مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به رویدادهای مهم خبری هفته‌ گذشته در حوزه مسکن می اندازیم

عصر ساختمان- تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری، جزئیات پرداخت تسهیلات بانک مسکن به ۵۰ هزار واحد فرسوده شهری و بانک‌های خصوصی تا ۷۰ درصد قیمت ملک را وام دهند و از جمله خبرهای مهم حوزه مسکن بود.

نگاهی به رویدادهای مهم خبری هفته‌ گذشته در حوزه مسکن می اندازیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از موج ،نشست رسانه‌ای تأمین مالی 50 هزار واحد فرسوده شهری به مبلغ 20 هزار میلیارد ریال برای ساخت و احیای بافت فرسوده برای سه‌ماهه نخست سال 94 پنجم دی در محل بانک مسکن با حضور علیرضا بلگوری عضو هیأت‌مدیره این بانک و نادر قاسمی مدیر امور اعتبارات و سرمایه‌گذاری بانک مسکن و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
    علیرضا بلگوری، عضو هیأت مدیره بانک مسکن جزئیات پرداخت تسهیلات بانکی به 50 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده را در سه‌ماهه پایانی سال تشریح کرد و گفت اجرای این طرح به منظور تقویت طرف عرضه و ساخت بافت‌های فرسوده شهری با اهداف بازیابی هویت شهری،حفاظت و احیای میراث فرهنگی و توانمندسازی ساختمان‌ها از بلایای طبیعی انجام می‌گیرد.
    عضو هیأت مدیره بانک مسکن افزود تسهیلات بافت فرسوده بانک مسکن در سه سقف اعطا می‌شود که این تسهیلات در کلان‌شهرها 50 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 30 میلیون تومان است.
    عضو ناظر بر اداره اعتبارات بانک مسکن ادامه داد با توجه به این که بافت‌های فرسوده شهری در مناطقی واقع هستند که زیرساخت‌های آن‌ها تأمین است و از نظر تأمین زمین نیز مشکلی ندارند، تسهیلات 80 درصد هزینه‌های ساخت و بازسازی را پوشش داده و تأمین می‌کند.
    بلگوری مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را 12 سال عنوان کرد و افزود حداکثر مشارکت مدنی دو سال و حداکثر مجموعه مشارکت مدنی و فروش اقساطی نیز حداکثر 12 سال است و سودی که بانک دریافت می‌کند برای تسهیلات 50 میلیون تومانی 7 میلیون سود، برای تسهیلات 40 میلیون تومانی 5 میلیون و 600 هزار تومان سود و برای تسهیلات 30 میلیون تومانی 4 میلیون و 200 هزار تومان سود است.
    وی بازپرداخت 120 ماهه سه سقف تسهیلاتی را با محاسبه 11 درصد سود عقود مبادله تشریح کرد و گفت برای تسهیلات 50 میلیون تومان میزان قسط 780 هزار تومان، برای تسهیلات 40 میلیون تومان میزان اقساط ماهیانه 630 هزار تومان و برای تسهیلات 30 میلیون تومانی نیز قسط ماهیانه 470 هزار تومان خواهد بود که این مبالغ در استطاعت مشتریان نیز هست.
    در هفته اول دی، تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن امضا شد که براساس تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری در 9 بند نسبت به اجرای برنامه‌های بهسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری توافق کردند.
    متن تفاهم‌نامه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان ملی زمین و مسکن این گونه نوشته شده است که به منظور تحقق اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران در بخش مسکن به ویژه برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری در چارچوب اهداف اصول و سیاست‌های سند ملی راهبردی احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع تصویب نامه شماره 548601/7490 مورخ 03 مهر 93 هیات محترم وزیران، به منظور همکاری و مشارکت مؤثر دستگاه‌های ذی‌ربط در فرآیند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف و تحقق حقوق شهروندی و تولید مسکن و مدیریت اراضی، این تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی سید محمد پژمان، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان از یک‌سو و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی محمد سعید ایزدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت از سوی دیگر، که منبعد به ترتیب سازمان و شرکت نامیده خواهند شد.
    هدف از مبادله این تفاهم‌نامه، فراهم کردن زمینه‌های همکاری و مشارکت مؤثر بین سازمان و شرکت به منظور بهبود کیفیت سکونت و زندگی و شرایط زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی و رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها و بسترسازی جهت اجرای طرح‌های موضوع بند (ج) ماده 2 قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی ساختمان‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و زمینه‌سازی تحقق قانونی ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اجرای الگو ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان با بهره‌وری از زمین و بهینه‌های نابسامان مبانی و حاشیه شهرها و درنهایت تحقق سیاست‌ها و مأموریت‌های «سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران» است.
    محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری تنها راه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد را مشارکت ساکنان آن‌ها در اجرای طرح‌های نوسازی دانست و گفت تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی دولتی بافت‌های هدف برنامه نوسازی شهری به دنبال استفاده از ظرفیت‌های درون شهرها برای توسعه شهری است.
    محمد سعید ایزدی اظهارداشت این تفاهم‌نامه محصول یکی از حمایت‌های سازمان ملی زمین و مسکن از فرایند بهسازی بافت‌های نابسامان شهری است. تفاهم‌نامه همچنین عملیاتی کردن بخشی از سند جامع بهسازی و نوسازی بافت‌های نابسامان شهری است که در این سند استفاده از ظرفیت‌های درون شهرها برای توسعه شهری مورد تأکید قرار گرفته است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود از آنجایی که یکی از ظرفیت‌های استفاده از درون شهرها توسعه بافت‌های هدف احیا و بهسازی شهری است تلاش داریم تا در این تفاهم‌نامه مرحله مقدماتی این نوسازی را به اجرا برسانیم.
    حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در نخستین نشست بررسی متن پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با دعوت از حرفه‌مندان برای اظهارنظر درباره پیش‌نویس مقررات ملی ساختمان تأکید کرد هدف از تغییرات در مقررات ملی ساختمان انتقاع مهندسان نیست، بلکه افزایش کیفیت ساخت و ساز و اصلاح نظام فرایند مهندسی مدنظر است.
    حامد مظاهریان درباره اهداف جمع‌شدن حرفه‌مندان و اعضای تشکل‌های مهندسی گفت یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی تقویت تشکل‌های حرفه‌ای و انجمن‌های متخصص است تا از این طریق بتواند به کوچک کردن بدنه دولتی که یکی از اهداف دولت یازدهم است جامه عمل بپوشاند.
    مظاهریان تأکید کرد توجه به تغییرات و مشارکت برای کمک به فرایند پیشرو و حضور بخش‌های خصوصی در ساخت و ساز جزو وظایف مهندسی تلقی می‌شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این نکته که در آینده‌ای نزدیک متن پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بر روی سایت وزارتخانه قرار می‌گیرد، افزود معاونت امور مسکن و ساختمان از مهندسان، تشکل‌های حرفه‌ای و حرفه‌مندان درخواست دارد تا نظرات و پیشنهاد‌های خود را در این‌باره ارائه کنند و با نوشتن نقد و ارائه نظرات خود کمک کنند تا فرایند نظامات اداری بهتری را در آینده شاهد باشیم.
    در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، حسن محتشم، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با اعلام عدم کارآیی طرح فروش مسکن قسطی برای اکثر اقشار جامعه از سود 4 درصدی بانک مسکن در ازای خدمات بانکی و بازپرداخت 5 ساله خبر داد و درباره جزئیات مسکن قسطی و این‌که این طرح در کدام مرحله از اجرا قرار دارد، اظهار داشت: مسکن قسطی طرحی بود که از سوی انبوه‌سازان در سال گذشته مطرح شد. قرار بود انبوه‌سازان از طریق لیزینگ این کار را انجام دهند اما از آنجایی که اجرای این طرح به عنوان لیزینگ مسکن نیازمند مجوز بانک مرکزی بود و از طرفی از زمان پیشنهاد این طرح زمان زیادی گذشت، این پیشنهاد مطرح شد که اگر انبوه‌سازان می‌توانند برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کنند.
    رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد بانک مسکن برای تضمین تعهدات خریدار و فروشنده اعلام آمادگی کرده است با این شرط که تا 100 میلیون تومان اقساط معوق خریدار را پرداخت کند.
    محتشم درباره نقاط ضعف اجرای این طرح گفت محدودیت 100 میلیون تومان ایرادی است که بخشی از انبوه‌سازان مطرح کرده‌اند زیرا در حال حاضر قیمت واحد مسکونی در کلان‌شهرها به ویژه تهران بیش از این‌ها است و این مبلغ شاید تنها یک‌سوم تا یک چهارم از یک واحد کوچک تا متوسط را شامل شود و بقیه مبلغ را نیز انبوه‌ساز از خریدار اخذ می‌کند که در این صورت برای خریدار بازپرداخت این مبلغ به‌صرفه نخواهد بود.
    وی خاطرنشان کرد انبوه‌سازان تا به حال دستورالعمل خاصی را ارائه نکرده‌اند تا برای متقاضیان تعیین کنند که با چه شرایط و در چه زمان و با چه نرخ بهره‌ای این کار را انجام خواهند داد. از سوی دیگر بانک مسکن در ازای خدمات بانکی کارمزد 4 درصد پیشنهاد کرده است که برای ارائه این خدمات سایر بانک‌ها نیز می‌توانند اقدام کنند و به مجوز خاصی در این زمینه نیاز نیست.
    وی درباره پیشنهاد‌های خود گفت بهتر این بود تا بانک مرکزی موافقت می‌کرد تجربه 10 سال پیش را که بانک‌های خصوصی تا 70 درصد قیمت ملک را وام می‌دادند اجرا می‌کرد در صورتی که طرح به این نحو ارائه می‌شد می‌توانست تأثیر قابل توجهی بر بازار مسکن ایجاد کند. اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده که برای جلوگیری از تورم اجازه چنین کاری را نمی‌دهد اما می‌توانست این وظیفه را در اختیار خود بانک‌ها قرار دهد تا ازمنابع خود این کار را انجام دهند.
    در روزهای آخرهفته گذشته، محمد سعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت 55 هزار فقره وام بافت فرسوده‌ای که بانک مسکن در قالب بسته خروج مسکن از رکود می‌دهد مازاد بر 5 هزار فقره سهمیه‌ای است که بانک مرکزی بر عهده این بانک گذاشته است.
    محمد سعید ایزدی در خصوص تفاوت سود تسهیلات بافت فرسوده اعلامی از سوی بانک مسکن (14 درصد) با سود مصوب هیأت دولت برای این تسهیلات (11 درصد) اظهار کرد تسهیلات 50 میلیون تومانی بافت فرسوده براساس مصوبه شورای پول و اعتبار شامل دو نوع سود 24 درصد (سود تسهیلات عقود مشارکتی) و 21 درصد (سود تسهیلات عقود مبادله‌ای) است؛ به این صورت که سود دو سال اول این تسهیلات با سود عقود مشارکتی (24 درصد) و سود 10 سال مابقی بر اساس عقود مبادله‌ای محاسبه می‌شود.
    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات بافت فرسوده 12 سال است که در دو سال اول سود تسهیلات با احتساب یارانه 10 درصدی دولت، 14 درصد و10 سال مابقی نیز با احتساب همین یارانه، 11 درصد محاسبه می‌شود. ضمن این‌که دریافت‌کنندگان این تسهیلات به شرط رعایت مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از دو درصد یارانه تشویقی به عنوان کاهش سود تسهیلات نیز بهره‌مند می‌شوند که در مجموع تنها 9 درصد سود برای تسهیلات 50 میلیون تومانی پرداخت می‌کنند.
    وی بیان کرد بنابراین تفاوتی در نرخ سود تسهیلات اعلامی از سوی بانک مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیست؛ بلکه مسوولان این بانک در نشست خبری اخیر خود سود دو سال اول بازپرداخت اقساط تسهیلات بافت فرسوده را اعلام کرده‌اند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد این 55 هزار فقره وام بافت فرسوده‌ای که بانک مسکن پرداخت می‌کند، مازاد بر 5 هزار فقره سهمیه تسهیلات بافت فرسوده‌ای است که این بانک در کنار سایر بانک‌ها پرداخت می‌کند و این 55 هزار فقره جدید، در قالب بسته خروج مسکن از رکود در دولت به متقاضیان بازسازی بافت فرسوده پرداخت می‌شود.

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری خاطرنشان کرد متقاضیان دریافت تسهیلات بافت فرسوده باید با مراجعه به سامانه گواهینامه صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی وابسته به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مراجعه کنند که این شرکت پس از تأیید اظهارات متقاضیان، آن‌ها را بلافاصله به بانک مسکن معرفی می‌کند.

    در هفته گذشته با تشدید آلودگی هوا بلندمرتبه‌هایی منطقه 22 تهران که کریدور جابه‌جایی هوا را مسدود کردند، مورد توجه قرار گرفتن، وقتی منطقه 22 تهران طراحی می‌شد، اصرار مرحوم کازرونی، وزیر مسکن دهه 60، بر این بود که این منطقه به عنوان دالان باد تهران کوتاه مرتبه و با حداکثر فضای سبز باقی بماند اما این همه ساختمان‌های بلند که در این منطقه احداث شده است جریان باد تهران را متوقف کرده و هیچ سازگاری با کیفیت شهر برای زندگی ندارد.
    این اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، است که اول دی در دومین کنفرانس بناهای بلند و در حالی که هوای غبارآلود تهران را یادآوری می‌کرد، مطرح شد.
    وزیر راه و شهرسازی در این کنفرانس گفت موضوع مهم در بلندمرتبه‌سازی، ارتقای کیفیت زندگی است، اما؛ با توجه به مطامع سودجویان، بلندمرتبه‌سازی درست دشوار است. نمی‌خواهم با بناهای بلند مخالفت کنم یا بگویم خوب است یا بد، اما؛ من به دنبال شهری هستم که بتوانم در آن زندگی کنم و شهر مطلوب منِ ایرانی باشد.
    آخوندی افزود ظرف 30 سال گذشته تمام منطقه یک تهران که سراسر باغات ارزشمند و شش تنفسی تهران بودند به بناهای بلند تبدیل شده است. آیا این ساخت و سازها غیر از پاسخگویی به حرص بی‌پایان سوداگران دلیل دیگری دارد؟
    وی خاطرنشان کرد وقتی منطقه 22 تهران طراحی می‌شد مرحوم کازرونی اصرار داشت که این منطقه به عنوان دالان باد تهران کوتاه مرتبه و با حداکثر فضای سبز باقی بماند و می‌گفت اگر طرحی هم تصویب شود اجرای آن باید در طول 25 سال و به صورت تدریجی باشد ولی آیا این همه ساختمان‌هایی که در این منطقه احداث شد واقعا برای پاسخ به نیاز تهران بود؟ آیا این همه ساختمان بلند که جریان باد تهران را متوقف کرده است هیچ سازگاری با اندیشه ایران‌شهری و کیفیت شهر برای زندگی دارد؟
    حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه هیأت دولت، در حالی که بر لزوم تلاش برای رفع کامل نگرانی مردم در خصوص آلودگی هوا تأکید می‌کرد، گفت برای ساختمان‌های بلندمرتبه که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند چاره‌اندیشی شود.
    رئیس‌جمهوری با اشاره به درخواست دولت از وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، لزوم نظارت بر بلندمرتبه‌سازی در برخی مناطق شهری را مورد تأکید قرار داد و گفت باید برای برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، به خصوص آن‌هایی که در کریدور جابه‌جایی هوا قرار دارند، چاره‌ ای اندیشیده و حداقل از این به بعد از ساختن آن‌ها در این‌گونه مناطق جلوگیری شود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو