مدیران خودروعصر اعتبار

حمزه‌ای در کنفرانس بناهای بلند مطرح کرد:

ممنوعیت صدور مجوز ساخت و ساز توسط شهرداری بر اساس طرح جامع

عصر ساختمان:مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی گفت: طرح جامع شهر تهران هرگونه تصویب و ابلاغ ضوابط ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه، صدور هرگونه مجوز ساخت توسط شهرداری برای ساختمان‌های بلندمرتبه در کلیه پهنه‌ها و با هر کاربری را در شهر تهران غیرمجاز خواند.

ممنوعیت صدور مجوز ساخت و ساز توسط شهرداری بر اساس طرح جامع
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین کنفرانس بناهای بلند با برگزاری پنل تخصصی تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران تدوین این ضوابط در برج میلاد تهران به کار خود خاتمه بخشید. مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با ارایه گزارش سابقه موضوع بلندمرتبه سازی در شهر تهران و تلاش برای ساماندهی به آن در کلانشهرها به ویژه تهران با ارایه مقدمه‌ای تاریخی گفت: ما از سال 42 تا ابتدای انقلاب در طول برنامه پنج ساله سوم، چهارم و پنجم توسعه با نگاه گسترش افقی شهرها، دشواری اداره امور شهری تشویق به آپارتمان‌سازی و حداکثر بهره‌برداری از زمین در اسناد آمایشی و برنامه‌های عمرانی پنج ساله تا سال 1356 رو به رو هستیم. برنامه ای که در آن تشویق به زندگی در شهرها از جمله برنامه های دولت های وقت بود.

    مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی افزود:پس از انقلاب نیز این برنامه ها ادامه یافت و در سال 69 با توجه به شرایط وقت کشور باز هم موضوع بلندمرتبه‌سازی، تجمیع قطعات، استفاده از ظرفیت تراکم جمعیت و صنعتی‌سازی در شورای اقتصاد کشور به تصویب رسید و به دنبال آن نیز شورای‌عالی معماری و شهرسازی وقت در مصوبه سال 69 موضوع بلندمرتبه‌سازی را مورد تصویب و تاکید قرار داد. که طی آن اقدام برای مکانیابی بلندمرتبه‌سازی در طرح جامع ساماندهی شهر تهران مصوب سال 1371 و تعیین ضوابط ساخت طبقات بر اساس مساحت زمین و توزیع ساختمان‌های بلند در دستور کار قرار گرفت.

    این مدیرکل ادامه داد: تصویب طرح ضوابط و مکان‌یابی ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر تهران مربوط به سال 77 است که اجرای آن تا تصویب طرح جامع شهر تهران در سال 86 به طول انجامید.

    حمزه‌ای گفت: در طرح جامع تهران مصوب سال 86 احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در پهنه‌های ویژه و طبق ضوابط در دستور کار قرار گرفت که طبق آن، بلندمرتبه سازی شامل 12 طبقه و بیشتر بود و همچنین احداث ساختمان‌های بلندمرتبه، محدود به عرصه‌های مجاز یا ویژه برای بلندمرتبه‌سازی در برخی از زیرپهنه‌های استفاده از اراضی تهران نیز در دستور کار قرار گرفت.

    مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران در بیان دیگر ویژگی‌های طرح جامع یادآور شد: مشروط بودن بلندمرتبه‌سازی به مطالعات پهنه‌بندی زلزله و پهنه‌های مجاز زیست‌محیطی، تدقیق موقعیت و کاربری‌های مجاز در نقشه، ضوابط ساخت و ساز با رعایت ضوابط تراکم و ارتفاع مجاز در جداول طرح جامع برای کاربری‌های گوناگون حداقل 3 ماه از آن تاریخ زمان داد تا طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی برسد که هنوز این طرح نهایی نشده است.

    وی تاکید کرد: طرح جامع شهر تهران هرگونه تصویب و ابلاغ ضوابط ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه، صدور هرگونه مجوز ساخت توسط شهرداری برای ساختمان‌های بلندمرتبه در کلیه پهنه‌ها و با هرکاربری را در شهر تهران غیرمجاز خواند.

    وی قابلیت‌های بلندمرتبه‌سازی در طرح جامع شهر تهران را بر شمرد و گفت: پنج زیرپهنه R263، M111، S121، S125، S211 در طرح جامع تهران واجد شرایط بلندمرتبه‌سازی معرفی شده‌اند. و همچنین شهرداری تهران موظف شد تا نسبت به تدوین ضوابط پیشنهادی با لحاظ سیاست‌های تشویقی و تجمیع اراضی حداکثر ظرف مدت سه ماه از زمان ابلاغ این مصوبه جهت تصویب در مراجع ذیصلاح اقدام کند.

    مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزرات راه و شهرسازی با یادآوری مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در تاریخ 18 مهرماه سال 93 پیرامون ممنوعیت تصویب موردی درخواست‌های بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده 5 گفت: با ممنوعیت موردی مصوبات در کمیسیون ماده 5، اتفاقی که در منطقه 22 تهران رخ داد بر اساس طرح جامع نبود و با افزودن بندی به طرح شهر تفصیلی تهران عملا امکان ساخت و ساز را به صورتجلسات سال های 79 تا 80 ارجاع داد که مالک را تا 21 طبق مجاز به ساخت و ساز می‌کرد.

    وی در پایان گفت: امید است تا کنفرانس هایی از این دست راهی باشد برای کاهش تخلفات و بهبود کیفیت زندگی در شهرها با رعایت قوانین ساخت و ساز و اهمیت دادن به آنچه که از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تدوین و مصوب می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو