مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان:

پایان رکود مسکن ورشکستگی است

ادامه رکود مسکن تا پایان سال

عصر ساختمان- کارشناسان بارها تذکر دادند که این رکود یک رکود معمولی نیست که فقط بخش ساختمان را راکد کرده باشد. تقریبا تمام بخش های صنعتی و اقتصادی کشور دچار رکود شدید شده و از ورشکستگی رنج می برند.اما در آن زمان تدابیری برای خروج از رکود اندیشیده نشد.

پایان رکود مسکن ورشکستگی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، روز گذشته وزیر راه شهرسازی از 8 برابر شدن میزان تسهیلات خرید مسکن  در 3 سال گذشته خبرداد. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران مسکن در این مدت سایه رکود از سر مسکن کم نشده و رکود عمیق این بازار همچنان ادامه دارد.بیت اله ستاریان کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری عصر ساختمان به بررسی دلایل رکود بازار مسکن پرداخت و گفت: رکودی که الان درگیر آن هستیم رکود عمیقی است که ریشه در ساختار کلی اقتصاد ما دارد. متاسفانه مسوولان در روزهای شروع رکود توجه چندانی به این مساله نکردند و اجازه دادند رکود عمیق تر شود. تصورشان بر این بود هر زمان اراده کنند می توانند با افزایش تسهیلات، رونق را به بازار مسکن بر گردانند اما این نظریه عملی نشد.
    وی ادامه داد: کارشناسان بارها تذکر دادند که این رکود یک رکود معمولی نیست که فقط بخش ساختمان را راکد کرده باشد. تقریبا تمام بخش های صنعتی و اقتصادی کشور دچار رکود شدید شده و از ورشکستگی رنج می برند.اما در آن زمان تدابیری برای خروج از رکود اندیشیده نشد.
    ستاریان با تاکید بر این که ساختار کلی اقتصاد باید مورد بازنگری قرار گیرد؛ تصریح کرد: اکنون مسوولان به این نتیجه رسیده اند و اقداماتی را جهت خروج از رکود آغاز کرده اند.افزایش میزان تسهیلات یکی از این اقدام هاست. هر چند افزایش میزان تسهیلات هم  نتوانست گرهی از مشکلات بازار مسکن باز کند زیرا ریشه مشکل جای دیگری است.
    این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: برای این که بازار مسکن از رکود خارج شود؛ لازم است همه بخش های اقتصادی همگام با بخش مسکن حرکت کنند و مهم ترین قدم این است که دولت دیون خود را پرداخت کند.
    وی در ادامه گفت: علاوه بر این باید محدودیت های بین المللی برای بازار مسکن از بین برود تا بخش خصوصی که 90 درصد ساخت و سازهای کشور را برعهده دارد بتواند مستقیما از صنعت و امکانات شرکت های خارجی بهره مند شود.
    وی با اشاره به برجام و انتظاراتی که از آن می رفت؛ گفت: تصور همگان بر این بود که با نهایی شدن برجام شرایط تغییر می کند اما نتایج برجام در بازار مشاهده نشد و مشکلات همچنان ادامه پیدا کرد.
    وی با اشاره به این که دولت برای مهار تورم به رکود تن داد؛ خاطر نشان کرد: در واقع دولت با ابزار رکود ،تورم را مهار کرد که این خطرناک است. حتی خطرناک تر از خود تورم. تورم در نهایت رونق اقتصادی  و تولید را در پی دارد اما پایان رکود ورشکستگی و نابودی است.
    ستاریان با اشاره به این که انتظار می رفت دولت یازدهم منطقی تر و عملی تر وارد بحث مسکن شود؛ عنوان کرد: متاسفانه آن طور که انتظار می رفت در این حوزه عمل نشد و پیش بینی می کنم تا پایان سال این رکود ادامه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار