مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی :

مسکن در آستانه خروج از رکود قرار دارد

ساخت ۸۵ هزار مسکن اجتماعی منتظر ردیف بودجه

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۸۵ هزار مسکن اجتماعی در سال ۹۵ منتظر تصویب ردیف بودجه است، گفت: مسکن در آستانه خروج از رکود قرار دارد، بنابراین باید اذعان کنم که فعلاً تولید و تقاضا متعادل است.

مسکن در آستانه خروج از رکود قرار دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، حامد مظاهریان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود تولید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، این در حالی است که در طرح جامع مسکن اعلام شده برای پاسخگویی به تقاضا باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود، آیا این عقب‌ماندگی تولید از تقاضا، تهدید محسوب نمی‌شود، گفت: سیاست‌های مالی دولت، سیاست رهن و یا همانا پس‌انداز است، بنابراین رکودی که در کل اقتصاد رخ داده است ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و سود بانکی بوده است که اثر مستقیمی بر روی کل اقتصاد گذاشته است، بنابراین بخش مسکن هم به تبع این رکود اقتصاد کلان، ذر رکود فرو رفت.

    وی ادامه داد: رکود سه ساله در دولت یازدهم باعث شد که قیمت‌های کاذب در این سه سال کاهش یابد و به طوری که در حال حاضر خرید مسکن برای متقاضیان زمان بسیار مناسبی است و تأکید می‌کنم وقتی نیاز کاذب در بخش مسکن ایجاد شود، منجر به رشد قیمت‌ها خواهد شد.

    مظاهریان با بیان اینکه ایران از هر لحاظ دارای ثبات سیاسی و اقتصادی در منطقه است، گفت: دورنمای خوبی با توجه به پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای بخش مسکن متصور هستیم، بنابراین اگر در طی 5 سال آینده رشد اقتصادی که پیش‌بینی آن صورت گرفته است رخ دهد، باید گفت که به آینده بخش مسکن امیدوار هستیم.

    معاون مسکنو ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود تولید مسکن در حال حاضر بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های تولید مسکن در طرح جامع مسکن است، گفت: برآورد ما این است که تولید مسکن در سال 95 به 450 هزار واحد مسکونی برسد، بنابراین با توجه به رکودی که در حال حاضر در بازار شاهد آن هستیم و وجود 300 هزار خانه خالی از سکنه در تهران نشان می‌دهد که فعلاً تولید و تقاضای مسکن متعادل است و وقتی به مرور از رکود خارج شویم، سازنده‌ها با رصد بازار متوجه می‌شوند که باید برای تولید مسکن اقدام کنند.

    * ساخت 85 هزار مسکن اجتماعی منتظر مشخص شدن ردیف بودجه

    مظاهریان با بیان اینکه دولت سازنده خوبی نیست و باید سیاستگذاری کند، در خصوص جایگزینی طرح مسکن اجتماعی به جای طرح مسکن مهر گفت: مسکن مهر همان مسکن اجتماعی است، بنابراین طبق برنامه مدونی که برای مسکن اجتماعی صورت گرفته است، وزارت راه و شهرسازی منتظر این است که این طرح مسکن اجتماعی در ردیف بودجه دولت و مجلس قرار گیرد.

    وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا برای مسکن اجتماعی نیز همانند مسکن مهر حداعتباری قرار است اختصاص یابد، گفت: به هیچ وجه برای مسکن اجتماعی قرار نیست که خط اعتباری همانند مسکن مهر که مشکلاتی را داشته است ایجاد شود، بنابراین مسکن اجتماعی در حال حاضر برای شروع که برای سال 95 حدود 85 هزار مسکن اجتماعی قرار است احداث شود، منتظر ایجاد ردیف بودجه در دولت و مجلس است.

    وی ادامه داد: در قالب مسکن اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی اقدام به تأمین زمین خواهد کرد و بنیاد مسکن، مسئول اجرایی طرح مسکن اجتماعی خواهد بود و سازمان‌های متولی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی‌کننده متقاضیان واجد شرایط خواهند بود.

    مظاهریان اضافه کرد: با ایجاد ردیف بودجه برای مسکن اجتماعی، بدون پول پرفشار بانک مرکزی، فرایند سالمی برای ساخت این واحدهای مسکونی که موجب اخلال در بازار مسکن نشود، عملیات اجرایی مسکن اجتماعی آغاز خواهد شد.

    وی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم (خانه اولی‌ها) گفت: سیاست گسترش بازار رهن از مهمترین سیاست‌های دولت بود که همسو با سیاست‌های سایر کشورهای دنیا، بخش خانه‌دار شدن را به خوبی اجرا کند، یعنی باید با تکیه بر پس‌انداز و افزایش تسهیلات، خریداران واقعی را صاحب مسکن کنیم.

    مظاهریان افزود: صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه‌اولی‌ها) تا امروز توانسته 67 هزار و 343 مورد سپرده‌گذاری با ارزش ریالی 14 میلیارد ریال انجام دهد که این اقدام به سپرده‌گذاری، نوید خوبی برای آینده بخش مسکن خواهد بود.

    به گفته وی، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و تک‌رقمی شدن آن، پیام روشنی به خانواده‌های ایرانی می‌دهد که امیدوار با پس‌انداز باشند تا صاحب مسکن شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار