنوز عملیات نازک کاری شروع نشده یا در اوایل کار است تجدید نظری بشود و از کارشناسان و متخصصان معماراصفهانی استفاده کنند. 
    به عنوان مثال قرار بود از پله های برقی آلمانی در ایستگاه های مترو استفاده شود که از لحاظ کیفیت بسیار بالا بود ولی متاسفانه با مطرح کردن اینکه پله های برقی آلمانی گران است به جنس چینی روی آوردند که از کیفیت کافی وطول عمر خوبی برخور دار نیستند.
    قرار بود امتداد خیابان سعادت آباد به طرف غرب از زیر میدان آزادی عبور کند و در آنجا ایستگاه اتوبوس میدان آزادی قرار گیرد با این کار ترافیک میدان آزادی به طور قابل توجهی پایین میامد و روان میشد، ولی متاسفانه شهرداری فقط به خاطر پول بیشتر و فروش یا اجاره مغازه ها از اجرای این طرح با عناوین مختلف جلوگیری کرد و حالا هم افرادی اثر گذاری های غیر کارشناسانه طراحی و معماری داخلی به ایستگاه مترو آزادی را به انحراف کشانده و همه کارشناسان معتقدند اگر این طرح اجرا شود جز بدترین ایستگاه ها خواهد شد البته هنوز فرصت باقی است تا جبران شود.
    اگر به یاد داشته باشید همه با اجرای ارگ متروک جهان نما و طرح آن مخالف بودند، چون هیچ سنخیتی با معماری و فضای شهری اصفهان نداشت ولی شهرداری اصفهان فقط به خاطر در آمد و فروش مغازه ها آن را اجرا کرد و به عنوان وصله ای ناجور تا ابد در و در مورد شهرداری اصفهان و مسولین آن قضاوت خواهند کرد. همانطور که در مورد شهرداری اصفهان در دهه 40 و 50 و خدمات بی نظیری که کرد و آثارارزشمندی که همگون و هماهنگ با معماری و هنر اصفهان بود قضاوت میشود.
    در آن دوران به جا 
         اگر به یاد داشته باشید قرار بود پارک هشت بهشت درامتداد چهارباغ عباسی قرار گیرد و علاوه بر زیبایی چهارباغ که صد چندان میشد از بار ترافیکی چهارباغ نیز کاسته  شود. چون مغازه ای نبود ولی متاسفانه شهرداری فقط به خاطر درآمد، با طرحی به نام بدنه سازی شرق چهارباغ چیزی را که همه شاهد هستند آفرید!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو