مدیران خودروعصر اعتبار

ابر سازه‌هایی که ساخته نشدند!

عصر ساختمان: ابر سازه‌هایی در جهان در راه ساخت قرار گرفتند که در میان راه به دلایلی ناتمام ماندند.

ابر سازه‌هایی که ساخته نشدند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲:۰۰
  • برج‌های دوبی
  • ابرشهر هرمی شیمیزو در توکیو
  • شهر آسمانی در چانگشا
  • برج شیکاگو
  • ابر سازه‌هایی که ساخته نشدند!
  • مسیر ویژه دوچرخه سواری در آسمان کوپنهاگن
  • برج روسیه
  • ساختمان مینِروا
  • موزه گوگنهایم

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»، این ساختمان ها به شرح زیر می باشند:

موزه گوگنهایم
به گزارش فرادید*، فرانک گهری، معمار مشهور آمریکایی، این موزه را طراحی کرد. کارهای ابتدایی ساخت موزه ابوظبی در سال 2011 در شمال غربی جزیره سعادیت در مجاورت ابوظبی شروع شد و قرار بود تا سال 2012 این پروژه به پایان برسد. اما پس از سپری شدن مدتی کوتاه، پروژه به حالت تعویق درآمد. در سال جاری میلادی نیز امارات متحده اماراتی قرارداد را لغو و زمان تکمیل پروژه را به سال 2017 میلادی موکول کرد.

ساختمان مینِروا در لندن
ساختمان مینروا می‌توانست بلندترین و بزرگترین ساختمان اداری لندن باشد. پروژه مینروا در سال 2006 متوقف شد و دلیل آن نیز محدودیت‌های مالی عنوان شد. ساختمان مینروا اما می‌توانست نقطه عطفی در معماری معاصر لندن باشد.

طرح اصلی شامل یک ساختمان اداری 14 طبقه‌ی زیبا بود که پس از تجدید نظر حملات 11 سپتامبر تغییراتی را در پی داشت. ارتفاع ساختمان به 217 متر رسید که قرار بود در 53 طبقه ساخته شود. قرار بود حدود 10 هزار نفر در این ساختمان ساکن شوند، اما به دلیل بحران مالی، طرح جدید لغو و همان طرح 14 طبقه اصلی اجرایی شد. نام ساختمان نیز به «سنت بوتولف هاوس» تغییر پیدا کرد. با این وجود، این پروژه هنوز اجرایی نشده است.

برج روسیه در مسکو
نورمن فاستر، معمار بریتانیایی، یکی دیگر از قربانیان بحران جهانی اقتصادی در سال 2008 بود. او طرح بلندترین آسمان خراش اروپا را قرار بود در مسکو پیاده کند، اما سرمایه‌گذاران روسی اعلام کردند که طرح او رنگ واقعیت به خود نخواهد گرفت.

آژانس مسکن شالوا چیگیرینسکی گفت که دیگر خبری از برج 600 متری مسکو نخواهد بود، زیرا آن‌ها منابع پولی کافی برای ساخت این برج را ندارند. کار ساخت برج 118 طبقه در سال 2007 در مسکو آغاز شد و قرار بود که این ساختمان در نزدیکی رود مسکو ساخته شود. اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، قدرت اقتصادی تازه احیا شده‌ی مسکو و محوریت تجاری آن بار دیگر بر سر زبان‌ها می‌افتاد.

مسیر ویژه دوچرخه سواری در آسمان کوپنهاگن
این طرح معماری در نوع خود جالب بود. دروازه کوپنهاگن یا «کوپنهاگن گیت» مسیر ویژه دوچرخه سواری است که قرار بود بین دو آسمان خراش و در ارتفاع ساخته شود. ساکنین شهر می‌توانستند از مسیر شیشه‌ای برای پیاده روی یا دوچرخه‌سواری استفاده کنند و همزمان از منظره زیبای شهر لذت ببرند.

استیون هال، معماری آمریکایی، این ایده را در سال 2008 مطرح کرد و از استقبال خوبی هم برخوردار شد، اما این پروژه در نهایت در سال 2015 لغو شد. دلیل لغو شدن پروژه نیز این‌گونه عنوان شد که کسی از آن استفاده نخواهد کرد و مردم ترجیح می‌دهند که از مسیرهای دوچرخه سواری زمینی استفاده کنند.

استادیوم جدید تیم پورتسموث
گروه معماری سوئیسیِ هرزوگ و دِمرون دو استادیوم زیبای آلیانتس آرنا و استادیوم ملی پکن را طراحی کردند. آن‌ها در نظر داشتند تا به جای استادیوم قدیمی تیم فوتبال پورتسموث «فراتون پارک،» استادیوم دیگری بسازند. استادیوم جدید گنجایش 36 هزار تماشاگر را داشت.

سرمایه مورد نیاز این استادیوم 600 میلیون پوند بود. باشگاه پورتسموث پس از بررسی‌های اولیه و حتی بررسی موقعیت جغرافیایی شهر سرانجام قانع شد تا پروژه را به دلیل بحران اقتصادی سال 2008 منحل کند و به فکر توسعه استادیوم قدیمی شهر باشد.

برج شیکاگو
پروژه برج شیکاگو حدود یک دهه پیش کلید خورد. گارت کلِر، توسعه دهنده‌ی پروژه، تصمیم گرفت تا برج 610 متری شیکاگو را در ساحل جنوبی رود شیکاگو بنا کند. ظاهر برج شبیه به منار مخروطی شکل بود، اما به دلیل مشکلات مالی هیچگاه ساخته نشد. کلر در نهایت مجبور شد ملک را به توسعه دهندگان محلی واگذار کند.

پروژه منار مخروطی شیکاگو در ژوئیه 2005 مطرح شد. این پروژه شامل 116 طبقه مسکونی و یک هتل بود. در حال حاضر تنها چیزی که در جای آن ساخته شده، یک فونداسیون چاه مانند 24 متری است!

شهر آسمانی در چانگشا
قرار شد تا ساختمان 838 متری در چانگشا ساخته شود، اما این پروژه کاملا منحل و زمین محل ساخت آن به یک زمین زراعی ساده تبدیل شد. اسکای سیتی یا شهر آسمانی قرار بود تا به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته شود، اما به دلیل عدم موافقت کامل مسئولان دولتی و مشکلات امنیتی پروژه ساخت آن تنها چند روز پس از شروع متوقف شد. دو سال از توقف پروژه می‌گذرد.

ابرشهر هرمی شیمیزو در توکیو
ابرشهر هرمی شیمیزو یک پروژه پیشنهادی برای ساخت بر فراز خلیج توکیو در ژاپن است. این هرم 12 بار بزرگ‌تر از هرم بزرگ جیزه در مصر بود و گنجایش 750٬000 نفر را نیز داشت. اگر این مجموعه ساخته می‌شد، بدون شک بزرگ‌ترین بنای ساخته شده توسط بشر در تاریخ نام می‌گرفت.

این بنا 750 متر بالاتر از سطح دریا و شامل 5 پایه آهنی خواهد بود، ارتفاع کل این سازه 2004 متر خواهد بود. این هرم به کمبود فضا در توکیو کمک خواهد کرد. هرچند که این ابرشهر می‌تواند تنها یک چهل  هفتم جمعیت توکیو را در خود جای دهد.

برج‌های دوبی
مجموعه برج‌های دوبی شامل چهار برج زیبا در این شهر توریستی بود. قرار بود تا برج‌ها بین 57 طبقه تا 94 طبقه باشند، اما ارتفاع دقیق هر یک مشخص نشد. گفته می‌شود که ارتفاع بلندترین برج آن حدود 400 متر بود. پروژه ساخت این مجموعه به دلیل کاهش رشد اقتصادی دوبی متوقف شد.

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار