مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل:

آب انبار «چاله سی» نوش‌آباد درحال تعمیر است

عصر ساختمان- سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: آب انبار چاله سی نوش‌آباد به حال خود رها نشده است بلکه از سال ۹۴ تاکنون در حال گذراندن مراحل مرمت با نظارت میراث‌فرهنگی است.

آب انبار «چاله سی» نوش‌آباد درحال تعمیر است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر،  اگر برای بازدید از شهر زیرزمینی «اویی» به روستای نوش آباد آران و بیدگل سفر کنید، می‌توانید از دو انبار مهم این شهر نیز دیدن کنید، یکی از این آب انبارها (مرکزی) درست در کنار ورودی دوم شهر زیرزمینی نوش‌آباد قرار دارد اما گویی آب انبار چاله سی در این میان مظلوم واقع شده است.

    پس از ورود به کوچه اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد، اگر به جای حرکت به سمت راست که گردشگران را به سمت «اویی» راهنمایی می‌کند راه مستقیم را در پیش بگیرید آب انبار «چاله سی» را در کنار مسجد جامع این محله درست در انتهای مسیر  خواهید یافت، گویی این آب انبار با صدها پله خود نقطه انتهایی مسیر این کوچه است.

    اما نکته تاسف آور اینکه پله‌های بی انتهای این آب انبار میراثی نیز از دستاوردهای غیرفرهنگی گردشگران در امان نمانده و از زباله‌ انباشته شده است و این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که شاید «چاله سی» درست در همسایگی «اویی» به حال خود رها شده است.

    جواد صدیقیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با دلیل رها شدن آب انبار  چاله سی نوش آباد اظهار داشت: آب انبار چاله سی نوش آباد مربوط به دوره قاجار در تاریخ 10 خرداد 1382 با شماره ثبت 9019 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    وی با بیان اینکه این آب انبار جنب مسجد جامع نوش‌آباد واقع شده است، افزود: سازمان میراث فرهنگی برای تعمیرات این آب انبار اعتباری اختصاص داده، چاله سی یک بار در سال 94 مرمت شده است و در سال جاری نیز همچنان تعمیرات آن در حال تکمیل است.

    سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل با بیان اینکه این آب انبار دارای شرح عملیات تعمیر است، تاکید کرد: شهر نوش آباد دارای پایگاه جهانی پژوهش است؛ ناظر فنی این پروژه کارشناسان فنی میراث فرهنگی هستند و اعتبار تعمیراتی این آب انبار و موارد مشابه میراثی توسط این پایگاه پژوهشی و از پایتخت تامین می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار