مدیران خودروعصر اعتبار

پوینده مطرح کرد:

مرمت صدها بنای تاریخی در مسیر جاده ابریشم

عصر ساختمان- مدیرعامل صندوق احیا و بهر‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی با اشاره به اهمیت راه ابریشم به عنوان نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه گفت: صدها بنای تاریخی در مسیر راه ابریشم وجود دارد که باید همزمان با احیای این جاده مرمت و احیا شوند.

مرمت صدها بنای تاریخی در مسیر جاده ابریشم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، محمدرضا پوینده در نشست آشناسازی سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مقیم تهران با بناهای تاریخی و اختتامیه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم گفت: ایران یکی از مهم‌ترین کانون های تاریخی جهان با میراث بسیار غنی در حوزه تاریخ، طبیعت، تمدن و فرهنگ است. راه ابریشم به عنوان نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه برای کشورهای حوزه  راه ابریشم حائز اهمیت است. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در کمربند جاده ابریشم به عنوان نگین مسیر طلایی باستانی و نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه امنیت در منطقه خاورمیانه بر هیچ کس پوشیده نیست.

    وی ادامه داد: کشورهای مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالقوه عظیمی دارند که در صورت همگرایی و همکاری دولت‌ها با یکدیگر مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جهان امروز را تغییر خواهند داد. برای اکثر کشورهای حوزه راه ابریشم راه جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده به طوری که دولت‌ها برنامه‌های خود را به سرمایه‌گذاری و بازآفرینی این راه معطوف کرده‌اند.

    مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی وفرهنگی اظهار کرد: بنابراین در پی تعاملات گسترده با کشورهای ذینفع برای احیا جایگاه اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم هستیم و به طور خاص مصمم به بازآفرینی ظرفیت‌هایی هستیم که می‌تواند موجب رشد و توسعه گردشگری در ایران و منطقه شود. چرا که حرکت در جهت احیا ظرفیت‌های گردشگری منطقه در نهایت به سود ایران و سایر کشورهای دوست و همسایه خواهد بود.

    پوینده گفت: در سال جاری ششمین شورای اجرای جاده ابریشم سازمان جهانی جهانگردی در ارومیه برگزار شد که در آن سه محور تبلیغات و بازاریابی جاده ابریشم برای جذب توریست، احیای کاروانسراها و ابنیه قدیمی برای جذب گردشگری در حاشیه جاده ابریشم و تسهیل در خطوط جاده ای، ریلی و هوایی مورد توافق قرار گرفت.

    وی با اشاره به اینکه منظور از احیای جاده ابریشم ساخت دوباره آن نیست توضیح داد: منظور احیای پیوندهاست که در بستر این پیوندها بسیاری از سازه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شکل می‌گیرد و مبادلات و ارتباطات گسترده و سازنده‌ای میان کشورهای کمربند جاده ابریشم انجام می‌شود.

    مدیرعامل صندوق احیا تصریح کرد: ایران یکی از مهم‌ترین کانون‌های تاریخی جهان با میراث غنی از باغ‌ها، محوطه‌ها، سایت ها و اماکن تاریخی است که تاکنون از بیش از یک میلیون اثری که کارشناسان بر وجود آنها معتقدند تنها 32 اثر در فهرست آثار ملی و 21 اثر در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است که البته مدیریت و حفاظت این آثار دولت ایران را با چالش عمده‌ای مواجه کرده است. از سویی بنیان‌های جهان معاصر به همراه تغییرات پرشتاب جامعه ایران روبروایم که تجدیدنظر در نوع نگاه به دارایی‌های تاریخی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. بنابراین سیاست دولت در خصوص حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی از شیوه تمرکزگرای دولتی و غیرمشارکتی به سمت تمرکززدایی و مردمی تغییر یافته است.

    پوینده ادامه داد: بنابراین دولت ایران در جهت احیا و بازسازی بناهای تاریخی و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اساسنامه صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی – فرهنگی را به تصویب رساند و حق واگذاری و بهره‌برداری صدها بنای تاریخی را برعهده این موسسه قرار داد و صندوق احیا نیز این مجموعه ابنیه تاریخی را از طریق مزایده‌های دو مرحله‌ای عمومی جهت مرمت، احیا و استفاده از حق بهره‌برداری تحت قراردادهای مشارکت برای مدت زمان مشخص و طولانی به بخش خصوصی قرار می‌دهد.

    وی توضیح داد: این موسسه هم‌اکنون مدیریت واگذاری بیش از 700 بنای تاریخی را در دستور کار خود قرار داده و در سال گذشته موفق به واگذاری 50 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران شده است.

    مدیرعامل صندوق احیا تاکید کرد: با توجه به اشتیاق فراوان سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک در حوزه هتل‌های سنتی، واحدهای پذیرایی سنتی، موزه‌ها، فروشگاه‌های صنایع دستی و...  با توجه به افزایش چشمگیر گردشگران خارجی و داخلی این موسسه آماده استقبال و همکاری در این زمینه است.

    وی با اشاره به مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدالسلطنه قزوین به عنوان یکی از فاخرترین بناهای تاریخی گفت: این بنا از سوی صندوق احیا به شهرداری قزوین واگذار شده که پس از مرمت وارد چرخه اقتصادی و بهره‌برداری شود. بی‌شک در مسیر جاده ابریشم صدها کاروانسرا و بنای تاریخی دیگر موجود است که باید مورد توجه مدیران شهری، دولت‌ها و بخش خصوصی قرار بگیرد و همزمان با احیای جاده ابریشم مرمت بازسازی و احیا شود.

    پوینده افزود: استراحت، اقامت و گذراندن اوقات فراغت در کاروانسراهای بین‌راهی و بناهای تاریخی شهری تجربه جدیدی از ارتباط انسان با فضاهای سنتی در دوران گردشگری مدرن و یا طبیعت‌گردی است. ورود بناهای تاریخی به چرخه اقتصاد فرهنگی می‌تواند یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی و ایجاد اشتغال پایدار باشد.صندوق احیا نیز آماده ارائه بسته‌هایی در این زمینه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و انتقال تجربیات به نهادها و موسسات ذیربط در سایر کشورهای مستقر در مسیر جاده ابریشم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار