مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت وام مسکن، بار دیگر روی مرز ۹۰ هزار تومان

عصر ساختمان- تنها یک روز پس از آنکه مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن وعده داده بازار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس دیگر رنگ قیمت‌های بالای ۹۰هزار تومان را نخواهد دید قیمت ۳سررسید این بازار از مرز ۹۰هزار تومان عبور کرد.

قیمت وام مسکن، بار دیگر روی مرز ۹۰ هزار تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، در دادوستدهای روز یکشنبه فرابورس، 24سررسید اوراق تسهیلات مسکن هم در مرز 90هزار تومان مبادله شدند. نمایان شدن دوباره روندهای صعودی در بازار اوراق تسهیلات مسکن روز یکشنبه مسئولان سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار را واداشت تا نسبت به تداوم این موضوع هشدار دهند.

        وعده‌ای که یک روز دوام آورد

    در طول تابستان امسال بازار اوراق تسهیلات مسکن با نوسان‌های متناوبی روبه‌رو شده و حتی در مقاطعی ارقام بالاتر از 100 هزار تومان را هم تجربه کرده است. در طول یک هفته اخیر با افزایش فشار عرضه، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به زیر 90 هزار تومان رسیده بود. در پی این رویداد مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن روز شنبه وعده داد؛ قیمت این اوراق دیگر به سطوح بالاتر از90 هزار تومان نخواهد رسید.محمدمهدی بحرالعلوم تأکید کرده بود؛ کنترل‌ و مدیریت قیمت را در اختیار گرفته و نمی‌گذاریم قیمت این اوراق ارقام بالاتر از 90 هزار تومان را به‌خود ببیند. او وعده داده بود؛ مجموعه تحت مدیریتش قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن را در حول و حوش 85 هزار تومان به‌عنوان رقم تعادلی مدیریت خواهد کرد.

        ادعایی که تأیید یا رد نشد

    پیش از این محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در صحبت‌هایی که هنوز تکذیب نشده نوسانات ماه‌های اخیر بازار اوراق تسهیلات مسکن را به‌صورت تلویحی به گردن سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار انداخته بود. او به ایسنا گفت: در ماه‌های گذشته سپرده‌گذاری مرکزی، به اشتباه اوراق تسهیلات مسکنی را که به صندوق رهاورد آباد مسکن تعلق می‌گرفت به صندوق دیگری که تشابه اسمی داشت، تخصیص داد. تصحیح این اشتباه، مدتی طول کشید. در همین دوره با رونق معاملات مسکن صف تقاضا برای خرید عرضه سنگین‌تر شد ضمن اینکه با توجه به اشتباه پیش آمده میزان عرضه اوراق تسهیلات مسکن کاهش یافته بود. مجموع این عوامل باعث شد اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت روبه‌رو شود. اما محمد صادق دبیری مدیر امور حقوقی و بازرسی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات)، با وجود آنکه در گفت‌وگویش با پایگاه خبری سازمان بورس به دارندگان اوراق تسهیلات مسکن هشدار داده، در رد یا تکذیب این ادعا سخنی نگفته است.

        هشدار به دارندگان اوراق تسهیلات مسکن

    محمد صادق دبیری مدیر امور حقوقی و بازرسی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات)، ضمن هشدار به دارندگان اوراق تسهیلات مسکن گفت: با توجه به اینکه متقاضیان خرید مسکن به‌منظور اخذ تسهیلات باید معاملات خود را از طریق فرابورس انجام دهند، لذا ضرورت دارد که این افراد به ویژگی‌های این اوراق علم و آگاهی کافی داشته باشند.او تأکید کرد: اوراق تسهیلات مسکن مقید به زمان است و تاریخ اعتبار و انقضای آن به‌مدت 2سال در ذیل اوراق درج شده است، لذا بسیار مهم و حیاتی است که مشتریان این اوراق مطلع باشند که تا چه زمانی فرصت دارند از این اوراق به‌منظور اخذ تسهیلات مسکن اقدام کنند یا اوراق فوق را در بازار به فروش برسانند. دبیری گفت: متأسفانه مشتریان زیادی به‌دلیل اطلاع نداشتن یا غفلت از تاریخ انقضای اوراق تسهیلات مسکن، متضرر شده‌اند و اوراق آنها باطل شده و از حیز انتفاع خارج شده است.مدیر امور حقوقی و بازرسی سمات افزود: نکته حائز اهمیت دیگر اوراق تسهیلات مسکن این است که دارندگان آن از تاریخ خرید اوراق به‌مدت حداقل 4‌ماه نمی‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند و پس از انقضای این مدت، اوراق آنها قابلیت معامله دارد.او ادامه داد: چنانچه این اوراق دوباره مورد معامله قرار گیرد باز هم از تاریخ معامله جدید، نمی‌توان به‌مدت 4‌ماه معامله‌ای روی آن انجام داد. لذا دارندگان اوراق تسهیلات مسکن باید این موضوع مهم را همواره مدنظر قرار دهند تا در معاملات این اوراق دچار ضرر و زیان نشوند.

        سفته‌بازی در بازار وام مسکن؟

    معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 از طریق فرابورس انجام می‌شود و تاکنون یک میلیون و 200هزار نفر از طریق بازار سرمایه خانه دار شده‌اند. گفته می‌شود یک صندوق سرمایه‌گذاری، 30 درصد از کل اوراق تسهیلات مسکن تعلق گرفته به سرمایه‌گذاران در هر ماه را در اختیار خود دارد. شنیده‌های تأیید نشده دیگر هم حاکی است یک بانک وابسته به نهادهای شبه‌دولتی هم دومین بازیگر بزرگ در بازار وام مسکن است. مسئولان فرابورس و بانک مسکن بارها اعلام کرده‌اند امکان سفته‌بازی روی اوراق تسهیلات مسکن، تقریبا وجود ندارد و تنها کسانی که حساب سپرده ممتاز دارند و اوراق تسهیلات مسکن به آنها تعلق می‌گیرد، می‌توانند به جای اینکه بلافاصله اوراق‌شان را بفروشند در یک بازه زمانی و با سود مطلوبشان نسبت به فروش اوراق اقدام کنند. با این تفاصیل نیت و هدف 2بازیگر اصلی فعال در بازار وام مسکن چندان روشن نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار