مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

الگوی ساخت هتل در بافت‌های شهری

بازگشت به هویت ایرانی با بازخوانی اندیشه ایران‌شهری

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی ضمن تشریح سیاست‌های دولت در زمینه توسعه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی و همچنین سیاست واگذاری زمین برای ساخت هتل به سوالات نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی پاسخ داد.

الگوی ساخت هتل در بافت‌های شهری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی که صبح امروز 11 مهرماه در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان دولت یازدهم و همچنین سرمایه گذاران بین‌المللی از 18 کشور جهان و سرمایه‌گذاران داخلی برگزار شد در میزگردی به سوالات نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی در زمینه چگونگی تامین زمین برای ساخت هتل و سیاست‌های دولت برای توسعه حمل و نقل زمینی و هوایی پاسخ داد.

    وزیر راه و شهرسازی در زمینه توسعه صنعت هوانوردی گفت: مقایسه نقشه ایران و تمامی نقشه راه‌های هوایی جهان نشان می‌دهد که بسیاری از راه‌های بین قاره‌ای از ایران عبور می‌کند و ما بر این موضوع کاملا واقف هستیم که در یک موقعیت کاملا خاص قرار داریم.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت موقعیت ایران و مسئولیت جهانی افزود: ما در برابر این موقعیت در مقابل جهان مسئولیت داریم. بنابراین ما باید یک آسمان امن و آزاد را برای ایران و جهان ایجاد کنیم؛ آن وقت است که ما می‌توانیم مفهوم ایران‌شهری، مفهوم ارتباطات و تعهد به سایر ملل را نشان دهیم.

    ایجاد آسمان امن و آزاد بر فراز سرزمین ایران

    آخوندی با اشاره به اینکه 80 درصد پروازهایی که از ایران به سایر نقاط جهان انجام می‌شود میانگین 7 ساعت از زمان را به خود اختصاص می‌دهند گفت: سیاست ما تعقیب و ایجاد آسمان امن و آزاد را برای مردم ایران و جهان بر فراز هوای ایران است. همچنین ایران این قابلیت را دارد که به هاب منطقه تبدیل شود که باید برای این‌ کار مجموعه اقداماتی را انجام داد.

    وزیر راه و شهرسازی، نوسازی ناوگان و شبکه هوایی را از مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای تبدیل شدن ایران به هاب منطقه‌ عنوان کرد و گفت: نوسازی ناوگان و شبکه هوایی موضوعی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود و تلاش داریم تا سال 1404 به سمتی برویم که ناوگان 500 فروند هواپیمایی را نوسازی کنیم.

    امکان رقابت ایران با تمامی ایرلاین‌های دنیا

    آخوندی ادامه داد: ایران سرزمین بزرگی است و گردشگران می‌خواهند به تمامی نقاط ایران سفر کنند به همین دلیل نیز ما باید سیستمی را داشته باشیم که پروازهای منطقه‌ای در شبکه منطقه‌ای انجام شوند. هواپیماهای برد کوتاه، برد میانی و برد بلند از جمله برنامه‌های نوسازی ناوگان هوایی ایران است. در عین‌حال ما باید کاملا با تمامی ایرلاین‌های جهان رقابت منصفانه داشته باشیم. بنابراین ضمن آنکه به دنبال آن هستیم تا سهم ایران را از صنعت هوانوردی جهان که کمتر از 10 درصد است به دست آوریم به دنبال نوسازی نیز هستیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران پس از برجام به اکثر پایتخت‌های جهان پروازهای مستقیم دارد گفت: ایران حق انتخاب را هم برای شهروندان خود و هم برای شهروندان سایر کشورهای جهان قائل است.

    سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نزدیک به یک سال است که قمیت‌گذاری در صنعت هوانوردی کاملا آزاد است تاکید کرد: در حال حاضر بیش از یک‌سال است که در ایران آزادسازی قمیت‌های هوایی هم در حوزه داخلی و هم بین‌المللی اجرا می‌شود.

    وی گفت: علاوه بر نوسازی ناوگان هوایی، نوسازی سیستم ناوبری نیز در دست اجرا ست که در این موضوع حتما نوسازی شبکه فرودگاهی ایران را نیز داریم.

    تقویت سیستم‌های نمایشگاهی و تجاری فرودگاه‌ها در دستور کار


    آخوندی با یادآوری این نکته که در حال حاضر 60 فرودگاه در کشور وجود دارد که تنها 10 فرودگاه آن فعال است و 50 فرودگاه دیگر زیر ظرفیت فرودگاهی خدمات ارایه می‌دهند و فعالیت دارند افزود: 50 فرودگاه ایران که کاملا زیر ظرفیت عمل می‌کنند به این دلیل است که ما شبکه پروازهای منطقه‌ای نداریم. همچنین نوسازی، افزایش ظرفیت مسافر، بار و تقویت سیستم‌های هتل و سیستم‌های نمایشگاهی و تجاری از اقداماتی است که در دستور کار است.


    وی با اشاره به تاسیس شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و فعال‌تر شدن فرودگاه آن نسبت به گذشته گفت: شهر فرودگاهی امام خمینی علاوه بر خدمات توریستی و صنعتی دارای منطقه آزاد با 2500 هکتار و منطقه ویژه اقتصادی با 1500 هکتار است که می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری مهمی برای شرکت‌های بین‌المللی به شمار رود.


    بازنگری در شبکه ریلی ایران


    وزیر راه و شهرسازی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حمل و نقل به توسعه شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: تمامی شبکه ریلی ما در حال بازنگری است و معیار بازنگری ما ارتباط شبکه ریلی ایران به خطوط ریلی آسیایی است. در تمامی مرزها داریم ریل‌های ایران را به ریل‌های سایر کشورها متصل می‌کنیم و این یک سیاست عمده ما است.


    آخوندی ادامه داد: نکته دیگر ما در حوزه ریل، بحث ارتباط ریل با حاشیه شهرها و کلانشهرها است. درواقع سرویس حمل و نقل حومه‌ای ریلی در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌شود.


    وی گفت: همچنین بازنگری ایستگاه‌ها نیز در دست بررسی است که ما سیستم‌های TOD در ایستگاه‌های تهران و مشهد و سایر شهرهای بزرگ را مطرح و دنبال می‌کنیم تا دوباره ایستگاه‌ها تبدیل به یک نقطه فعالیت شهری تبدیل شود به طوری که می‌خواهیم بیش از حمل و نقل مفهوم ارتباطات انسانی را در درون ایستگاه‌ها سازماندهی کنیم.


    معرفی چهره جدید ریلی ایران به دنیا


    آخوندی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی ایران در گذشته بیشتر بار محور بوده است در بیان استراتژی‌های جدید وزارت راه و شهرسازی گفت: استراتژی دیگری که ما در حوزه حمل و نقل ریلی داریم ضمن تقویت استراتژی بار به دنبال آن هستیم تا مفهوم مسافر را در حمل و نقل ریلی بازخوانی کنیم و چهره جدیدی از حمل و نقل ریلی ایران را ایجاد و به دنیا معرفی کنیم.


    وی ادامه داد:در حوزه راه‌ها اتصال به شبکه آزادراهی و بزرگراهی آسیایی و ارتقای سطح ایمنی راه‌ها را در دستور کار داریم. همچنین در سیستم قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری در حوزه راه‌ها از اتوبوس‌های درجه 3 تا اتوبوس‌های VIP، نظام قیمت‌گذاری را اساسا نداریم.


    استقبال و حمایت دولت از ساخت هتل در زمین‌های دولتی و بافت میانی شهرها


    سیاستگذار ارشد حوزه مسکن گفت: در ارتباط با بحث تغییر کاربری زمین‌ها از حوزه سکونت به هتل ما در بافت‌های تاریخی و بافت‌های میانی شهرها به شدت از این طرح استقبال و حتما حمایت می‌کنیم ولی در بقیه بافت‌ها این قبیل طرح‌ها کاملا باید با طرح جامع مطابقت داشته باشد و اگر طرح جامع اجازه دهد این تغییر کاربری سکونتی به هتل انجام می‌شود. زیرا در هر صورت نمی‌توانیم زندگی محلات را دچار اختلال محلی کنیم.


    آخوندی تاکید کرد: تقریبا در بافت‌های میانی، مرکزی و تاریخی تمامی کلانشهرها ما از تغییر کاربری به سمت هتل استقبال می‌کنیم.


    وی گفت: در عرضه زمین نیز با توجه به اینکه لزوما تمامی زمین‌ها دولتی نیستند توجه به دولتی بودن آن مهم است. بدین معنا، عرضه زمین در زمین‌های دولتی برای هتل قاعدتا ترجیحی است و فکر می‌کنم از جهت عوارض شهرداری نیز پروانه‌های شهرداری عوارض ترجیحی باشد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


    افزایش 22 درصدی پروازهای ایران در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال قبل


    آخوندی گفت: آمار شرکت فرودگاه‌های کشور نشان می‌دهد که میزان پروازهای ما در 5 ماه اول سال نسبت به 5 ماه سال گذشته 22 درصد رشد داشته و این نشان از یک نوع رشد بسیار گسترده است که هم به دلیل توسعه امکانات ارتباطی و هم به دلیل آزادسازی قیمت‌ها در صنعت هوانوردی رخ داده و این رشد نیز ادامه دارد و نشان می‌دهد که این صنعت (هوانوردی) و همچنین صنعت ریلی و به دنبال آن صنعت گردشگری ظرفیت فوق العاده‌ای را در ایران دارد.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بیان رویکردهای کلی وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: نهایتا آنچه که در همه حوزه‌ها نتیجه توسعه در ایران خواهد بود و باید باشد این است که یک تصویری از ایران را برای ایرانیان و گردشگرانی که به هر شکل به ایران سفر می‌کنند ایجاد تا ایران را به نحو شایسته معرفی کنیم. تصورم این است آنچه که یک گردشگر در سفر به ایران انتظار دارد مشاهده کند لزوما طبیعت و یا یک هتل لوکس نیست بلکه گردشگر می‌خواهد ایران‌شهری را ببیند که ملت تاریخی را به تصویر بکشد. اینکه ایرانی چگونه زندگی می‌کند و چگونه مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را سامان می‌دهد، از آنها عبور می‌کند.


    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آن وجه و آن شاکله‌ای که ما در ذهن گردشگران ایجاد می‌کنیم از لحظه‌ای که وارد فرودگاه‌های ایران می‌شوند تا رفتن به هتل و ارتباط گرفتن با جامعه آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ما باید برگردیم به تعریف و بازتعریفی از هویت خود که من نام آن را بازخوانی مفهوم و اندیشه ایران‌شهر می‌نامم.


    آخوندی با تاکید بر اینکه مفهوم ایران‌شهر شامل مفهوم گسترده‌ای است که بسیاری از موضوعات را دربرمی‌گیرد گفت: جنبه‌های کالبدی و همچنین جنبه‌های انسانی و روابط فرهنگی و گفتگوها در توسعه گردشگری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هم در حوزه حمل و نقلی و هم در حوزه شهرسازی و توسعه روابط حمل و نقلی دنبال می‌شود.


    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سفرهای استانی بسیاری از شهروندان و سرمایه‌گذاران تمایل دارند ساخت هتل‌های لوکس خود را به عنوان عملکرد در این حوزه به نمایش بگذارند گفت: ساخت هتل‌های با ارزش کار بسیار ارزشمندی است اما معتقدم که هرچقدر که بخواهیم در زمینه مدرنیته به جلو برویم سرانجام حتما مدرن‌تر از ما در جهان وجود دارد. آنچه که برای ما باید مهم باشد خودِ ایرانی ما است و باید برای این کار اقدامات جدی انجام دهیم و این موضوعی است که در حوزه گردشگری بیشتر اهمیت دارد و جذاب‌تر است.


    آخوندی انعکاس اندیشه ایران‌شهری را در تمامی حوزه‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی مهم دانست و افزود: بخش اعظم اندیشه ایران‌شهری مبتنی بر ارتباطات بین‌فرهنگی استوار است که بخش عمده‌ای از میراث‌معنوی و فرهنگی ما و نه صرفا میراث مکتوب را شکل می‌دهد و ما در ایران با آنها زندگی می‌کنیم.


    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران ملتی متشکل از اقوام مختلفی است که در تعامل با هم هستند گفت: مفهوم چهارراه بودن در ایران مفهومی است که از گذشته بوده و هنوز هم وجود دارد و نشان دهنده اهمیت توسعه در تمامی جنبه‌هاست که گردشگری نیز بخشی از آن است. بدین معنا؛ وقتی از مفهوم ایران شهری نام می‌بریم تمام بزرگانی که از آنها یاد می‌کنیم از مولوی در بلخ، ابوریجان بیرونی، نظامی گنجوی و بسیاری از بزرگان ما را که امروزه در چهارچوب ایران سیاسی قرار نمی‌گیرند شامل می‌شود. و اینها مفاهیمی است که نشان می‌دهد ما همواره ارتباط داشتیم.


    آخوندی ادامه داد: بنابراین مفهوم ارتباط، برون‌نگری، تکیه بر ذات ایرانی و درون‌نگری و درون‌زا بودن بخشی از فرهنگ ایران‌شهری است. قاعدتا ما در توسعه ارتباطات در تمامی شقوق حمل و نقل اگر بخواهیم به دنبال توسعه اندیشه ایران شهری باشیم باید مفاهیم ایرانی بودن را در دستور کار خود قرار دهیم و در حوزه گردشگری و توریسم اساسا بحث ما برقراری ارتباط بین ملت‌ها و جنبه‌های مختلف است.


    وی گفت: عمده‌ترین بحثی که در حوزه حمل و نقل و شهرسازی و ارتباط آنها در مجموعه وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود توجه به زنجیره ارزش‌ها است که قاعدتا ما متوجه این موضوع هستیم که توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی، زمینی و دریایی بدون داشتن نظام گردشگری که مجموعه زنجیره‌ای را دنبال می‌کند بی‌معنا است. بنابراین مفهوم زنجیره ارزش مفهومی است که ما باید به آن توجه کنیم و به آن توجه هم داریم.


    آخوندی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در مجموعه سیاست‌های خود و زنجیره‌ای دیدن موضوعات، حمل و نقل درب تا درب را دنبال می‌کند . بدین معنا که گردشگری که به ایران می‌آید مقصدش تنها یک فرودگاه نیست بلکه یک منطقه قابل سکونت در درون شهر است. بنابراین حمل و نقل درب تا درب یک نکته بسیار مهمی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار