مدیران خودروعصر اعتبار

نقشه‌های احداث مترو در برج طغرل به میراث فرهنگی رسید

عصر ساختمان- مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهر ری تاکید کرد: تجهیز کارگاه ایجاد مترو در محدوده‌ی «برج طغرل» و «قبرستان ابن‌بابویه» متوقف شده و تا بررسی کامل منطقه این کار آغاز نمی‌شود.

نقشه‌های احداث مترو در برج طغرل به میراث فرهنگی رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «سید احمد محیط طباطبایی»، عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اوایل هفته از  آغاز به کار عملیات احداث مترو در محدوده‌ی تاریخی برج طغرل و قبرستان ابن‌بابویه خبر داد، اقدامی که در چند متری برج طغرلِ 800 ساله، بار دیگر و با وجود توقف کار از سوی میراث فرهنگی، توسط شرکت مترو با هدف تجهیز کارگاه از سر گرفته شد.

    اما حالا امیر مسیب رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرری در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در قدم نخست شرکت مترو هیچ استعلامی از میراث فرهنگی برای آغاز این پروژه و در این محدوده‌ی تاریخی نکرده بود، بنابراین پس از این که متوجه آغاز تجهیز کارگاه ایجاد مترو در محدوده مکانی این دو بنای تاریخی می‌شود، کار را متوقف می‌کند.

    او با بیان این که میراث فرهنگی دو روز پس از آغاز عملیات یعنی در زمان حفر چاهک با هدف مطالعات زمین‌شناسی متوجه این پروژه شد، می‌افزاید: با دو نامه در یکم و دوم شهریور ماه از سوی میراث فرهنگی و شهرداری کار را متوقف کرد و نقشه‌های مترو برای بررسی توسط میراث فرهنگی از مسئولان شرکت مترو گرفته شد که در حال حاضر در حال بررسی آن‌ها هستیم.

    وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه در این زمینه با مجری سرپرست خط 6 مترو در شهرری  بیان می‌کند: نخستین ابعاد این اتفاق در کمیته شورای فنی استان تهران بررسی و اعلام شد پس از 10 روز یعنی بیستم شهریور یک جلسه مشترک با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و مترو برگزار شود تا دغدغه‌ها درباره خطراتی که آثار تاریخی در مسیر مترو را تهدید می‌کند مطرح و بررسی شوند.

    رحیم‌زاده با بیان این‌که احتمالا حوزه‌ی آبریز «چشمه‌علی» در زمان انجام حفاری تونل مترو آسیب ببیند، ادامه می‌دهد: دغدغه‌ی ما بناهای تاریخی مانند «برج طغرل»، «قبرستان ابن بابویه»، «دژ رشکان»، «باروی ری» و برخی آثار در مسیر خیابان فداییان اسلام مانند «کاروانسرای شاه‌عباسی»، «بازار تاریخی ری» و «حرم شاه‌عبدالعظیم (ع)» است که احتمالا در مسیر ایجاد خط 6 مترو دچار آسیب‌هایی شوند.

    وی این بناهای تاریخی را آثار سطحی می‌داند و می‌گوید: در این بررسی‌ها باید مراقب آثار زیرسطحی نیز باشیم که این کار نیازمند انجام مطالعات باستان‌شناسی است تا در صورتی که این مجموعه مسیر آسیب نبیند راه‌های دیگر نیز بررسی شوند.

    به گفته‌ی مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرری، کمیته شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران باید تعویض مسیر خط 6 از این مسیر یا بالا و پایین رفتن عمق تونل را نیز بررسی و اگر به نتیجه رسید آن را به شرکت مترو اعلام کند.

    او با بیان اینکه در قدم نخست کارگاه احداث مترو در این مسیر تجهیز شده و اقداماتی مانند دیوارکشی و آوردن وسایل و دستگاه‌های حفاری انجام شده بود و چند چاهک برای بررسی زمین‌شناسی و مطالعات خاک در منطقه و محدوده برج طغرل و قبرستان ابن بابویه ایجاد شده بود و حتی پیمانکار قصد داشت همزمان با طراحی، عملیات حفاری تونل را نیز انجام دهد، توضیح می‌دهد: در حال حاضر با توقف کار و پر کرد ن چاهک‌ها، منتظر هستیم تا 20 شهریورماه کارشناسان دو حوزه مسائل مختلف را در جلسه‌ای مشترک بررسی و مطرح کنند.

    به گفته وی مسیر خط 6 مترو شهرری  قرار است در این محدوده پس از ایستگاه دولت‌آباد، ایستگاه‌هایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه ضلع شرقی حرم را ایجاد کند.

    به گزارش ایسنا، این در حالی است که پس از انتشار نخستین خبرها مبنی بر آغاز کار مترو در این محدوده‌ی تاریخی، محمود صادقی، نماینده مجلس در اینستاگرام خود به مسئولا زیربط هشدار داد و نوشت: «هشدار به مسئولان  زیربط: احداث کارگاه مترو در نزدیکی برج طغرل، این بنای تاریخی ر ا در معرض آسیب جدی قرار داده است.»

    این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که میراث فرهنگی  پیش از این و در طول سال‌های گذشته با این مشکل روبه‌رو شد و    بناهای تاریخی و نفیسی را در معرض خطر دید اما دیگر نتوانست کاری انجام دهد. بناهایی مانند «سردرقورخانه» در میدان توپخانه، «موزه استاد علی‌اکبر صنعتی»، «نخستین ساختمان بانک سپه» در توپخانه  و حتی حفر تونل در زیر چهارباغ عباسی در اصفهان و احتمال ادامه این کار در میدان نقش‌جهان اصفهان که حتی هنوز احتمال ان به طور صددرصد برطرف نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار