مدیران خودروعصر اعتبار

در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۵ محقق شد

جذب ۶۰۰۰ سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

عصر ساختمان- در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۵، نزدیک به شش هزار سند مکتوب و غیر مکتوب تاریخی از طریق اهدا، خریداری و تولید، جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد.

جذب ۶۰۰۰ سند تاریخی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، کارشناس مسؤول بخش اطلاع‌رسانی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی با اعلام این خبر گفت: با افزوده شدن این تعداد سند تاریخی که شامل اسناد مکتوب، تصویری و دیداری شنیداری است، شمار اسناد مکتوب آرشیو این مرکز از مرز 13 میلیون و 358 هزار برگ گذشت.

    مهدی حسامی ادامه داد: از میان اسناد جذب‌شده، سه هزار و 958 برگ مربوط به اسناد مکتوب است که 643 برگ آن به‌صورت خریداری و سه هزار و 315 برگ و فایل دیجیتالی نیز از طریق اهدا به اسناد این مجموعه افزوده‌شده است.

    وی بیان کرد: همچنین در شش‌ماهه ابتدای سال جاری، یک هزار و 752 قطعه سند تصویری در قالب فایل دیجیتال و آنالوگ به آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه‌شده که یک هزار و 147 قطعه به‌صورت اهدایی و 445 قطعه نیز از طریق خریداری، جذب‌شده است.

    حسامی افزود: 160 فایل دیجیتالی تصویری از بافت قدیم شهر مشهد نیز توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولیدشده است.

    کارشناس مسؤول بخش اطلاع‌رسانی اسناد این سازمان ابراز کرد: اسناد دیداری و شنیداری به تعداد 147 ساعت و 30 دقیقه در این مدت خریداری‌شده و 150 حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری شنیداری نیز به مرکز اسناد اهداشده است.

    وی با اشاره به اینکه محققان و دانشجویان طبق ضوابط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امکان استفاده از منابع این گنجینه نفیس تاریخی را دارند، گفت: در شش‌ماهه ابتدای سال 1395، اسناد مکتوب و غیر مکتوب این مرکز در دسترس 357 مراجعه‌کننده گذاشته‌شده است.

    حسامی از حفظ و نگهداری این اسناد تاریخی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مرکز اسناد آستان قدس رضوی نام برد و تصریح کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری، 97 هزار و 197 صفحه نسخه پشتیبان از اسناد مکتوب تهیه‌شده، علاوه بر این دو هزار و 500 اموالی سند مکتوب، دو هزار و 354 عنوان سند دیداری و شنیداری و 171 قطعه سند تصویری نیز در این مدت، در دفاتر ثبت‌اسناد مکتوب و غیر مکتوب ثبت‌شده است.

    وی بابیان اینکه به‌منظور ارائه خدمات مطالعاتی به اهل علم و پژوهش، از اسناد این آرشیو، نسخه دیجیتال نیز تهیه‌شده است، اضافه کرد: در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز، از مرز سه میلیون و 600 هزار برگ و قطعه گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه می‌شود.

    لازم به ذکر است، قدمت تاریخی اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی به دوره‌هایی مانند صفویه، افشاریه و قاجاریه برمی‌گردد که در این میان مجموعه‌ 71 هزارصفحه‌ای اسناد دوره صفویه، بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان به شمار می‌رود و به‌عنوان میراث معنوی یونسکو، ثبت جهانی شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی