مدیران خودروعصر اعتبار

وضعیت بازار ویلا در شمال ایران

این بازار تا رونق فاصله دارد

عصر ساختمان- عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان مازندران گفت: رسیدن به رونق در هر بازاری از جمله بازار ویلا بیش از هر چیزی به میزان گردش مالی در چرخه اقتصاد برمی‌گردد، حتی اکنون اگر بخش عظیمی از قیمت یک ویلا را به همراه وام بفروشند، خریدار زیادی برای آن پیدا نمی‌شود.

وضعیت بازار ویلا در شمال ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، شهرام سلامت‌طلب در خصوص وضعیت کنونی بازار ویلای شمال کشور گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان رونقی در بازار ویلا مشاهده نمی‌شود. البته خوشبختانه از جانب دولت اقدامات مثبتی در حال انجام است. اخیراً شاهد ساخت‌وساز ویلا در زمین‌هایی با کاربری کشاورزی بودیم و مشاهده کردیم که بسیاری از افراد، زمین‌های کشاورزی را به قطعات کوچک تفکیک کردند و با گرفتن تغییر کاربری صوری و پروانه‌های صوری به ساخت‌وساز در این زمین‌ها پرداختند و اکنون دولت تمام این جرائم را مورد بررسی قرار داده است و قصد دارد که همه چیز را به شرایط قبل بازگرداند.

    او افزود: اکنون در منطقه صفاییه بابلسر پروانه‌های بسیاری از ساختمان‌های ساخته‌شده لغو شده است، همچنین زمین‌هایی را که قیمت آنها متری 700 هزار تومان بود اکنون 100 هزار تومان هم خریداری نمی‌کنند، زیرا غیرمجاز اعلام شده‌اند. در حال حاضر برای بسیاری از مردم که از سایر شهرها در مناطق شمالی برای خود ویلا خریداری می‌کردند ترسی به وجود آمده و از این کار امتناع می‌کنند، چرا که کلاهبرداری‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است.

    عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان مازندران در ادامه بیان کرد: همچنین این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی جامعه، سلیقه مردم برای مصرف تغییر کرده است. مردم دیگر ترجیح می‌دهند در آن روزهایی از سال که برای تفریح به شمال کشور سفر می‌کنند ویلا یا هتل اجاره کنند و آن بخش از سرمایه خود را که در گذشته به خریدن ویلا اختصاص می‌دادند در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

    او در پاسخ به این سوال که در این صورت عده‌ای به فکر خریدن ویلا و اجاره دادن آن نمی‌افتند؟ گفت: اجاره دادن ویلا قواعد خاص خود را دارد و نیازمند آن است که یا خود فرد بومی منطقه باشد یا کسی را مسوول اجاره دادن ویلا کند. در این میان برخی از افراد نیز چنین کاری را می‌کنند اما در طولانی‌مدت متوجه می‌شوند که این موضوع به‌صرفه نیست و نمی‌توان به عنوان سرمایه‌گذاری و به عنوان شغل به آن نگاه کرد و اکثر سرمایه‌گذاران واقعی این کار را نمی‌کنند.

    سلامت‌طلب افزود: بیشتر ویلاهایی که اکنون در مناطق شمالی کشور اجاره داده می‌شوند، ویلاهای متعلق به افراد بومی منطقه هستند و تعداد کم آنها نمی‌تواند تاثیر چندانی در رونق بازار ویلا ایجاد کند.

    نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان بابلسر در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توان گفت بازار ویلا وارد دوره رونق شده است؟ بیان کرد: این موضوع به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد. اما رسیدن به رونق بیش از هر چیزی به میزان گردش مالی در چرخه اقتصاد برمی‌گردد، حتی اکنون اگر بخش عظیمی از قیمت یک ویلا را به همراه وام بفروشند، خریدار زیادی برای آن پیدا نمی‌شود.

    او افزود: برای مثال اگر ویلایی را که مبلغ آن 250 میلیون تومان است به این صورت بفروشند که 200 میلیون به صورت اقساط و تنها 50 میلیون تومان از آن نقد باشد، در ابتدا متقاضی زیادی پیدا می‌کند اما هنگام قرارداد و با مشاهده اقساط مثلاً پنج میلیون‌تومانی، یا از خرید آن ویلا منصرف می‌شوند یا بعد از چند ماه پرداخت اقساط از ادامه پرداخت آن بر‌نمی‌آیند و به بانک بدهکار می‌شوند و همان قضیه‌ای که طی سال‌های 2008 تا 2012 در آمریکا اتفاق افتاد پیش می‌آید و بازار دچار رکود شدیدی می‌شود و قیمت‌ها کاهش شدیدی پیدا می‌کند.

    او در خصوص رابطه میان کاهش نرخ سود بانکی و رونق بازار ویلا و مسکن گفت: من معتقدم تنها زمانی که تولید راه بیفتد و دست مردم برای خرید باز و جیبشان پر از پول باشد، می‌توانند به خرید مسکن و ویلا بپردازند. بسیاری بر این باورند که با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه‌ها از بانک خارج می‌شود، اما از نظر من چنین اتفاقی نمی‌افتد، زیرا برای مثال، انبوه‌ساز در حال حاضر اخذ سود 15 درصد را به ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ویلا ترجیح می‌دهد. چون بهتر از این است که پول خود را داخل بازار آورده، به ساخت‌وساز بپردازد، نهایتاً آن را چکی به خریدار بفروشد و منتظر بماند که این چک پاس شود. بنابراین کسانی که سرمایه‌های خود را در بانک گذاشته بودند باز هم همان سودهای بانکی را به ساخت‌وساز و حتی خرید ویلا ترجیح می‌دهند.

    سلامت‌طلب گفت: متاسفانه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از سرمایه‌گذارانی که باید پولشان در مسیر تولید از جمله ساخت‌وساز باشد، ترجیح می‌دهند آن را در بانک گذاشته و سود ثابتی از آن را دریافت کنند. بنابراین تا زمانی که سطح عمومی درآمد مردم بالا نرود به هیچ عنوان هیچ یک از بازارها راه نمی‌افتد و وارد رونق نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار