مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی عضو شورای شهر از نابودی عرصه‌های عمومی شهر

عصر ساختمان- رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و سازهای بی‌رویه و تغییر کاربری در تهران به‌ویژه در محدوده شهرک غرب، گفت: چگونه ممکن است کمیسیون ماده پنج از درک خطرات این روند ناتوان و بی‌اطلاع باشد؟

پیش‌بینی عضو شورای شهر از نابودی عرصه‌های عمومی شهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، محمد حقانی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در دویست ‌و نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه پهنه‌بندی طرح تفصیلی شهر تهران به منظور جلوگیری از تداخل غیرضروری کاربری‌ها و ارتقای کیفیت محیط شهری پیش‌بینی شده است، گفت: با این حال در عمل شاهد هستیم که با توجه به سودآوری کاربری تجاری، بخش عمده این اراضی به تدریج و بدون توجه به تأمین خدمات، زیر سیطره ساخت و ساز تجاری آن هم خارج از نیاز و اولویت قرار گرفته است و سهم سرانه‌های تجاری در شهر تهران به‌خوبی این موضوع را روشن می‌کند. در این میان سکوت و همراهی کمیسیون ماده 5 با این روند نیز جای سوال دارد. وی با انتقاد از اینکه شهرداری‌های مناطق برای تامین منابع مالی، به هر تقاضایی درخصوص تجاری‌سازی بدون رعایت نیازمندی‌های محله و منطقه و حتی بدون توجه به دسترسی و بار ترافیکی پاسخ مثبت می‌دهند، گفت: برخی از مناطق حتی در پروژه‌های احداث «مال» مشارکت دارند. وی در ادامه مصادیقی از تغییر کاربری‌ها و تجاری‌سازی‌های شهرک‌غرب را در صحن شورای‌شهر به نمایش گذاشت و گفت: شهرک غرب در ضوابط طرح تفصیلی تهران به‌عنوان بافت ارزشمند مسکونی معاصر شناخته شده که ضمن رعایت طراحی شهری مناسب و استاندارد، جزو معدود عرصه‌هایی است که هنوز در فازهای شش‌گانه آن می‌توان انسجام، وحدت و سرانه کافی فضای سبز را مشاهده کرد. با این حال نه‌تنها زمین‌های کوچک و بزرگ به‌خصوص در اطراف میدان اصلی شهرک به تجاری تبدیل شده، بلکه بسیاری از کاربری‌های خدماتی نیز به تجاری تغییر کرده است. به‌عنوان مثال ساختمانی که نزدیک میدان شهرک به‌عنوان پارکینگ درنظر گرفته شده بود، به کاربری تجاری تغییر یافته و حال جای سوال است که نقض قوانین و ضوابط ساخت و ساز در شهرک غرب با چه مجوزی صورت گرفته است.رئیس کمیته محیط‌زیست شورای‌شهر تهران با بیان اینکه چطور ممکن است عده‌ای متخصص در شورای شهر و کمیسیون ماده 5 دور هم بنشینند و از درک خطرات اختصاص زمین‌های ذخیره شهری صرفا به پهنه S (کار و فعالیت) ناتوان یا بی‌اطلاع باشند، خاطرنشان کرد: این روند جز نابودی چیزی برای آینده تهران ندارد و بدون هیچ تعارفی هشدار می‌دهم در صورت ادامه این روند تا 10‌سال دیگر از عرصه‌های عمومی تهران جز معابر و چند پارک چیز دیگری باقی نمی‌ماند.

    مقاومت ایستگاه‌های مترو در برابر زلزله 9 ریشتری

    در جلسه روز گذشته و در جریان بررسی لایحه «برنامه عملیاتی مدیریت بحران، واکنش اضطراری و پدافند غیرعامل در مترو و فضاهای زیرسطحی»، محمد احمدی بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از مقاومت ایستگاه‌های مترو در برابر زلزله 9 ریشتری خبر داد و گفت: از این ظرفیت می‌توان در زمان وقوع حادثه استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد: حجم جا‌به‌جایی روزانه مترو معادل یک سال فرودگاه امام خمینی‌(ره) است و از این‌رو ملزم به رعایت بیشتر اصول ایمنی هستیم. احمدی‌بافنده با اعلام تشکیل کمیسیون امنیت و ایمنی مترو گفت: تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد در زمینه تاب‌آور کردن تهران امضا شده و قرار است از مترو به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های تاب‌آور استفاده شود. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه، با بیان اینکه لایحه مدیریت شهری در کمیسیون تخصصی دولت در حال نهایی شدن است، گفت: با توجه به اینکه برای نخستین‌بار در نظام جمهوری اسلامی ایران لایحه مربوط به حکمرانی محلی و مدیریت شهری در دست بررسی است، انتظار می‌رود هیات‌رئیسه شورای شهر جلسه مشترکی با دولت به منظور بهره‌برداری از دانش ضمنی و نظرات کارشناسی اعضای شورای شهر در این زمینه ترتیب دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار