مدیران خودروعصر اعتبار

معمارزاده کارشناس- مسئول میراث فرهنگی تهران خبر داد:

نقشه های مترو در محدوده برج طغرل در حال بررسی است

تهران تراموا می خواهد

عصر ساختمان- نقشه های پروژه مترو در محدوده برج طغرل و قبرستان ابن باویه توسط کارشناسان میراث فرهنگی تهران در حال بررسی است .

نقشه های مترو در محدوده برج طغرل در حال بررسی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، در حالی که سید احمد محیط طباطبایی از برهم زدن فضای میانی ایستگاه مترو در"برج طغرل" و "قبرستان ابن‌بابویه" ابراز نگرانی کرده است، معمارزاده کارشناس- مسئول میراث فرهنگی تهران از بررسی نقشه های مترو در این محدوده خبر داد و گفت: جلسات مختلفی با مترو و میراث فرهنگی ری انجام شد و نقشه های پروژه مترو برای بررسی در اختیار میراث فرهنگی تهران قرار گرفته که بعد از پایان و تایید عدم خطر برای آثار ارزشمند مجاور مترو اجازه ادامه کار داده خواهد شد.

    به اعتقاد معمارزاده حرم شاه عبدالعظیم، برج طغرل و ابن باویه مسیری پررفت و آمد است که گردشگران زیادی با اتوبوس و مینی بوس و وسایل شخصی به آنجا می روند. وی ادامه داد: بزرگراه امام علی نیز نتوانسته حجم ترافیک این مسیر را کاهش دهد،  بنابراین ساخت مترو برای دسترسی به این آثار اجتناب ناپذیر است و نمی توان گردشگران را از این تکنولوژی محروم کرد.

    وی گفت: در نقشه ها مترو 100متر با برج طغرل فاصله دارد؛ ما نقشه ها را بررسی می کنیم و موارد لازم را برای رعایت اصول به آنها تذکر خواهیم داد تا آثار متحمل خسارت و آسیبی نشوند. بنابراین کارشناسان میراث فرهنگی نباید به صراحت از منع انجام پروژه های شهری حرف بزنند.

    معمارزاده درباره هماهنگی شهرداری و میراث فرهنگی تهران در پروژه های شهری گفت: شهرداری هر جا قصد ساخت مترو در مجاورت آثار تاریخی، قنات یا محدوده های ارزشمند تاریخی داشته با میراث فرهنگی هماهنگ کرده است. البته بعضی مواقع هم بوده طرح تایید شده ولی شهرداری تخلف کرده که به آن تذکر داده شده است. مثلا در بانک تجارت حرکت مترو باعث لرزش در ساختمان شد که به شهرداری تذکر دادیم سازه ای را انتخاب کند که لرزش از بین برود.

    وی لرزش و ترک در مسجد فخرالدوله را نیز از دیگر تخلفات مترو برای رعایت نکردن اصول تذکر داده شده میراث فرهنگی بیان کرد و ادامه داد: مکاتباتی با شهرداری صورت گرفته تا فکری برای مقاوم سازی مسجد داشته باشند. شهرداری در این محدوده فاصله لازم را با اثر رعایت نکرده و مصالحی را استفاده کرده که منعطف نیست و اثر دچار لرزش شده است.

    معمار زاده ادامه داد: بحث مترو در تهران با بحثی که در متروی اصفهان شاهد هستیم متفاوت است و قابل مقیاسه نیست. متروی اصفهان انحرافی دارد که از زیر اثر ثبتی می گذرد و برای اثر مخاطرات فراوانی دارد؛ در تهران بدون مشاوره و تایید میراث فرهنگی کار پروژه های شهری کلید نمی خورد.

    این کارشناس- مسئول میراث فرهنگی تهران بحث گسترش و انجام پروژه های شهری تهران را بسیار پیچیده دانست و گفت: در تهران با توسعه و تراکم سطحی و ارتفاع، شاهدیم معضل ترافیک و آلودگی هوا نیز روز به روز شدید تر می شود به همین دلیل توسعه وسائط نقلیه به ویژه مترو و تراموا برای تهران خیلی مهم است.

    معمارزاده در پایان وجود تراموا را به عنوان سوخت بدون آلودگی برای تهران ضروری دانست و تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا از این تکنولوژی پاک استفاده زیادی می شود و تهران هم نیاز فوری به راه اندازی تراموا دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو