مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل:

شهر«اویی» پنهان در کوچه‌های نوش‌آباد

عصر ساختمان- شهر زیرزمینی «اویی» پس از سال‌ها پنهان ماندن از چشم بشریت، گویی بار دیگر در خم کوچه های نوش آباد سر پنهان کرده چراکه تابلوی راهنمای این شهر ۱۵۰۰ ساله در میانه مسیر ناپدید شده است.

شهر«اویی» پنهان در کوچه‌های نوش‌آباد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، شهر زیرزمین نوش آباد با 1500 سال قدمت در سال 1382 به شکل اتفاقی کشف شد.

    تاکنون دو طبقه از این شهر زیرزمین پاکسازی شده است و یک طبقه از آن همچنان در حال پاکسازی است.

    این شهر زیرزمینی به ویژه در ایام نوروز مورد بازدید قرار می گیرد چراکه آران و بیدگل یکی از مهم ترین شهرهای ارتباطی و ترانزیتی کشور است که ترددهای بسیاری در ایام سفر در آن صورت می پذیرد و بدین شکل بسیاری از مسافران را در این ایام به سمت خود می کشاند اما در دیگر ایام سال چندان بازدیدکننده ای ندارد که شاید این امر به عدم تبلیغات مناسب برمی گردد.

    از سویی تابلوهای راهنمای این شهر در میانه مسیر ناپدید می شوند و تنها با پرس و جو از اهالی محل می توانید آدرس این شهر زیرزمینی را پیدا کنید.

    جواد صدیقیان سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل در ارتباط با نبود تابلوهای مناسب راهنمایی در مسیر شهر زیرزمینی اویی در فت و گو با مهر اظهار داشت: متاسفانه نوعی دوگانگی در مدیریت مکان‌های میراثی در نوش‌آباد وجود دارد.

    وی افزود: این امر بدان معناست که از سویی شهر نوش‌آباد دارای پایگاه پژوهشی است و از سوی دیگر مدیریت آن بر عهده شهرداری و نظارت بر عهده میراث فرهنگی است و بر این اساس این چندگانگی در نهایت سبب ایجاد سردرگمی‌هایی برای گردشگران می‌شود.

    کمبود تابلوهای راهنما را به شهردار نوش آباد تذکر می دهیم

    سرپرست میراث فرهنگی آران و بیدگل با بیان اینکه شهر اویی یک از زیباترین و شگفت‌انگیزترین دست کندهای بشری به شمار می‌رود، افزود: این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی ایجاد شده است و در سه طبقه و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته ‌است.

    وی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در ارتباط با حفظ بناها و میراث‌ فرهنگی شهرهای تاریخی کشور تاکید کرد و بیان داشت: یقینا نقص تابلوهای راهنمای شهر زیرزمینی اویی در میانه مسیر یک نقیصه است که باید رفع شود و این مطلب را به شهردار تذکر خواهیم داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار