مدیران خودروعصر اعتبار

زنده‌سازی ‌بناهای تاریخی قلب پایتخت

عصر ساختمان:طی سال‌های گذشته بسیاری از مکان‌های تاریخی و خانه‌های تاریخی تهران بازسازی و احیا شد؛ تلاشی که از احیای خانه صبا واقع در خیابان ظهیرالاسلام در سال ۸۵ آغاز شد و پس از گذشت سال‌ها به خانه کمال‌الملک و عمارت ارباب هرمز رسید و بسیاری از بناهای قدیمی شهر تهران را به محیطی زیبا و مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل کرد.

زنده‌سازی ‌بناهای تاریخی قلب پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، این روزها سازمان زیباسازی در کنار ساماندهی و بازپیرایی میادین شهر تهران تلاش دارد تا چند خانه قدیمی و همچنین بازارهای با قدمت تاریخی شهر تهران ازجمله بازار عودلاجان و نایب السلطنه را نیز احیا کند. هدف از این اقدام آنگونه که عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران می‌گوید «احیای حیات شهری در این محله است تا بتوانیم بار دیگر این اماکن را همچون گذشته پویا کنیم.»

    زنده کردن حیات شهری به‌معنای این است که این مکان‌ها به محلی برای حضور شهروندان تبدیل شوند. دادن کاربری متناسب به این مکان‌ها باعث حضور مردم در این مناطق می‌شود و از طرفی موجب می‌شود تا برخی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر نیز با مرکزیت و محوریت آثار تاریخی امکان ظهور بیشتری داشته باشند.

    سازمان زیباسازی بیشتر تمرکز خود را بر محدوده مرکزی شهر تهران معطوف کرده‌است. عیسی علیزاده با اشاره به اینکه در منطقه 12تاکنون کارهای خوبی مربوط به حوزه مرمت و بازسازی انجام شده است، ادامه داد: در این رابطه می‌توان به بازسازی و مرمت باغ‌موزه نگارستان در میدان بهارستان و خیابان دانشسرا اشاره کرد که از زمان آغاز به‌کار این باغ موزه، این مکان مورد استقبال زیاد شهروندان واقع شده است.

    زیباسازی و نورپردازی محله هرندی، احیای محدوده تاریخی میدان مشق، ساماندهی میدان امام‌خمینی و میدان بهارستان، آغاز مرمت و احیای بازارهای عودلاجان و نایب السلطنه، تملک و مرمت خانه اتحادیه و کتابخانه پروین اعتصامی در باغ موزه نگارستان ازجمله این اقدامات بوده است.

    عیسی علیزاده درباره ساماندهی بازار عودلاجان و بازار نایب السلطنه در منطقه 12گفته است: «قرار است طراحی این 2بازار به‌صورت مشترک با منطقه انجام شود که براساس برآوردها طی مدت یک تا 2‌ماه این پروژه به اتمام خواهد رسید.»
    وی با بیان اینکه بازار عودلاجان و نایب السطنه نیاز به احیا دارند، اظهار کرد:

    آن چیزی که در بازار عودلاجان مدنظر است، احیای حیات شهری در این محله است تا بتوانیم بار دیگر این اماکن را همچون گذشته پویا کنیم. وی‌گفت: مرمت کتابخانه پروین اعتصامی نیز درباغ موزه نگارستان در حال انجام است. این در حالی است که موزه کمال الملک نیز در این بنا واقع شده است. علیزاده همچنین‌ افزود: مرمت خانه اتحادیه نیز در حال انجام است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار