مدیران خودروعصر اعتبار

قدمی در کوچه‌باغ‌های قلعه‌بالا

عصر ساختمان- روستای زیبای قلعه‌بالای شاهرود، گرد از رخساره‌ شست و زیبایی‌ها و دیرینگی‌اش را در قابی امروزی و چشم‌نواز در پیش چشم مسافران نمایان کرد. پا در سنگفرش کوچه‌باغ‌هایش که بگذاری هم طراوات و امید و سرزندگی قلعه‌بالایی‌ها را می‌توان به سهولت دید.

قدمی در کوچه‌باغ‌های قلعه‌بالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، از وقتی پای گردشگران به روستای زیبای قلعه‌بالای شاهرود باز شده زندگی مردم روستا کلی تغییر کرده است. این روستا که بیش از 370 نفر جمعیت دارد حالا به یکی از کانون‌های گردشگری روستایی در شرق استان سمنان تبدیل شده است و تقریبا همه قلعه‌بالایی‌ها از محل ورود این گردشگران منتفع می‌شوند.

    چند نفر از آنها اقامت‌گاه بوم‌گردی ساختند، چند قلعه‌بالایی به ایاب و ذهاب گردشگران مشغولند، تعدادی در فروش تولیدات لبنی روستا و فروشگاه و تقریبا همه زنان و دختران روستا در تولید صنایع‌دستی، چند نفری لیدر محلی‌اند و یکی دو نفری هم مترجم و چند نفری هم... به هر حال گردشگری، قلعه‌بالا را از آن روستای در حاشیه و خسته اما پرامید و باطراوت به روستایی پراز جنب و جوش و کانون کار و آفرینش و مهربانی تبدیل کرده است. کانون گرمی که در خکنای سایه‌سار تاکستان‌هاش می‌توان تلألو زرین خوشه‌های انگور را به تماشا نشست و پای در خکنای جوب‌هاش فرو برد و قدری از خستگی زندگی ماشینی امروز را در "حوضچه اکنون"اش، در آب قنات قدیمی اش، شست. می‌توان در آرامش شب‌هایش چشم در چشم آسمان پرستاره‌اش دوخت و سری به خلوت شب‌اش زد. می‌توان از شهر و ترافیک و ماشین و صدای ممتد بوق‌ها و عبوسی عابران خیابان‌ها و خاطره‌ها گریخت و دمی بی‌واسطه با مردمان میهمان‌نوازش به گپ و گفت نشست و مهربانی را دوباره به‌یاد آورد.

    حسین کی‌قبادی که در بین گردشگران و میهمانان به عموحسین معروف است از جمله کسانی است که برای اولین بار به ظرفیت های گردشگری در این روستا پی برد و بعد از ایجاد یک اقامتگاه شراکتی در اوائل کار، اینک اولین اقامتگاه بوم گردی را در این روستا بنا کرده است. شنیدن حرف های عموحسین که سرشار از امید به آینده و هیجان است خالی از لطف نیست.

    یک فعال گردشگری روستایی از استقبال ویژه گردشگران خارجی از جاذبه‌های گردشگری روستای قلعه‌بالا شاهرود خبر داد و گفت: هر ساله بر شمار گردشگران داخلی و خارجی این روستای تاریخی افزوده می‌شود.

    حسین کی‌قبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 3000 گردشگر داخلی و خارجی از این روستا دیدن کردند.

    وی با اشاره به جاذبه بالای این روستا برای گردشگران خارجی اضافه کرد: بسیاری از گردشگران خارجی هستند که هر ساله به این روستا می‌آیند. همین دیروز گردشگرانی از اتریش در ایجا بودند که دو شب را در روستا اقامت داشتند. معمولا گردشگرانی از کشورهای مختلف به قلعه‌بالا شاهرود سفر می‌کنند اما بیشتر گردشگران خارجی ما از امریکا و کشورهای اروپایی و از جمله آلمان، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، بلژیک و...هستند.

    وی که صاحب یکی از اقامت‌گاه‌های گردشگری در این روستای هدف گردشگری است تصریح کرد: بیش از هزار نفر از این گردشگران در اقامت‌گاه بوم‌گردی ما اقامت داشتند.

    این ساکت قلعه‌بالایی در پاسخ به پرسشی در خصوص امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در این روستا افزود: در حال حاضر چهار اقامت‌گاه بوم‌گردی در این روستا به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند که دو اقامت‌گاه آن دارای مجوز رسمی هستند و دو اقامت‌گاه نیز که در حال ساخت و ساز نیز هستند هم‌اینک نیز به گردشگران خدمات ارائه می‌دهند.

    وی از وجود راهنمای محلی گردشگران در این روستا خبر داد و افزود: در حال حاضر در روستا هم مترجم زبان انگلیسی و هم راهنمای محلی داریم ضمن اینکه صاحبان تورها نیز مترجم و راهنما دارند.

    کی‌قبادی، اقبال گردشگران به جاذبه‌های این روستا را چشمگیر دانست و تصریح کرد: گردشگران علاوه بر گردش در این روستای هدف گردشگری و بافت تاریخی آن از پارک ملی توران که در همجواری روستا است نیز بازدید می‌کنند.

    وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اقبال گردشگران به بازدید از این زیست‌گاه و رویت احتمالی حیات‌وحش به ایسنا گفت: گردشگرانی که به توران می‌روند حتما در طول مسیر گونه منحصر به فرد گورخر ایرانی را خواهند دید ضمن اینکه در اکثر بازدیدها نیز گردشگران با گله‌هایی از گونه‌هایی همچون آهو، قوچ و میش و زاغ‌بور که یک پرنده و گونه اندمیک ایران است روبرو خواهند شد.

    این  فعال گردشگری روستایی ادامه داد: این منطقه از گونه‌های پرنده متعددی برخوردار است و گردشگران در طول مسیر می‌توانند تعدادی از این پرندگان را نیز تماشا کنند.

    وی از بازدید گردشگران از جاذبه‌های روستای رضاآباد در نزدیکی این روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: تپه‌ها یا رمل‌های ماسه‌ای از مهمترین جاذبه‌های این روستا است که با استقبال گردشگران ایرانی و خارجی روبرو است ضمن اینکه رضاآباد یک روستای عشایرنشین است و زندگی عشایر نیز خود جاذبه زیادی برای گردشگران دارد.

    این روستایی قلعه‌بالایی با بیان اینکه هزینه اقامت برای گردشگران خارجی و داخلی متفاوت است گفت: هزینه اقامت و سه وعده غذا برای خارجی‌ها یک‌صد هزار و برای هم‌وطنان‌مان 50 هزار تومان است.

    یک کارشناس ارشد گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای استان سمنان‌، گفت: گردشگری روستایی نه تنها در ایران که در دنیا رو به توسعه گذاشته و جاذبه‌های روستایی روز به روز گردشگران بیشتری را متوجه مناطق بکر روستایی می‌کند.

    رضا مقامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های توریسم پایدار، توریسم روستایی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از کشورهای کمتر صنعتی شده قرار گرفته است.

    ‌وی ادامه داد: توریسم روستایی، یکی از مفاهیم و اشکال توسعه پایدار است که در آن از منابع موجود در مناطق روستایی استفاده می‌شود. این گونه توسعه کمترین تخریب را به همراه دارد یا اصولا فاقد چنین تأثیراتی است.

    این کارشناس ارشد گفت: از رهگذر ارتقاء سطح بهره‌وری در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال،اصلاح توزیع درآمد، حفظ محیط روستا و فرهنگ بومی، جلب مشارکت مردم محلی و ارائه شیوه‌های مناسب برای منطبق ساختن باورها و ارزش‌های سنتی با شرایط امروزی، منافع روز افزورن را نصیب مناطق روستایی می‌سازد. بر این اساس صنعت گردشگری همچون سایر صنایع نیاز به برنامه‌ریزی دارد، برنامه‌های گردشگری باید با نگاه به آینده و پیش‌بینی وقایع آتی، عملیات لازم برای نیل به اهداف گردشگری را هموار سازند.

    وی با بیان اینکه گردشگری در هر کشوری به نوعی دارای جاذبه‌هایی است، تصریح کرد: این جاذبه‌ها ممکن است منابع طبیعی، مناظر زیبا، تاریخ کهن، بناهای باستانی، آداب و رسوم جالب، هنرهای سنتی و آب و هوای خوب، آب‌های معدنی و امثال آنها باشند.

    مقامی با بیان اینکه همه کشورها امکان بالقوه ایجاد و بهره‌برداری از صنعت گردشگری را دارند، افزود: باید مسئولان با دقت به طراحی برنامه‌های مناسب و منطبق بر امکانات، اقدام کنند و از آنچه وجود دارد نهایت بهره را بدست آورند.

    این کارشناس ارشد گردشگری، خاطرنشان کرد: توریسم روستایی که با هدف دیدن و بهره مندن شدن از طبیعت و زیبایی‌ها و جاذبه‌های متنوع محیط طبیعی روستاها انجام می‌شود، می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه روستایی در روستاهای هدف گردشگری، مورد استفاده قرار گیرد، به شرطی که برنامه‌ریزی توریسم روستایی با مشارکت مردم و مدنظر قرار دادن اثرات مثبت و منفی مقوله گردشگری و در نظر گرفتن همه جوانب امر صورت گیرد، چرا که رابطه توریسم با کشاورزی رابطه‌ای متقابل و دو سویه است، یعنی فقط به فعالیت‌های توریستی اعتبار اختصاص داده نشود، بلکه در کنار آن‌، کمک‌های حمایتی نیز از کشاورزی می‌شود.

    وی با اشاره به ضرورت حفظ فرهنگ و سنن روستاییان، تصریح کرد: در رابطه با فرهنگ و آداب و رسوم روستاییان می‌توان گفت که ورود توریسم به روستا نباید باعث هضم و نابودی آداب و رسومی که روستایی به آن افتخار می‌کند و همه تاریخ و فرهنگ‌ وی در آن قرار دارد، شود و فرهنگ شهری که با محیط روستا تناسب ندارد، جایگزین آن شود.

    وی ادامه داد: توجه به گردشگری روستایی به عنوان عامل توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و ...می‌تواند از تبدیل شدن روستاهای استان سمنان به نواحی فقیر و در حال فرسایش جلوگیری کند.

    این کارشناس گردشگری افزود: داشتن فضاهای کالبدی و معماری‌های خاص شرایط جغرافیایی، فرهنگ و آداب و سنن، فعالیت‌های اقتصادی، صنایع دستی، الگوی معیشت به لحاظ انسانی و آب و هوای سالم، سکوت و آرامش، مناظر بکر و متنوع از ویژگی‌های ارزشمندی است که در برخی روستاهای گردشگری استان سمنان حائز اهمیت است.

    به گزارش ایسنا "قلعه بالا» روستایی پلکانی و کوهپایه‌ای در حاشیه کویر و در 140 کلیومتری شاهرود و 24 کیلومتری شهر بیارجمند است. توپوگرافی روستا سبب شده که ساخت و سازهای مسکونی و بسیاری از اراضی باغی و زراعی این روستای تاریخی به‌صورت پلکانی باشد. این روستای زیبا که در شمار روستاهای هدف گردشگری استان سمنان است چند سالی است به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

    بافت قدیمی و تاریخی روستا، کوچه‌های سنگفرش، خانه‌هایی با قدمت بسیار بالا، طبیعت چشم‌انواز و دل‌انگیز، وجود زیرساخت‌های گردشگری مناسب، همجواری توأمان کوهستان و کویر ،تلألو خوشه‌های زرین انگور تاکستان‌های منطقه و ....همه و همه تصاویری بکر و چشم‌نواز در این روستا خلق کرده تا هر سال بر دوستداران و گردشگران آن افزوده شود.

    همین که پا در سنگفرش کوچه‌باغ‌هایش بگذاری می توان هم امید و سرزندگی قلعه‌بالایی‌ها را دید و هم تلألو خوشه‌های زرین مهر را در نی‌نی چشم گردشگران. گردشگرانی که هم از مهربانی مردمان این قطعه از بهشت به وجد می آیند و هم از زیبایی‌های تودرتو و چشم‌انواز قلعه بالا و از صدای پای آب و "رپ رپ" پای آهوها و آواز پرندگان "توران" غافلگیر شده‌اند.

     

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار