مدیران خودروعصر اعتبار

این خانه حال شما را خوب می‌کند

عصر ساختمان: ما می‌خواهیم به شما بگوییم که ممکن است با ایجاد تغییراتی کوچک، تغییراتی در حس و حال خانه به وجود بیاورید. اما چگونه می‌توان تغییراتی در خانه ایجاد کرد که از لحاظ روانی، تأثیرات مثبتی بر روح و روان اعضای خانواده بگذارد؟

این خانه حال شما را خوب می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند
  • این خانه حال شما را خوب می‌کند

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مجله منزل، تصور کنید خاطراتی ناخوشایند از فضای خانه‌تان دارید که شما را افسرده می‌کنند؛ وسایل خانه و اسباب و لوازم منزل می‌توانند حجم زیادی انرژی‌ منفی را در خود نگه دارند و آن حجم بالای انرژی منفی را به صاحبان خانه و زندگی روزانه‌شان انتقال دهند.

حمیده احمدی، دکترای معماری و مدرس دانشگاه در رشته معماری با همکاری شقایق خضروی، دانشجوی شهرسازی دکوراسیون این خانه را برای صاحبانش تغییر دادند تا بار خاطرات ناراحت‌کننده‌ای که از فضای خانه داشتند، برطرف شود و حس و حالی نو در خانه به وجود بیاید.

روانشناسی رنگ ها

احمدی طراح این خانه با به کار بردن اصول روانشناسی رنگ‌ها توانسته تأثیرات مثبتی را در این فضا به نحو احسن ایجاد کند. بر اساس سفارشی که به گروه طراحی از سوی صاحبان خانه داده شده، طراحان با انتخاب یک پالت رنگی از رنگ‌هایی که تأثیرات مثبتی بر بیننده می‌گذارند، مدلی سه‌بعدی از تغییرات تهیه کردند که تا حد بسیاری بر اساس اصول طراحی و متمایل با سلیقه صاحبان منزل نیز بوده است.

رنگ بنفش محور اصلی انتخاب ها

مهم‌ترین رنگی که در طراحی این خانه استفاده شده، بنفش است. بنفش که رنگی ترکیبی است، خواص رنگ‌های اصلی تشکیل‌دهنده‌اش را نیز داراست. این رنگ هم هیجان و قدرت رنگ قرمز را دارد و هم از آرامشی که رنگ آبی منتقل می‌کند، برخوردار است. در روانشناسی رنگ‌ها به خاطر اثرات آرامش‌بخشی که این رنگ دارد، از آن برای درمان کسانی که از ترس‌ها و ناراحتی‌ها رنج می‌برند، استفاده می‌شود.

اهمیت رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

بنفش به تعادل فکری انسان کمک می‌کند. همچنین این رنگ برای کسانی که در پی کامیابی روانی هستند، مناسب است. رنگ بنفش با حس خلاقانه‌ای که دارد، مطلوب‌ترین رنگ برای هنرمندان محسوب می‌شود.

از رنگ بنفش می‌توان برای رفع و حذف عناصری که مانع از به آرامش رسیدن پس از فعالیت و کار زیاد می‌شوند، استفاده کرد. به عبارتی از پتانسیل‌های موجود در این رنگ می‌توان برای درمان و رفع افسردگی کمک گرفت.
 

رنگ بنفش با از بین بردن عوامل بازدارنده در موفقیت و کم کردن کسالت روح، موجب افزایش هدفمندی و انگیزه در بیننده می‌شود. حضور مستمر در معرض این رنگ، قدرت خلاقیت را بالا برده و انگیزه برای دست یافتن به روحیه‌ای هیجانی و قدرتمند را بیشتر می‌کند. این رنگ، رنگ سردی است که سیستم عصبی را تقویت می‌کند و منجر به افزایش حس آرامش می‌شود.

رنگ بنفش از نظر دیداری نیز تأثیراتی را در عمق و پرسپکتیو فضا به‌ وجود می‌آورد. با به کار بردن این رنگ، اجسام دورتر و کوچک‌تر به نظر می‌رسند و اگر در سطح دیوار از این رنگ استفاده شود، موجب دورتر دیده شدن دیوار و در نتیجه بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود.

به همین منظور در این خانه بزرگ‌ترین و اولین دیواری که به محض ورود به هال دیده می‌شود را به رنگ بنفش درآورده‌اند چون اصلی‌ترین دیواری است که در خانه دیده می‌شود. با این کار اعضای خانه وقتی روی مبل‌ها می‌نشینند و تلویزیون نگاه می‌کنند یا اینکه در حال معاشرت با مهمانان هستند دائم در معرض اثرات مثبت و مطلوب رنگ بنفش دیوار روبه‌رو قرار می‌گیرند.

آرامشی سفید رنگ

رنگ دیگری که در برخی جزییات این خانه استفاده شده، رنگ «سفید» است. احمدی براساس روانشناسی رنگ‌ها اعتقاد دارد رنگ سفید، القا‌کننده آرامش، صفا و صمیمیت است. رنگ سفید به عنوان یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون خانه، تأثیرات آرامش‌بخشی بر بینندگان می‌گذارد.
 

برای دیوار پشت مبل‌ها، از رنگ سفید استفاده شده که این رنگ سفید در مقابل رنگ بنفش دیوار روبه‌رو، فضای خانه را بسیار بزرگ‌تر نشان می‌دهد. رنگ سفید، روشن‌ترین رنگ است؛ بنابراین جزییات را بسیار واضح نشان می‌دهد و به این دلیل که با هر رنگ دیگر همخوانی دارد، از جمله پرکاربردترین رنگ‌ها در دکوراسیون محسوب می‌شود.

زرد پر انرژی
 

در برخی از قسمت‌ها و عناصر طراحی این خانه، از رنگ زرد استفاده شده است. این رنگ اگرچه مکمل اصلی رنگ بنفش است و در کنار آن، یکی از زیباترین ترکیب‌بندی‌های رنگی را ایجاد می‌کند، اما به گفته طراحان این خانه به این دلیل انتخاب شده که قدرت تقویت حس خوش‌بینی و القای آرامش و مثبت‌اندیشی را داراست. رنگ زرد خود به تنهایی، انرژی بالایی دارد.

دنیای روح بخش رنگ صورتی

با طراحی اندازه و ابعاد و جای‌گیری مبل‌ها و میز تلویزیون توسط گروه طراحی، در برخی از جزییات فضا که بیشتر شامل عناصر قابل جابه‌جایی است، از رنگ صورتی استفاده شده است. این استفاده بیشتر به دلیل تأثیرات بسیار مهم این رنگ است که ممکن است از سوی بسیاری از مخاطبان، جسارت‌آمیز به نظر برسد.


اما این جسارت، الزاما به منزله نتایج بد نیست؛ چون رنگ صورتی روح‌بخش و رنگی است که از ثبات زیادی برخوردار است و در هر جایی که استفاده شود، زندگی و نشاط به آن فضا القا می‌شود. این رنگ نیز مانند دیگر رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون این خانه، به‌شدت قدرت ضد افسردگی و انزواطلبی دارد و احساس آرامش و راحتی را به صاحبان خانه و مهمان‌ها منتقل می‌کند.

تزیینات اندک خانه

در طراحی این خانه، از تزیینات جزیی اما مهمی استفاده شده است. همه‌چیز در پالت رنگی که طراحان مد نظر قرار داده بودند، طراحی یا انتخاب شده است. در دو طرف بزرگ‌ترین مبل خانه نیز، دو آباژور زیبا با رنگ‌های غالب خانه قرار دارد.

دکوراسیونی مقرون به صرفه

بسیاری از عناصر این خانه مانند رنگ چوبی پارکت‌ها و شومینه گوشه‌ خانه، به جا مانده از دکوراسیون قبلی بوده‌اند که طراحان سعی کرده‌اند با کمترین هزینه و در عین حال در علمی‌ترین حالت، تغییراتی در حس و حال این خانه ایجاد کنند.
 

اگر شما هم خانه ای زیبا دارید و فکر می کنید در چیدمان منزل تان ایده ای جذاب را دنبال کرده اید، برای حضور در بخش "تورهای خانه گردی" مجله منزل می توانید عکس های آن را برای ما بفرستید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار