مدیران خودروعصر اعتبار

باز پرداخت ۲/۵ برابری وام مسکن

وقتی نیاز به مسکن به سخره گرفته می شود!

عصر ساختمان:بالا بودن نرخ بهره وام مسکن از رغبت افراد برای دریافت آن کاسته است و انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است. زیرا کم‌تر کسی توانایی بازپرداخت آن را دارد.جدا از این، دریافت نزدیک به دو برابر مبلغ وام به عنوان سود به دور از انصاف و آن چه به عنوان بانکداری اسلامی گفته می‌شود است.

باز پرداخت ۲/۵ برابری وام مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از دانا، بخش مسکن به لحاظ آن که با بیش از 110 صنعت یا فعالیت در ارتبط است یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور محسوب می‌شود. بخش مسکن یکی از محورهای اصلی اقتصاد جامعه و موتور محرکه افزایش رشد اقتصادی است و شتاب در فعالیت‌های مسکن در سرعت گیری رشد اقتصاد کشور نقش موثری دارد.

    اما در چند سال اخیر این بخش مهم اقتصادی کشور در رکود بی‌سابقه‌ای گرفتار شده است و با توجه به تاثیرگذاری این بخش بر سایر بخش‌‌های کشور، بسیاری از کارشناسان خروج بخش مسکن از رکود را عامل تحرک سایر بخش‌های و افزایش سقف تسهیلات مسکن در این شرایط را لازمه رشد بخش مسکن می‌دانند.

    متاسفانه در دو سال گذشته در نتیجه سیاست‌های انقباضی دولت و شرایط بوجود آمده در کشور، رکود بر اکثر بخش‌های اقتصادی کشور سایه افکنده و خیال رفتن ندارد.

    با شدت گرفتن رکود در کشور دولت در اقدامی شتاب زده و غیرکارشناسی بسته خروج از رکودی را طراح کرد. پس از اعطای وام 25 میلیونی خودرو در جهت منافع و جیب خودرو سازان به اسم خروج از رکود، وام 60 میلیونی مسکن نیز که در جهت کمک به رونق تولید در بخش مسکن طراحی و ابلاغ شد.

    این وام مسکن در نتیجه مذارکات طولانی بانک مرکزی و بانک مسکن تدوین شده است. بر اساس تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار نرخ سود این وام‌ از 16 درصد به 18٫5 درصد رسید و همزمان سقف آن نیز حدودا دو برابر شد.

    آن چه به عنوان وام مسکن به مشتریان عرضه می‌شود یک وام 60 میلیونی مسکن با نرخ بهره 18٫5 درصد و بازپرداخت آن 12 ساله است.

    در روش باز پرداخت به روش ساده، اقساط تسهیلات 60 میلیون تومانی در تهران به روش ساده یک میلیون و 4 هزار تومان و اقساط تسهیلات 50 میلیون تومانی در مراکز استانها و شهرهای با جمعیت 200 هزار نفر جمعیت 870 هزار تومان و در سایر شهرها 695 هزار تومان می باشد و در صورت دریافت وام 10 میلیونی جعاله مبلغ قسط این تسهیلات نیز از محل اوراق با نرخ سود 18٫5% و مدت باز پرداخت 5 ساله ماهیانه حدودا 257 هزار تومان است.

    در مجموع فرد وام گیرنده در شهر تهران باید ماهانه یک میلیون و 261 هزار تومان در مراکز استان ها یک میلیون و 126 هزار تومان و در سایر شهرها 952 هزار تومان قسط پرداخت کند.

    در مجموع میزان سود پرداختی برای وام 60 میلیونی تهرانی‌ها 90 میلیون تومان و برای وام 50 میلیونی مراکز استان‌ها 74 میلیون تومان و برای وام 40 میلیونی باید 60 میلیون تومان فقط سود پرداخت شود. تقریبا بیش از 2/5 برابر مبلغ وام باید طی 12 سال بازپرداخت شود.

    در روش پلکانی که سود بیشتری پرداخت می‌شود میزان اقساط، به صورت ماهیانه افزایش می‌یابد به صورتی که اولین قسط آن در این روش از 740 هزار تومان شروع می‌شود. میزان سود پرداختی به روش پلکانی بسته به این که به بازپرداخت به شکل پلکانی سالانه، چهارساله یا پنج ساله باشد متفاوت است و در این روش نیز فرد وام گیرنده باید بیش از 80 میلیون تومان سود پرداخت کند.

    برای کسب اطلاعات دقیق از میزان اقساط و سود پرداختی می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

    علاوه بر نرخ بهره بالای این وام فرد وام گیرنده باید هزینه زیادی نیز باید بابت خرید اوراق حق‌تقدم پرداخت کند؛ در مصوبه جدید که ابلاغ شده است، برای استفاده از تسهیلات 60 میلیون تومانی معادل 120 ورقه 500 هزار تومانی، برای تسهیلات 50 میلیون تومانی معادل 100 ورقه و تسهیلات 40 میلیون تومانی معادل 80 ورقه تعیین شده است. به عبارتی به ازای هر یک میلیون تومان باید یک امتیاز 150 هزار تومانی خریداری که برای وام 50 میلیونی باید 9 میلیون فقط اوراق حق تقدم خریداری شود.

    بنظر نمی‌رسد اعطای وام مسکن با نرخ بهره 18٫5 درصد در شرایطی که نرخ تورم به کمتر از ده درصد رسیده است بتواند بازار مسکن را تکان دهد زیرا تعداد کمی از متقاضیان توانایی بازپرداخت آن را خواهند داشت.

    بالا بودن نرخ بهره این وام از رغبت افراد برای دریافت آن کاسته است و انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است. زیرا کم‌تر کسی توانایی بازپرداخت آن را دارد.جدا از این، دریافت نزدیک به دو برابر مبلغ وام به عنوان سود به دور از انصاف و آن چه به عنوان بانکداری اسلامی گفته می‌شود است.

    هدف از اعطای این وام کمک به رونق تولید در بخش مسکن که مدت‌ها در رکود به سر می‌برد بیان شده است اما کارشناسان معتقدند تا زمانی که نرخ سود بانکی کاهش نیابد مسکن از رکود خارج نمی شود و با ادامه رکود در این بخش نباید منتظر رونق در سایر بازارها نیز بود.

    بنظر می‌رسد مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی در زندگی از دید برنامه‌ریزان حاضر کشور کم اهمیت تر از خودرو و صنعت خودروسازی است.

    این وام که با هدف کمک به رونق تولید در بخش مسکن طراحی شده است بعید است با این شرایطی که برای این وام و تسهیلات قرار داده شده این هدف محقق شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار