مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

کیفت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست

عصر ساختمان:رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: متأسفانه کیفیت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست و همه انتظار بهبود این صنعت را از نظر سیما و منظر و همچنین کیفیت داخلی را دارند.

کیفت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، کورش لطفی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در نمایشگاه بین المللی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 15 هزار مهندس عمران، معماری، شهرسازی، برق، مکانیک، ترافیک و نقشه برداری عضو این سازمان هستند که در حوزه ساخت، طراحی و نظارت فعالیت دارند.

    وی افزود: تعامل نزدیکی با شهرداری داریم و هدف اصلی سازمان این است که کیفیت ساخت و ساز را در کشور و به تبع خوزستان ارتقا دهد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: متأسفانه کیفیت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست و همه انتظار بهبود صنعت ساخت و ساز و ساختمان از نظر سیما و منظر و همچنین کیفیت داخلی را دارند. متأسفانه در زمینه وضعیت شهرسازی این استان روز به روز شاهد پسرفت هستیم.

    لطفی بیان کرد: اگر ساخت و سازهای استان به همین منوال و بدون در نظر گرفتن ملاحظات شهرسازی انجام شود چهره شهر بسیار بد‌تر خواهد شد. لذا تعامل بین رشته‌های شهرسازی، معماری و عمران می‌تواند در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها و همچنین استحکام بخشی کمک سازنده‌ای داشته باشند.

    وی عنوان کرد: از طرفی سازندگان به دنبال سود بیشتر و مصرف کنندگان هم به دنبال قیمت کمتر هستند. اگر سازندگان سود کمتری را در نظر گرفته و مصرف کنندگان هم کیفیت را ملاک قرار داده و قیمت بیشتری را پرداخت کنند، آن وقت ارتقای کیفیت ساخت را شاهد خواهیم بود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: به هر حال هدف باید بهبود وضعیت ساخت و ساز باشد و اگر فقط قیمت را در نظر داشته باشند آن وقت سازندگان هم کیفیت را پایین خواهند آورد. باید سود تولیدکنندگان و همچنین کیفیت ساخت برای مصرف کنندگان با همدیگر در نظر گرفته شوند.

    لطفی یادآور شد: در مبحث شهرسازی مقوله منطقه بندی داریم که از ابعاد مختلف ارتفاعی، تراکمی و کاربری اراضی شهری طبقه بندی می‌شود. بحث سیما و منظر شهری به عنوان زیرمجموعه کاربری اراضی شهری تعریف می‌شود.

    وی تأکید کرد: منطقه بندی ارتفاعی ساخت هر منطقه از شهر را به لحاظ ارتفاع مشخص می‌کند. اگر این مسئله به خوبی لحاظ و رعایت شود آن وقت خط خط آسمان موزونی را در شهر شاهد خواهیم بود ولی متأسفانه در خوزستان و برخی دیگر از استان‌ها خلاء تعریف نشدن این منطقه بندی مشاهده می‌شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: وقتی این منطقه بندی وجود ندارد بر اساس ضوابط شهرداری‌ها عمل می‌کنند که به عنوان مثال در شهر اهواز بر مبنای یک برابر و نیم عرض گذر ارتفاع می‌گیرند که این کاملا اشتباه است.

    لطفی اضافه کرد: این ارتفاعات باید بر اساس تراکم جمعیتی و ملاحضات طرح‌های جامع شهری و تفصیلی رعایت کنیم. مشکل بعدی در خوزستان این است که منطقه بندی سیما و منظر شهری و نمای ساختمان نداریم که این هم در مبحث شهری جایگاه مهمی دارد.

    وی اظهار کرد: اگر تصاویر ساخت و سازهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یافته را مشاهده کنیم متوجه نمای واحد هر خیابان می‌شویم ولی در شهرهای استان این مسئله رعایت نشده و نمای ساختمان‌های هر خیابان با هم متفاوت است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: رعایت نکردن مسائل مذکور باعث ایجاد آشفتگی بصری می‌شود ولی اگر منطقه بندی و سیما و منظر شهری را تعریف کنیم طبیعتا هر منطقه و خیابان دارای یک هویت و نماد مشخص باشد. کنار هم قرار گرفتن این مسائل باعث زیبا‌تر جلوه دادن مناطق و ساخت و ساز‌ها شود.

    لطفی تصریح کرد: در نظر داریم تا در سازمان نظام مهندسی کمیته سیما و منظر شهری را راه اندازی کنیم که می‌تواند به نقش و جایگاه بیشتر شهرسازان در ساخت و ساز‌ها کمک کند. در فاز اول قبل از اینکه نقشه‌های ساختمانی توسط معماران طراحی شود باید ملاحظات شهرسازی توسط مهندسان شهرسازان انجام شده و یک سری دستورالعمل‌هایی به معماران بدهند که منطقه بندی ارتفاع و غیره همه منطبق با ساختمان‌های یک منطقه باشد.

    وی افزود: دید شهرسازان به ساخت و ساز یک دید کلی نگر خواهد شد و ساختمان‌ها را در انطباق با ساختمان‌های همجوار در نظر می‌گیرند در صورتی که دید معماران هر ساختمان را مجزا از ساختمان‌های دیگر می‌دانند که امیدواریم این کمیته ارتباط بهتر معماران و شهرسازان را در راستای منطقه بندی‌های نام برده شکل بدهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو