مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزیینی:

سرام آرا وارد بازار سرمایه می‌شود

عصر ساختمان- دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزیینی و مدیرعامل شرکت سرام آرا از ورود سهام این شرکت به بازارسرمایه ایران خبر می‌دهد. این شرکت سعی دارد فعالیت خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان ادامه دهد. مدیرعامل سرام آرا از صندوق تامین اجتماعی هم خبرهایی دارد؛ درباره تکنولوژی‌های نوین به کار گرفته شده در تولید کاشی پخت سوم و بهترین راهکارها و اقداماتی که باعث تسریع در خروج این صنعت از رکود می‌شود، با مهندس اصغر آهنی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سرام آرا وارد بازار سرمایه می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»

    عملکرد شرکت سرام آرا در 6 ماه نخست سال 95 چگونه بوده است؟
    مبنای کار سرام آرا رعایت استراتژی است. سرام آرا  با وجود رکود سه سال اخیر با نوآوری و تغییر ساختار تولید سعی در توسعه همه‌جانبه شرکت داشته‌ است. به صورتی که امروزه قابلیت تولید کلیه محصولات پخت سوم کاشی و سرامیک را داریم. یکی از اهداف ما این بود که با کالای چینی مقابله کنیم و اجناسی با کیفیت بالا به دست مصرف کنندگان برسانیم. در حال حاضر تمام تجهیزات لازم برای تولید محصولات با کیفیت بسیار عالی را در اختیار داریم. در حال حاضر محصولات‌مان را به روسیه صادر می‌کنیم و بازار کشورهای آسیای میانه را نیز هدف صادراتی خود قرار داده‌ایم و در حال انعقاد قرارداد با این کشورها هستیم.

    وضعیت کنونی سهام شرکت سرام آرا چگونه است؟
    سرام آرا همچنان در پی افزایش ارزش سهام شرکت خود است. در مرحله اول سرمایه شرکت را از 1 میلیارد تومان به 3 میلیارد تومان افزایش دادیم؛ در مرحله دوم با آورده نقدی و تجدید ارزیابی املاک در اختیار، سرمایه شرکت را به 10 میلیارد تومان رساندیم. شرکت با تعیین مشاور معتمد بورسی درخواست ورود به بازار سرمایه را ارائه کرده است. سرام آرا تمام مشخصات و توان ورود به بازار سرمایه کشور را دارد. امیدوارم تمام مراحل اداری تا پایان سال 95 طی شود و مجوزها برای تبدیل به سهامی عام شدن صادر شود تا بتوانیم مراحل اجرایی و عرضه سهام در بورس را گذرانده و تا اوایل سال 96 وارد تالار معاملات بورس شویم.

    پیشرفت تکنولوژی تولید کاشی و سرامیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    خوشبختانه در پخت سوم آماده هستیم با کاشی‌های اروپایی رقابت کنیم. از نظر سخت افزاری بسیار پیشرفت داشته‌ایم. باید در کشور مواد اولیه مرغوب توزیع شود و همه تولیدکنندگان بدون واسطه بتوانند مواد اولیه مرغوب تهیه کنند. ما باید در کنار تولید کاشی و سرامیک، مرکز تحقیقاتی داشته باشیم و در آنجا افراد متخصص همفکری کنند تا از نظر دانش صنعتی هم پیشرفت‌هایی داشته باشیم. باید روحیه کار تیمی را در کشور افزایش دهیم. باید از افراد متخصص استفاده کنیم تا از این انرژی و معادن غنی داخل کشور بتوانیم بهترین بهره را ببریم.

    به عنوان دبیر انجمن کاشی و سرامیک تزیینی کشور چه پیشنهادهایی برای بهبود این صنعت دارید؟
    کاشی و سرامیک تزیینی مکمل کاشی‌های مصرفی است و لازمه ورود این صنعت به بازار جهانی است. به عنوان دبیر انجمن از وزارت صنایع و اداره گمرکات کشور درخواست دارم نظارت بیشتری داشته باشند تا تعرفه واقعی روی اجناس گذاشته شود. لازم به ذکر است اجرای این امر با بهره گیری از کارشناسان صنعت مقدور است. همچنین در بخش دوم مساله مواد اولیه است که جدیداً تعرفه‌های ورود این مواد را افزایش داده‌اند. این افزایش قیمت به صنعت کاشی و سرامیک صدمه شدیدی خواهد زد.
    در مرحله بعد شرکت‌هایی که در یک سطح فعالیت می‌کنند، با ایجاد کنسرسیوم مشترک برای صادرات وارد بازار بین‌المللی شوند. باید اجازهٔ صادرات کالای بی کیفیت را ندهند و در واردات هم اجازه ورود کالاهایی که در کشور شرایط تولید آن ر اداریم، ندهند و اگر نیازی به واردات است کالای با کیفیت وارد کنند. این امر باعث افزایش کیفیت داخلی و رشد صنعت خواهد شد.

    تا به حال در تکنولوژی کاشی و سرامیک چه دستاوردهایی داشته‌اید؟
    سرام آرا موفق شده است کاشی پخت سومی که اسپانیا با تکنولوژی خاصی تولید می‌کرد را به مرحله تولید برساند و خوشبختانه با رفع تحریم‌ها و گسترش روابط بین‌المللی شروع به مذاکره با این شرکت‌ها برای تولید و مشارکت کرده‌ایم. سرام آرا توانسته است کاشی و سرامیک پخت سوم مرغوب را با تکنولوژی روز دنیا و با دانش و نیروی کاملاً ایرانی تولید کند.

    آیا رکود طولانی مدتی که صنعت ساختمان با آن درگیر بود در تولید و روند کاری شرکت تداخلی ایجاد نکرد؟
    با وجود شرایط رکودی حاکم بر کشور همچنان روند تولید را حفظ کرده‌ایم و بیش از پیش به تولید ادامه داده‌ایم. باید از معادن و پتانسیل فراوانی که در کشور وجود دارد بهترین بهره را برد. شرکت سرام آرا در حال تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان است. با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری سنگینی که در این حوزه انجام شده است توانایی به دست گرفتن بازار منطقه را داریم، منتها باید با مدیریتی منسجم این امر را تحقق بخشید؛ مدیریتی که بتواند از تولید کالای کم کیفیت جلوگیری کند.

    مهم‌ترین عامل موفقیت سرام آرا در وضعیت نامناسب اقتصادی چیست؟
    در هر صنعتی میزان مصرف سرانه اهمیت دارد. امروزه میزان مصرف کاشی در ساختمان‌ها بالا رفته است. همچنین تنوع در سلیقه و افزایش مدل‌های موجود در سطح بین‌المللی، بازار تولید را ملزم به نوآوری کرده است. ما با استفاده از ایده‌های جدید و به‌روز به مرحله تولید محصولاتی متفاوت در صنعت کاشی و سرامیک رسیده‌ایم که در روزهای آتی وارد بازار خواهد شد. مرکز آفرینش‌های هنری سرام آرا واحدی است که در شرکت احداث شده و تمام تلاش آنها برای خلق سبک‌ها و ایده‌های جدید است. ما در سرام آرا با علم روز دنیا حرکت کرده‌ایم و همواره در راه کسب دانش تلاش می‌کنیم. ما با ارائه خدمات مناسب به مشتریان، برای شرکت مشتریان وفادار ایجاد کرده‌ایم. این امر یکی ازعوامل فروش مناسب سرام آرا در دوران رکود است.

    صنعت کاشی و سرامیک ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟
    نکته‌ایی که بسیار حائز اهمیت است، ورود افراد غیر متخصص به حوزه‌هایی است که به واسطه ارتباط وارد صنعت می‌شوند. این طرز فعالیت باعث تخریب صنعت می‌شود. صنعت کاشی کشور ما نیاز به پالایش دارد تا بتوانیم در این صنعت جایگاه مناسبی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به دست بیاوریم.

    وضعیت صنعت کاشی و سرامیک را تا پایان سال 95 چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    در کشور ما بیش از 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در انبارها وجود دارد. اگر 150 میلیون متر مربع مصرف داخلی کشور را در نظر بگیریم و برای بازار صادراتی هم 100 تا 120 میلیون مترمربع در نظر بگیریم کمی تولید و عرضه متعادل خواهد شد. افزون براین، طبق آمارهای منتشر شده خرید و فروش واحدهای مسکونی افزایش پیدا کرده اما صدور مجوز بناهای جدید هنوز افزایش نداشته است. در کل پیش‌بینی من این است که تا پایان سال 95 با همین ریتم حرکت خواهیم کرد و درماه‌های ابتدایی سال 96 میانگین رشد یا افول 20 درصدی خواهیم داشت.

    در حال حاضر وضعیت صادرات کاشی و سرامیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    برخی شرکت‌های داخلی، کشورهای افغانستان، عراق و در آینده‌ایی نزدیک سوریه را بازار صادراتی خود می‌دانند. از طرفی خروج نظامیان از عراق که منجر به سازندگی در این کشور می‌شود، می‌تواند بازار مناسبی برای این صنعت به شمار رود. اگر فعالیت‌های سیاسی بین کشورها ابزاری برای انجام مبادلات اقتصادی باشد، می‌توانیم عراق، سوریه و افغانستان را بازارهای خوبی برای صادرات قلمداد کنیم.

    به نظرشما اقدامات و سیاست‌های دولت چقدر برای رشد صنعت مفید بوده است؟
    رشد 4.4 درصدی اقتصاد کشور بیشتر مختص به نفت، گاز و پتروشیمی بوده است. این درحالی است که پس از فروش به کشورهای خارجی، بدعهدی طرف مقابل در برجام باعث بلوکه شدن پول‌ها شد. باید از نگاه صنعتگران به این موضوع نگاه کرد. بسیاری از کارخانه‌های تولید کاشی یا تعطیل شده‌اند یا با ضرر و زیان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این امر نشان دهنده حرکت منفی شاخص اقتصادی صنعت کشوراست.

    به عنوان یک کارشناس اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی دولت برای رفع رکود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    آمارها و رشد 4.4 درصدی اعلام شده از سوی دولت نشان از بهبود اوضاع دارد. اما برای تداوم و تسریع در بهبود اقتصادی باید به تمام نکات توجه کرد. یکی مهمترین مشکلات، هزینه بیمه درمانی است که کارفرمایان برای حق بیمه پرسنل خود واریز می‌کنند و بیش از خدماتی است که مراکز درمانی ارائه می‌دهند. دولت 110 هزارمیلیارد بدهی به سازمان تأمین اجتماعی دارد و باید برای پیشرفت این سازمان بدهی‌هایش را پرداخت کند تا سازمان تأمین اجتماعی بتواند به بهترین شکل خدمات ارائه دهد.
    یکی از بزرگترین مشکلات در کشور ما چشم انداز وزارت بهداشت به صندوق سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان است. این صندوق برای نسل‌های آینده است و سرنوشت آن نباید درگیر مسائل سیاسی شود.
    باید در کشور عدالت برقرار باشد و هر کس متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهد، حقوق و دستمزد دریافت کند.
    راه رفع این مساله این است که دولت به خصوصی سازی اعتماد و صنایع سودده را به این بخش واگذار کند. باید همه مسئولان سعی در افزایش تولید داشته باشند. باید برنامه‌های مدون تهیه کنیم تا تمام مسئولان در بخش‌های خود پاسخگو باشند.

    به نظر شما باید چه اقداماتی از سوی دولت انجام گیرد تا صنعت کشور بهبود یابد؟ به نظر شما اقتصاد مقاومتی می‌تواند گره گشای این مساله باشد؟
    برای تسریع در بهبود اقتصاد کشور ابتدا دولت باید معوقات خود را به بخش خصوصی پرداخت کند، این پول باعث تحرک چرخه تولید خواهد شد. همانطور که مقام معظم رهبری اتاق اقتصاد مقاومتی را به اتاق جنگ تشبیه کرده‌اند، نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد اقتصاد مقاومتی در چرخه تولید و صنعت کشور است. باید راه تولید و سرمایه‌گذاری در کشور را آزادتر کنند؛ اگر اقتصادی‌تر به تولید نگاه کنیم بیشتر دلالی‌ها حذف خواهد شد. متاسفانه در کشور ما دلالی بیش‌ از تولید منفعت اقتصادی دارد که این اتفاق ارزش اقتصادی زیادی ندارد و تنها مسبب کاهش تولید و افزایش وابستگی به واردات می‌شود.

    حمایت از تولیدکنندگان و آزادی در تولید را چگونه تعریف می‌کنید؟
    باید فشار بر دوش تولیدکنندگان را کم کرد. متاسفانه قوانینی وجود دارد که به تولیدکنندگان ضرر می‌رساند. از برنامه سوم توسعه دولت‌ها مکلف شدند که قوانین کار را اصلاح کنند، منتها اقدام اجرایی صورت نگرفته است. باید روابط کارگری و کارفرمایی را بهبود ببخشیم. در تمام بندهای آیین‌نامه، کارفرماها مکلف به اجرای قوانین شده‌اند، در صورتی که باید تمام قوانین دوطرفه باشد. یکی دیگر از معضلات بزرگ تولیدکنندگان، جرائم مالیات بر ارزش افزوده است. تولیدکنندگان با سرمایه خود یک محصولی را تولید می‌کنند و با شرایط پرداخت چند ماهه به فروش می‌رسانند، از طرفی اداره مالیات جریمه 2.5 درصدی دیرکرد در پرداخت تعیین می‌کند. این قوانین باعث می‌شود کسب و کارهای زیرزمینی به وجود بیاید. همچنین جریمه مالیاتی که اداره مالیات از کارخانه‌های ورشکسته درخواست می‌کند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت تولیدکنندگان می‌شود‌. به صورتی که بدون در نظر گرفتن آینده کارخانه‌ای که چندین سال با تولید سعی در آبادانی کشور داشته‌ و با رکود اقتصادی درگیر بوده‌ است، به آن فشار می‌آورند و درخواست دریافت مالیات به همراه 2.5 درصد جریمه دیرکرد می‌کنند.

    فعالیت و عمکرد دولت در بخش نظارت بر واردات کاشی و سرامیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    مشکلات زیادی در نظارت بر واردات کالا وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. عملا در گمرکات یک متر کاشی و سرامیک با پایه 5 دلار را با یک متر مربع کاشی دکوری ( کف کوتینگ و پولیش ، فتیله های طلائی و نقره ای ، پانچ های دیجیتال با افکت های خاص ) یکی در نظر گرفته میشود که حداقل ارزش آن 35 دلار در متر مربع میباشد که این کم اظهاری علاوه بر سود جوئی دلالان باعث عدم امکان رقابت محصولات با کیفیت داخلی در بازار میگردد. از طرف دیگر کالای قاچاق هم به مقدار زیادی در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. برای رفع این مسائل باید از کارشناسان فعال در صنعت برای سیاست‌گذاری و نظارت استفاده شود تا چنین معضلاتی در یک صنعت بزرگ به وجود نیاید. تنها راه مبارزه با قاچاق، امحا تمام کالاهای قاچاق است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، امحا کالای قاچاق بهترین راه رفع این مشکل است. به دلیل اینکه ورود مجدد این کالاها به بازار به هر نحو باعث آسیب دیدن چرخه تولید می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار