مدیران خودروعصر اعتبار

استشمام بوی خوش زندگی در دره‌ای سبز و درخشنده

عصر ساختمان- به روستا که نزدیک می‌شوی، بوی عطر باغ آلو مستت می‌کند. درختان سر به فلک کشیده‌اش گویی از دور به استقبالت می‌آیند. جاده سرسبز و پرپیچ و خمش به اوج رویاها پروازت می‌دهد.

استشمام بوی خوش زندگی در دره‌ای سبز و درخشنده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، خانه‌های کاهگلی و سنگی با گل پیچک‌های پیچیده به حفاظ پنجره‌های چوبی محو تماشایت می‌کنند. بام خانه‌ای که با محبت چون کاشانه‌های روستای ماسوله، حیاط همسایه شده و این بیش از هر چیز دلت را به شوق می‌آورد. بوی عطر درختان سماق، گیاهان و سبزه‌زاران و کوه و دره‌های روستا نفست را برای استشمام شمیم این عطر حریص‌تر می‌سازد.

    دلت می‌خواهد در این زیبایی وصف‌نشدنی پا به پای کودکان روستا، کودک شوی، بدون هیچ خجالتی کفش‌هایت را از پا به درکرده و در کوچه باغ‌های روستا تا دلت می‌خواهد بدوی. بر شاخه درختان بیاویزی و تاب بخوری، در میان درختان بادام و گردو و چمنزارها هم‌بازی شاپرک‌ها شوی، در سبزه‌زارهای مخملین رنگی دراز بکشی و به آسمان آبی خدا زل بزنی و با نغمه پرندگان و آبشارها تو هم همصدا شوی و به خالق این همه زیبایی مرحبا بگویی. لباس‌های تنت را با ذوق از زلالی آب رودخانه پنهان از چشم مادر خیس کنی و مشتهایت را از سخاوت آب رودخانه لبریز و به آسمان هدیه کنی و در گرمای آفتاب و نسیم عطرآگین باغ سیب و آلو با ترس شیرین کودکانه که مبادا مادر مهربانت از لباس‌های خیست دلشوره بگیرد، جامه‌ات را برای خشک شدن به آفتاب و ورزش نسیم بسپاری و سرخوش از این طبیعت باشی هرچند برای لحظه‌ای بدون آنکه کسی بگوید «هه دیوانه شده».

    درختان گردو و بادام با باغ‌های پر از خوشه انگور تابلویی از بهشت را در برابرت ترسیم می‌کنند. لواشک‌های آلوی زن همسایه زیر زبانت را آب می‌اندازد، هوس می‌کنی به سینی‌های لواشک آلویش ناخنک بزنی، جیب‌هایت را از مویز، گردو و بادام مادربزرگ با سخاوت مشت‌هایش پر کنی و تو نیز سیبی از سخاوت درخت باغ را به بی‌بی مهربانت نثار کنی و بوی گل پونه و سنبل‌های وحشی را با شربت خاکشیر مادر در کنار دارقالیش سر بکشی.

    روستای ملحمدره در سال 88 به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد معرفی شد، این روستا یکی از قدیمی‌ترین و خوش آب و هواترین روستاهای منطقه اسدآباد است که به علت سرسبزی درختان و گیاهان سرسبز فراوان و معتدل بودن آب و هوای آن در مدت ٩ ماه از سال در فصول بهار، تابستان و پاییز به نام ملحمدره به معنای دره‌ای سبز و درخشنده چون پارچه سبز ابریشمی نامگذاری شده است.

    ملحمدره در 6 کیلومتری شهر اسدآباد قرار گرفته و به‌ علت ساختار پلکانی آن و با نوع مبلمان و دکوراسیون روستاییش به «ماسوله غرب کشور» مشهور شده و با توجه به ظرفیت‌های خوب خود در بخش گردشگری و کشاورزی، یکی از روستاهای هدف گردشگری استان نیز محسوب می‌شود.

    اما اینکه با چه راهکارهایی می‌توان این روستای زیبا را چون ماسوله غرب کشور برای جذب گردشگر بیشتر به مسافران و گردشگران معرفی کرد؟

    فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، از وجود ٢۰ روستای هدف گردشگری در استان همدان خبر داد و گفت: روستاهای ملحمدره شهرستان اسدآباد نیز جزء ٢0 روستای هدف گردشگری استان به شمار می‌آید.

    مسعود بکایی با اشاره به روستای گردشگری ملحمدره عنوان کرد: نزدیکی ملحمدره به شهر و چشم‌انداز بکر و زیبای روستا از نقاط مثبت ملحمدره محسوب می‌شود.

    وی با تأکید براینکه باید نقاط ضعف روستای ملحمدره مرتفع شود، افزود: دسترسی هرچه بهتر گردشگران به باغات و امکان دسترسی عمومی به باغات، پارکینگ و سرویس بهداشتی، ساخت مسافرآشیانه و ایجاد فضاهای مناسب رفاهی چون هتل، رستوران، اقامتگاه و امکانات تفریحی لازم با استانداردهای یک منطقه توریستی روستایی از مواردی است که برای روستای گردشگری ملحمدره باید مورد توجه قرار گیرد.

    بکایی با اشاره به اینکه گازرسانی به روستای ملحمدره در هفته دولت انجام شد، تصریح کرد: گازرسانی به این روستای گردشگری جزء برنامه 5 ساله بود که به علت کوهستانی بودن و موقعیت جغرافیایی روستا و باغات موجود در مسیر لوله‌کشی این امر را با مشکل طولانی شدن پروژه مواجه کرد.

    وی بهسازی روستای ملحمدره را در اولویت برنامه‌ها دانست و گفت: با توجه به معماری ویژه روستای ملحمدره بهسازی روستا باید متناسب با موقعیت معماری روستا صورت گیرد.

    وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم بافت روستای گردشگری ملحمدره حفظ شود، باید از تسهیلات بنیادمسکن با تبعیت از مدل‌های بنیاد مسکن استفاده کنیم.

    فرماندار اسدآباد گفت: بیش از 6 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی فاز نخست کالبد روستا اختصاص داده شده که تلاش می‌کنیم برنامه‌ها در مدت 6 ماه به پایان برسد.

    بکایی اظهار کرد: بافت کالبدی ملحمدره ضمن برخورداری از ارزش‌های معماری مانند سادگی و بی‌پیرایگی دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح بوم‌آورد و دانش بومی است که به این علت حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    وی با بیان اینکه خدمات اسکان از نیازهای اولیه گردشگران است، خاطرنشان کرد: برای ساخت و احداث مسافرآشیانه، دولت ٢۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌کند که مردم روستای ملحمدره می‌توانند با دریافت این تسهیلات نسبت به این امر اقدام کنند.

    وی تصریح کرد: بهسازی روستا با حفظ بافت سنتی، سنگ‌فرش کردن کوچه‌ها، آبرسانی به روستا، ساخت آشیانه روستا و ... جزء اقداماتی است که برای بهسازی روستا و جذب گردشگران در دستور کار قرار دارد.

    فرماندار اسدآباد با تأکید بر جذب سرمایه‌گذار برای روستای ملحمدره به منظور ایجاد کمپ تفریحی، رستوران و دسترسی به باغات پایین‌دست خاطرنشان کرد: این اقدامات فرصت جذب گرشگر بیشتر را در راستای روستای ملحمدره و معرفی هرچه بیشتر روستا به وجود می‌آورد.

    بکایی اضافه کرد: ورود سرمایه‌گذاران در این عرصه علاوه بر سرمایه‌گذاری سودآور و مطمئن برای ایجاد اشتغال و توسعه همه‌جانبه روستا و منطقه از نقش مهمی برخوردار خواهد بود.

    وی برگزاری جشنواره آلو در روستای ملحمدره را بهترین فرصت برای معرفی این روستای توریستی و گردشگری دانست و گفت: روستای ملحمدره به عنوان روستای تولید آلو محسوب می‌شود.

    بکایی خاطرنشان کرد: میزان کل باغات آلوی شهرستان اسدآباد ٢١۰ هکتار است که از این میزان ١۰۰ هکتار باغات آلو متعلق به روستای ملحمدره است.

    وی ادامه داد: توجه ویژه در بحث فرآوری خشکبار می‌تواند نقش موثری در ارزش‌افزوده محصولات خشکبار و حتی گیاهان دارویی این روستا داشته باشد.

    بخشدار مرکزی شهرستان اسدآباد هم با اشاره به بازدید سالیانه ٣ تا 4 هزار نفر مسافر، گردشگر و توریست از سطح این روستای گردشگری و مناطق دیدنی آن، گفت: به صورت هفتگی مسافران بسیاری از استان و شهرستان‌های مختلف این روستا را برای کوهنوردی و گردشگری انتخاب می‌کنند.

    هاشم صوفی با تأکید بر ایجاد امکانات تفریحی بیشتر در امر گردشگری روستا چون فضاهای تفریحی و آلاچیق، کمپینگ گردشگری، پارکینگ اختصاصی، زیباسازی و سنگ‌فرش معابر روستایی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار می‌تواند از نقش موثری در ایجاد امکانات تفریحی بیشتر روستا برخوردار بوده و این روستای هدف گردشگری را در کشور چون روستای ماسوله معرفی و حتی در بازاراریابی خشکبار و تولیدات محصولات روستا توسط گردشگران و مسافران موثر واقع شود.

    وی اضافه کرد: در آینده نزدیک مرمت و بهسازی کالبد روستا با حفظ بافت سنتی و قدیمی آغاز خواهد شد که این امر جذابیت روستا را برای گردشگران و مسافران دوچندان می‌کند.

    وی اظهار کرد: این روستا با 4٢۰ نفر جمعیت و ١٢۰ خانوار جزء روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است که سرسبزی و بافت با ارزش منازل روستایی و باغات و محصولات باغی فراوان و گیاهان دارویی این روستا را ممتاز کرده است.

    صوفی محصولات آلو، انگور، گردو و بادام را از محصولات مهم باغات این روستا عنوان کرد و گفت: در کنار این محصولات انواع و اقسام داروهای گیاهی چون آویشن، گل‌ختمی، خاکشیر، گزنه، شیرین‌بیان، موسیر، پونه، آلبالوی وحشی کوهی، بادام‌وحشی، بومادران، گون و ... در مراتع و باغات روستا به وفور یافت می‌شود.

    وی یادآور شد: حیوانات مختلفی نیز در محیط‌زیست طبیعی این روستا چون گرگ، عقاب‌طلایی و عقاب‌دشتی، سنجاب‌زمینی، پرنده سنبل خاکستری، کبک، کفتار، خدنگ، خرگوش، چکاوک و انواع روباه در حال زیست هستند.

    صوفی در ادامه توسعه صنایع‌دستی، کشاورزی، غذایی، و طبیعی روستا را از جمله اهرم‌های درآمدزایی برای اهالی این روستا عنوان کرد و یادآور شد: این امر می‌تواند چرخه اقتصادی مناسبی را در این منطقه فراهم و برای اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت مفید باشد.

    وی با اشاره به برگزاری جشنواره آلو روستای ملحمدره تصریح کرد: برگزاری جشنواره آلو در شناخت هر چه بیشتر روستای توریستی گردشگری ملحمدره، معرفی بهتر محصول آلو، آشنایی با آداب و رسوم منطقه، افزایش رونق اقتصادی و تسهیل در فروش محصول از نقش موثری برخوردار بوده و فرصتی است تا جاذبه‌های طبیعی ملحمدره را معرفی کنیم.

    صوفی عنوان کرد: اجرایی شدن هرچه سریع‌تر اعتبارات گردشگری برای روستای ملحمدره می‌تواند بخشداری مرکزی شهرستان را در بهسازی و توسعه روستایی ملحمدره یاری دهد.

    وی با اشاره به محصول مرغوب گردوی روستای ملحمدره نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ١5۰تن گردو از باغات روستای ملحمدره برداشت و به استان و خارج از استان و حتی سلیمانیه عراق صادر شود.

    صوفی گردو و آلوی روستای ملحمدره را دو محصول مهم و برند این روستا دانست و خاطرنشان کرد: این دو محصول مهم در معرفی روستای هدف گردشگری ملحمدره از نقش موثری برخوردار است و می‌توان با مانور و تبلیغ این دو محصول و دیگر محصولات تولیدی و کشاورزی روستا نسبت به جذب مسافران و گردشگران خارج از استان اقدام کنیم.

    بخشدار مرکزی اسدآباد اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ٢5۰ تن آلو از باغات روستای گردشگری ملحمدره برداشت شود.

    وی در ادامه گفت: ایجاد فضاهای مناسب رفاهی مطابق با استاندارهای مناطق توریستی روستایی همراه با تبلیغات از نیازهای تبدیل ملحمدره به عنوان یک روستای برند گردشگری خواهد بود.

    وی در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامه‌ها در رابطه با روستای ملحمدره تصریح کرد: مشکل گازرسانی به روستای ملحمدره مرتفع شده و سرانجام این روستا در هفته دولت از نعمت گاز بهره‌مند شد.

    صوفی یکی از مهمترین اولویت و اقدامات مدنظر در روستای ملحمدره را در حال حاضر حل مشکل شبکه آبرسانی عنوان کرد و گفت: درنظر است تا با کمک خیرین و مشارکت مردمی و شرکت آبفار در سال‌جاری مشکل شبکه آبرسانی این روستای گردشگری و توریستی مرتفع شود.

    وی بیان کرد: به دنبال حل مشکل شبکه آبرسانی، بهسازی و سنگ‌فرش روستا توسط بنیاد مسکن درنظر خواهد بود.

    وی ادامه داد: در همین راستا اعتباری افزون بر 5۰۰ تا 6۰۰ میلیون تومان به صورت ملی از طریق سازمان گرشگری و بنیاد مسکن برای بهسازی و سنگ‌فرش این روستای گردشگری و توریستی درنظر گرفته شده که پس از شبکه آبرسانی عملیات اجرایی سنگ‌فرش و بهسازی آغاز خواهد شد.

    صوفی با بیان اینکه احداث و ساخت آشیانه مسافر و سرویس بهداشتی برای گردشگران نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این روستا اجرا می‌شود، اظهار کرد: با توجه به محصولات مختلف روستای گردشگری ملحمدره، برای ایجاد اشتغال پایدار ایجاد کارگاه‌های کوچک صنایع بسته‌بندی برای محصولات این روستا در دست پیگیری است.

    وی عنوان کرد: جذب سرمایه‌گذار به منظور ایجاد خدمات رفاهی مختلف و بیشتر در روستای توریستی ملحمدره از نقش موثری در راستای جذب مسافران و گردشگران خواهد داشت.

    به گزارش ایسنا؛ در پایان اینکه علاوه بر توجه ویژه مسئولان به روستای توریستی ملحمدره در راستای ایجاد خدمات رفاهی و تفریحی، جذب سرمایه‌گذاران از نقش مهمی در رابطه با سرمایه‌گذاری در این روستای گردشگری داشته و می‌تواند به نحو مطلوب در جذب گردشگران بیشتر موثر باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار