مدیران خودروعصر اعتبار

رویکرد جدید برای درجه بندی هتلها

غلبه شاخصهای ساختمانی بر کیفیت

عصر ساختمان- مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری گفت: اکنون شاخص های فنی و معماری و ساختمانی در زمان درجه بندی تاسیسات گردشگری بر کیفیت خدمات غلبه دارند به همین دلیل درصدد تغییر این ضوابط هستیم.

رویکرد جدید برای درجه بندی هتلها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی درباره رویکرد جدید این اداره کل در مواحهه با ضوابط استانداردسازی هتلها و مراکز اقامتی گفت: یکی از رویکردهای ما در حوزه هتلها این است که ضوابط و استانداردهایی که هتلها براساس آنها درجه بندی و ارزیابی می شوند را تغییر دهیم.عموما تا کنون نگاه و رویکرد در ارزیابی و درجه بندی تاسیسات مراکز اقامتی و پذیرایی بیشتر روی بحث های ساختمانی،فنی و معماری بوده است و سیستم چک لیست هایی که آماده شده بود هم روی شاخص هایی بوده که تقریبا 70 درصد آنها به مباحث ساختمانی اهمیت می داد و یک واحد گردشگری بیشتر از نگاه یک مهدنس معمار رتبه بندی می شد تا نگاه گردشگر و مشتری.

    وی ادامه داد: ضوابط ساختمانی و فنی باید زمانی مورد توجه قرار می گرفتند که این هتلها هنوز ساخته نشده بودند اما زمانی که به بهره برداری می رسند باید به نکات دیگری دقت شود. اکنون غلبه ضوابط ساختمانی بیشتر از کیفیت خدمات در استانداردسازی ها دیده می شود.

    وی به بازدیدش از هتلهای فرانسه در ماموریتی که مدتی پیش داشته اشاره کرد و گفت: از سیستم گردشگری و هتلهای فرانسه بازدید کردم  و یک نسخه از ضوابطی که آنها برای سال 2016 اعلام کرده و تا 5 سال دیگر برایشان اعتبار دارد نیز نسخه ای گرفتم. می توانیم با استفاده از الگوهای سازمان جهانی گردشگری تغییراتی در رویکردمان بدهیم.

    مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری با بیان اینکه ضوابط حول سه محور تجهیزات، کیفیت خدمات به مشتری و توسعه پایدار و دسترسی پیش بینی شده است گفت: توسعه پایدار یعنی استفاده از منابع تجدید پذیر، شاخص های سبز و ... همچنین بخش تکمیلی آن دسترسی است. یعنی اینکه یک گردشگر کم توان نیز بتواند از امکانات اماکن اقامتی و پذیرایی استفاده کند. ما اولویت را در کیفیت خدمات قرار داده ایم.

    تیموری گفت: 60 سال است که هتلداری ما بر اساس ضوابط قدیمی شکل گرفته است و الان باید این رویکرد جدید را در بین جوامع جا بیندازیم چون به نفع هتلداری و جوامع گردشگری ماست. اکنون این ضوابط در حد پیش نویس است و باید با بخش خصوصی، بخش دانشگاهی و دولتی آن را بنویسیم. کار سختی نیست و اگر این کار طبق زمان بندی پیش برود می توان تا یک ماه دیگر آن را آماده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو