مدیران خودروعصر اعتبار

بازخوانی سخنان آخوندی در اولین بازدید مسکن مهر

چرا افزایش قیمت مسکن مهر سرسام‌آور شد؟

عصر ساختمان- در حالی وزیر راه و شهرسازی شهریور ۹۲ هرگونه افزایش قیمت مسکن مهر را منتفی اعلام کرده بود که پس از گذشت سه سال واحدهای این طرح در پردیس به طور سرسام‌آوری مشمول افزایش قیمت شده‌اند، افزایشی که مبنای محاسبه آن مشخص نیست.

چرا افزایش قیمت مسکن مهر سرسام‌آور شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عباس آخوندی یک هفته پس از دریافت رای اعتماد اول مجلس برای وزارت راه و شهرسازی به شرق پایتخت رفت تا از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کند.

    آخوندی تازه‌ وارد پس از این بازدید در جمع معاونان وزیر، مدیران‌کل و رئیس انجمن انبوه سازان و پیمانکاران بر پایبندی دولت در خصوص تعهدات تاکید کرده و گفته بود: وزارت راه قراردادهایی با پیمانکاران و مشاوران دارد که باید بر تعهدات خود پایبند باشد و از طرف دیگر نیز مشاوران و پیمانکاران نیز باید بر اساس قرارداد به تعهدات خود وفادار باشند.

    وی تاکید کرد: برای جلب اعتماد بین دو طرف اجرای تعهدات می‌تواند اولین کار باشد که در این مرحله افزایش قیمت‌ها و چانه‌زنی برای این مسئله جایی ندارد.

    وی با بیان این‌که پروژه‌های مسکن مهر در حال اجرا دارای کیفیت‌های متفاوت بود، افزود: از تمام پیمانکاران می‌خواهم کیفیت را فدای هیچ‌چیز دیگری نکنند و اگر گزارشی در خصوص کیفیت اجرای پروژه‌ها شود، حتماً پیگیری می‌کنم.

    وی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌ها و زحمات برای رفاه شهروندان است، یادآور شد: اگر از منظر شهروندان و مشتریان مسکن مهر نگاه کنیم خواسته‌ها و مطالباتی مطرح است که توجه به آنها مهم است و نخستین بحث در این زمینه حق انتخاب مشتری است. مشتری و شهروند در ساخت منزل خود که محل آسایش و سکونت است باید حق انتخاب معماری و جزئیات شامل آشپزخانه، رنگ‌آمیزی، پنجره و غیره داشته باشند؛ گرچه ممکن است برخی هزینه‌ها با انتخاب‌ها، بیشتر شود.

    حدود شش ماه بعد نریمان معاون آخوندی در شرکت عمران شهرهای جدید ایران نیز در نخستین نشست خبری خود اظهاراتی شبیه مافوقش بیان کرد. وی 8 دیماه سال 92 در خصوص درخواست‌های مکرر سازندگان مسکن مهر برای افزایش قیمت گفت: انبوه‌سازان به دلیل اینکه آدم‌های آگاهی هستند حتی افراد دیگر از آنها الگو می‌گیرند با چشم باز قراردادها را خواندند و آن را امضا کردند و متعهد هستند که این قراردادها را اجرا کنند.

    وی با اشاره به اینکه مدت زیادی از امضای این قراردادها نمی‌گذرد، افزود: این قراردادها سال گذشته امضا شد در زمانی که دلار به 4 هزار تومان تنه زده بود، بنابراین آنها نمی‌توانند بگویند با تورم آنچنانی روبرو هستیم چرا که می‌دانستند با تورم‌هایی مواجه خواهند شد. همان زمان این قراردادها در اوج قیمت‌ها امضا شد، در یک نگاه اصولی و مقرراتی پیمانکاران متعهدند به این قراردادها پایبند بوده و باید پاسخگو باشند، طبق قانون نیز با آنها برخورد خواهد شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اما نگاهی در پیش روی ماست که آن را بررسی کردیم تصریح کرد: بعضی از قراردادها مقداری برای پیمانکاران سر به سر است که حاشیه سود کمی را نسبت به سایر قراردادها نصیب پیمانکاران می‌کند اما با این حال پیمانکاران پذیرفتند با حاشیه سود کمتر چراغ شرکت‌هایشان روشن بماند.

    اما آنچه پس از این اظهارنظرهای آتشین روی داد دقیقا 360 درجه متفاوت بود. اواسط دیماه 92 دستورالعمل شماره 3 افزایش قیمت مسکن مهر از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد. دستورالعملی که با احتساب دستورالعمل‌های شماره 1 و 2 قیمت مسکن مهر را حدود 100 هزار تومان در هر مترمربع افزایش می‌داد.

    افزایش قیمت بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر کشور در همان ماه‌های باقیمانده سال 92 محاسبه شده و به اطلاع متقاضیان رسید. مسکن مهر پردیس نیز از این قائله مستثنا نبود و قیمت واحدهای آن تا حدود 12 میلیون تومان افزایش یافت. محاسبه افزایش قیمت چنان مورد توجه مدیران وقت شرکت عمران پردیس قرار گرفت که برای واحدهای تحویل شده فاز 3 نیز که به بهانه افزایش تعرفه آب و برق حدود 5 میلیون تومانی را از مردم مطالبه کردند.

    سلیم عبدی، مدیر پروژه فاز 3 پردیس در گفت‌وگو با تسنیم از افزایش 52 هزار تومانی واحدهای این پروژه به دلیل تعرفه‌های آب، برق و گاز خبر داد و گفت: پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن  بر اساس دستورالعمل شماره 3 وزارت راه و شهرسازی مشمول افزایش قیمت شده است.

    وی با بیان این‌که افزایش قیمت هر مترمربع پروژه‌های مسکن مهر شرکت سرمایه‌گذاری مسکن حدود 67 هزار تومان است، بیان کرد: این شرکت 15 هزار تومان -بابت تاخیر- جریمه شده و به این ترتیب متقاضیان باید برای هر مترمربع حدود 52 هزار تومان پرداخت کنند. تعرفه برق تک فاز 250 هزار تومان بود که -وزارت نیرو- الان بابت آن یک میلیون و 60 هزار تومان می‌گیرد، از سوی دیگر تعرفه برق 32 آمپر سه فاز  3.5 میلیون تومان و تعرفه برق سه فاز 52 آمپر 5.5 میلیون تومان است.تعرفه آب از 450 هزار تومان به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته ضمن آن‌که کنتور برق را 120 هزار تومان می‌گرفتیم که الان قیمت آن به 214 هزار تومان افزایش یافته است.

    عبدی با بیان این‌که 1200 تا 1300 واحد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن باقیمانده تا تمام شود، گفت: افزایش قیمت شامل 3500 واحد می‌شود و واحدهایی که تحویل شده در زمان تحویل سند باید مابه‌التفاوت افزایش قیمت را پرداخت کنند. افزایش قیمت شامل 2500 واحد تحویل شده در سال‌های قبل نمی‌شود و واحدهایی که افزایش قیمت آن از چند روز ابلاغ شده باید این مابه‌التفاوت را پرداخت کند.

    وی میزان افزایش قیمت را حدود 5.2 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: متقاضیان حدود دو میلیون تومان آن را پرداخت کرده‌اند و باید حدود 3 میلیون تومان دیگر را نیز بپردازند.

    سایر پروژه‌های مسکن هر پردیس واقع در فازهای 5، 8، 9 و 11 نیز مشمول افزایش شد به طوریکه قیمت نهایی واحدهای کوزو شهریور سال گذشته 37.5 میلیون تومان اعلام شد، اما دیری نگذشت که این قیمت حدود 2.5 میلیون تومان دیگر گران شد و به 39  میلیون و 750 هزار تومان افزایش یافت. فاز 9 قدیم نیز مشمول افزایش قیمت حدود 4 میلیون تومانی شد.

    آذرماه سال گذشته نیز مبلغ 5 تا 15 میلیون تومانی بسته به متراژ برای واحدهای مسکن مهر فاز 8 اعلام شد.

    این در حالی است که برای مورد آخر یعنی واحدهای مسکن مهر فاز 8 قرار است افزایش قیمت 65 تا 81 میلیون تومانی اعمال شود. سه سال پیش آخوندی در پاسخ به چانی‌زنی پیمانکاران هر گونه افزایش قیمت مسکن مهر را در پردیس منتفی اعلام کرده بود. مشخص نیست با استناد به چه دستورالعمل یا قانونی واحدهای مسکن مهر مشمول این میزان افزایش قیمت (فاز 5 و 9 حدود 46 میلیون و فاز 8  حدود 80 میلیون تومان) شده‌اند.

    اگر مبنا همان دستورالعمل شماره 3 وزارت راه و شهرسازی باشد که ارقام بسیار بسیار کمتر خواهد شد. یکی از مصائب متقاضیان مسکن مهر این است که بدنه وزارت راه و شهرسازی اطلاع‌رسانی درستی در این رابطه انجام نمی‌دهد و وزیر راه و شهرسازی نیز تقریبا از پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص طرح مسکن مهر گریزان است. آخوندی شگرد خاصی برای عدم پاسخگویی به رسانه‌ها دارد و آن این‌که وی در برابر سئوالات مربوط به مسکن مهر می‌گوید : «سئوالات مرتبط با برنامه (معمولا حوزه حمل و نقل) از من بپرسید و سئوالات غیرمرتبط یا همان مسکن  مهر را زمان برنامه‌های مسکنی بپرسید.»

    اما بدبختی اینجاست که آخوندی طی سه سال اخیر نه نشست خبری برگزار کرده و نه این‌که از پروژه‌های مسکن مهر بازدید کرده (البته به جز یک مورد که آن هم در غیاب خبرنگاران بوده) تا رسانه‌ها بتوانند پرسش‌های مرتبط با برنامه را مطرح کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار