مدیران خودروعصر اعتبار

دانش جعفری:

وابستگی شهرداری به فروش تراکم مثل اتکای دولت به درآمد نفت است

عصر ساختمان- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ساختار شهرداری ها می بایست مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تغییر کند گفت: در خصوص دولت، اتکا به درآمدهای نفتی موجبات ناپایداری را پدید می آورد و در مدیریت شهری نیز اتکا به فروش تراکم و عوارض این نقص را رقم می زند.

وابستگی شهرداری به فروش تراکم مثل اتکای دولت به درآمد نفت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و داود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه اقتصاد ایران شبکه پنج با محوریت توسعه پایدار شهری حضور یافتند.

    در این برنامه داود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در موضوع توسعه پایدار شهری ضمن توجه به پایداری درآمدی باید به موضوع کارا بودن هزینه ها نیز توجه داشته باشیم، خاطرنشان نمود: اگر در مساله هزینه، مدیریت صورت نگیرد به هر میزان هم درآمد کسب شود تکافوی هزینه های شهر را نخواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح هزینه ای نیازمند یک مدل اجرایی متناسب است، ادامه داد: هنر اصلی در این زمینه این است که تقسیم کار مناسبی بین مدیریت شهری و شهروندان صورت بگیرد.

    وی با مدنظر قرار دادن تجربه شهر تورنتو کانادا گفت: در این شهره زباله های شهری به طور هفتگی جمع‌آوری می شود که این روش یکی از بزرگترین ردیف های هزینه ای مدیریت شهری را به حداقل تقلیل داده است.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ساختار شهرداری ها می بایست مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تغییر کند، ادامه داد: در خصوص دولت، اتکای به درآمدهای نفتی موجبات ناپایداری را پدید می آورد و در مدیریت شهری نیز اتکای بر فروش تراکم و عوارض این نقص را رقم می زند.

    وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون برنامه ششم توسعه در حال تدوین است، ادامه داد: این برنامه مختص دولت است و از این رو ضروری است تا مدیریت شهری نیز به دنبال تدوین برنامه 5 ساله توسعه خود باشد.

    پورزرندی نیز با اشاره به اینکه اقتصاد شهری تلفیقی از اقتصاد خرد و کلان است و از هردو سطح آنها استفاده می‌کند، گفت: اقتصاد شهری به مطالعه اقتصادی مناطق شهری پرداخته و از ابزارهای علم اقتصاد برای تجزیه و تحلیل مسائل شهری استفاده می‌کند.

    وی با بیان اینکه ابعاد اقتصاد شهری شامل کاربری اراضی شهری، مسکن شهری، حمل و نقل شهری، زیرساخت‌ها و تسهیلات شهری و مالیه شهری می شود، ادامه داد: این مفهوم مسائل اجتماعی - اقتصادی مانند فقر شهری و حاشیه‌نشینی و نیز مسائل جدیدتر مانند بازار کار شهری، آلودگی شهری و جرائم شهری را نیز شامل می شود.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد شهری یک حوزه مظلوم در کشور به حساب می آید، ادامه داد: از سال 61 بحث خودکفایی شهرداری ها مطرح شد و در سال 62 نیز قرار بود از سوی دولت لایحه نظام درآمدی مالیه شهری به مجلس فرستاده شود اما بیش از سه دهه است که از این لایحه خبری نیست.

    پور زرندی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری امروز عملا وارد فضای اجرای کارویژه های حاکمیتی شده است، خاطرنشان نمود: مردم از تولد تا مرگ درگیر مدیریت شهری هستند و اگر بهبودی در شرایط مدیریت شهری رقم بخورد عملا تاثیرات شگرفی در زندگی مردم روی خواهد داد.

    وی با اشاره به اینکه نظام درآمدی شهرها ضمانت اجرایی ندارد، ادامه داد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید لایحه نظام جامع درآمد شهرداری ها به سرانجام برسد.

    وی با بیان اینکه در شهرهای توسعه یافته بیش از 60 درصد از درآمدهای مدیریت شهری ماهیت پایدار دارد، ادامه داد: مابقی درآمدها نیز غالبا نیمه پایدار است در حالی که در کشور ما عملا وضعیت بالعکس است.

    پور زرندی با اشاره به اینکه اتکای درآمدهای شهری بر عوارض ساخت و ساز منجر به بی ثباتی درآمدی می شود، ادامه داد: اکنون اغلب شهرهای کشور به دلیل رکود در بازار مسکن با چالش جدی روبه رو شده اند و در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند و حتی برخی توان پرداخت هزینه های جاری خود را نیز ندارند.

    پورزرندی با تاکید بر اینکه باید با استفاده از تجارب شهرهای پیشرو سبد درآمدی شهرها را توسعه دهیم افزود: دریافت عوارض بر خدمات شهری، بسترسازی برای ورود بخش خصوصی ، مشارکت مردمی و فعال سازی نهادهای پولی و بانکی در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در گذشته تنها یک درصد از تسهیلات نظام بانکی به سمت پروژه های شهری هدایت شده است، ادامه داد:‌ این در حالی است که در سطح دنیا این رقم به بیش از 40 درصد می رسد.

    عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه با بیان اینکه شهرداری باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنند، یادآور شد: معنای اقتصاد مقاومتی، پایداری منابع درآمدی شهری و خودکفایی آنهاست که این مهم می تواند با فعال سازی ظرفیت هایی همچون گردشگری شهری حاصل گردد.

    پورزرندی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه یکی از ابعاد مهم توسعه پایدار شهری توجه به مباحث زیست محیطی است، خاطرنشان نمود: ضرورت دارد تا در هر پروژه شهری یک پیوست زیست محیطی تعریف شود.

    رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه بدون شک شهرها، در متن پارادایم پایداری قرار دارند؛ زیرا امروزه شهرها، مسئول 75 درصد مصرف انرژی جهانی، 80 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصلی‌ترین تولید‌کننده ضایعات در جهان هستند، گفت: شهرها از بعد زیست محیطی هم تهدید به شمار می آیند و هم فرصت. تهدید از آن جهت که تمرکز بالای جمعیت، تولید، مصرف انرژی، آب، کالا و خدمات در یک مکان، فشار بسیار شدیدی را بر محیط زیست محلی و منطقه ای و جهانی وارد می آورد و فرصت از این جهت که می توانند با مشارکت مردمی در صیانت از منابع طبیعی نقش بازی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی