مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت ساخت و ساز در میدان سپاه

عصر ساختمان : حسابرسی شرکتهای وابسته به شهرداری، ساخت وساز درمیدان سپاه، بودجه انقباضی شهرداری درسال ۹۵، کاهش ۲۰هزار سهمیه از آرم طرح ترافیک سالیانه از مهم ترین محورهای نشست خبری رئیس شورای شهر تهران بود.

آخرین وضعیت ساخت و ساز در میدان سپاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فرهنگ نیوز،مهدی چمران در نشستی خبری با موضوع عملکرد سه ماهه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورا به علت ورود به بحث حسابرسی ها و مطرح شدن آن در صحن شورا یک روز به روزهای جلسات عادی افزوده است، گفت: جلسات تخصصی بعد از این حسابرسی ها به منظور بررسی های حقوقی و بیشتر در زمینه موارد خاصی که مورد توافق یا اعتراض اعضا بوده است برگزار شده تا روند حسابرسی ها با دقت هرچه بیشتر انجام شود.
    چمران با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته نیز درباره شرکت عباس آباد جلسه ویژه ای برگزار شد، افزود: آنچه که تصویب شود را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
    وی با یادآوری اینکه مسائل خاصی که این روزها تهران با آن مواجه بوده شامل آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است که فشار نفس گیر و مضاعفی را در بیست روز به مردم شهر تهران وارد آورده، خاطرنشان کرد: مسئولان کاری از عهده شان بر نمی آید اما به هر حال انتظار داریم در این زمینه فعالیت های گسترده به اجرا درآید و مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوا به اجرا درآید.
    وی در پاسخ به این سوال که برخی اعضای شورای شهر بارها در صحن شورا به برخی تخلفات اشاره می کردند و نتیجه این اعتراضات به کجا رسیده است، گفت: در ارتباط با حسابرسی ها باید بگویم بررسی و حسابرسی کردن از یک شرکت یا سازمان یا معاونت باید بر اساس اصول و قانون حسابداری انجام شود و شورا نمی تواند فراتر از آن برود. گزارشی را هفته گذشته در صحن شورا در زمینه پروژه های عمرانی تشریح کردیم که به مسائل فراتر از حسابرسی ها رفتیم تا ببینیم چقدر جلو رفته است.
    وی ادامه داد: از سال 82 شورای شهر آغاز به کار کرد و از سال 83 روند حسابرسی ها آغاز شده است. در سال 84 شاهد بودیم که اولین حسابرسی اعلام شد.
    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در مسیر حسابرسی ها اشکالات احتمالی یا به شهردار تهران منعکس می شود یا سازمان بازرسی در جریان قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: شهرداری در تلاش است در مسیر حسابرسی ها وظیفه قانونی خود را انجام دهد. از همین رو در بسیاری از موارد پیشرفت های قابل توجهی را شاهد هستیم.
    چمران افزود: شورا حسابرسی های شرکت ها را به پایان رسانده و سازمان ها را آغاز کرده است. در همین راستا 3 سازمان دیگر در دست اقدام است و بعد از آن نوبت به معاونت ها می رسد.
    وی با تاکید بر اینکه در روند حسابرسی ها اصولا خیلی از مشکلات ناشی از کمبود منابع و اسناد بوده است و عدم دسترسی های لحظه ای به مدارک مشکل ساز شده، خاطرنشان کرد: آماده نبودن اسناد و پاسخ ندادن بانک ها مشکل ساز شده است. از همین رو این موارد را به شهردار به صورت تذکر اعلام کردیم تا آن مواردی که باید اصلاح شوند، در حسابرسی سال آینده مدنظر قرار بگیرند.
    رئیس شورای شهر تهران از پیشنهاد یک حسابرسی تطبیقی نیز خبر داد و گفت: برای استاندارد کردن روند حسابرسی ها پیشنهاد یک حسابرسی تطبیقی نیز داده ایم.
    وی با یادآوری اینکه حسابرسی های عباس آباد دو مشکل اصلی دارد، گفت: نخستین مشکل عباس آباد از جنس شهرسازی است. در حالی که این مشکل از نظر شورای عالی شهرسازی ایرادی ندارد. یک تی. او. دی در آنجا پیش بینی شده تا در 7 طبقه ساخته شود. به شخصه نیز این ساخت و ساز را نمی پسندم و از ابتدا هم با آن مخالف بودم اما از نظر شورای عالی شهرسازی ایرادی ندارد.
    چمران با یادآوری اینکه شورا سه بار تلاش کرده است تا این نقشه ساخت و سازی را که سه بار در شورای عالی شهرسازی تصویب شده، حذف کند، افزود: قرار بوده است در این منطقه یک ساختمان برای استانداری، یک ساختمان برای خبرگزاری و یکی هم برای بانک سپه ساخته شود که در طرح جامع نیز آمده بوده است. یک بار هر سه این ساخت و سازها حذف شدند اما یک بار دیگر ساخت ساختمان بانک سپه به شورای عالی شهرسازی آمد و تصویب شد.
    وی افزود: بارها ساخت و ساز را از طرح عباس آباد حذف کردیم اما بانک سپه طرح ساخت و سازی خود را مجددا به تصویب رساند. در واقع مشکل عباس آباد بر اساس خرید قیمت زمین از پیچیدگی های حقوقی برخوردار است.
    رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با ادامه روند ساخت و ساز در میدان سپاه نیز گفت: اعلام کرده ایم که 4 طبقه از ساختمان باید کاسته شود و یک طبقه نیز از ساختمان جلویی اما شاهد هستیم که این ساخت و ساز همچنان در هوا باقی مانده است. چندین بار هم به شهردار گفته ایم و شهردار هم تلاش کرده است و نامه ای هم تنظیم شده تا در صحن شورا مطرح شود.
    وی یکی از مواردی که منجر به کاهش مشکلات حسابرسی ها می شود را تعیین حسابرس مشترک دانست و گفت: این یک اقدام خوب است. زیرا برخی هنوز به روند حسابرسی ها تردید دارند. از همین رو اعلام کرده ایم که طرح حسابرس مشترک در همه کمیسیون ها مطرح شود تا اگر موافق بودند حسابرسی مشترک گرفته شود تا موارد اختلاف بهتر مشخص شود.
    رئیس شورای شهر پایتخت با تاکید بر اینکه هر حسابرسی سلیقه خودش را دارد، گفت: به رغم آنکه اصول یکی است اما برداشت ها متفاوت است در نتیجه اختلاف نظرها مشکل ساز خواهند شد. نباید حسابرسان را در مقابل هم قرار دهیم. اگر حسابرسان یکی باشند قطعا به یک نتیجه می رسیم. از همین رو پیش بینی کرده ایم نصف حق الزحمه را شهرداری بپردازد و نصف دیگر را شورا تا نگویند چون شهرداری پول می دهد حسابرسی ها جانب دارانه است.
    وی خاطر نشان کرد: حسابرسان در سال اول شورا انتخاب شده اند. آنهایی که گرید بالاتری دارند در کمیسیون تلفیق با حضور روسای کمیسیون ها انتخاب شده اند. ممکن است برخی ها از گرید خارج شده باشند اما حسابرسی که انتخاب می شود گرید الف است.
    وی با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا من نگفتم کاری از دست مسئولان برنمی آید بلکه معتقدم با یک حرکت فوری کسی قادر نیست آلودگی هوا را از بین ببرد، ادامه داد: با یک برنامه ریزی صحیح و درست می توانیم شاهد کاهش آلودگی ها باشیم. تا به حال 3 مصوبه هیات دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته ایم و دولت یازدهم هم مصوبات قبلی را اصلاح و قانون خوبی تصویب کرده است اما مشکل این است که اجرا نمی شوند.
    رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه اولین مشکل آلودگی هوا در بخش حمل و نقل عمومی است، افزود: قانون کاهش آلودگی هوا سال 78 تصویب شده و 82 که وارد شورا شدیم در دفتر وزیر کشور وقت این بحث را دنبال کردیم و قرار شد با تاسیس دولت الکترونیک شاهد کاستن از تردد غیرضروری در شهرها و اقداماتی در این راستا باشیم. اما از آن زمان تا به حال چقدر شاهد تغییرات بودیم؟
    وی با انتقاد از اینکه آن زمان تعداد اتوبوس های شهر تهران 6 هزار دستگاه بود الان هم همین میزان است، متذکر شد: در طرح جامع ترافیک تصویب کردیم تهران به عدد 11 هزار اتوبوس برسد. 6 خط داخلی مترو نیز تمام شود. برنامه ریزی که مربوط به قبل از انقلاب است و جمعیت آن موقع. در حالی که هنوز این خطوط تکمیل نشده اند و 4 خط دیگر هم که پیش بینی شده است باید آغاز شوند تا پاسخگوی نیاز 10 میلیونی تهرانی باشیم.
    چمران با تاکید بر اینکه در جهت کاهش آلودگی هوا باید هم خودمان کمر به همت ببندیم و هم دیگران به میدان بیایند، افزود: 20 تا 22 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت ها و 12 درصد ناشی از عدم معاینه فنی است که قانون آن همچنان 5 ساله است. در حالی که مجلس باید بیاید این قانون را حداقل به یک سال کاهش دهد. اتومبیل های خارجی هم باید معاینه فنی شوند.
    وی در خصوص غیبت اعضا در برخی روزها اعلام کرد: اعضا شورای چهارم به جای ماهی 70 ساعت هفته ای 70 ساعت کار می کنند و وقت می گذارند. البته باید در جلسات رسمی هم حضور به موقع داشته باشند.
    رئیس شورای شهرتهران با یادآوری اینکه در شورای دوم موضوع برج باغ ها مطرح بوده است، گفت: اینکه گفته می شود این قانون عملا شکست خورده است، به دور از انصاف است. همه هم معتقدند که باید در این طرح بازنگری شود. اینکه طرح اصلاح شود خیلی خوب است. در این زمینه هم شهرداری لایحه داده است.
    وی ادامه داد: یک مصوبه دیگر گذاشتیم تا وقتی در 70 درصد باغات براساس قانون درخت کاشته شود، پایان کار داده نشود. پس کجای این قانون شکست خورده است؟ اینکه فقط گفته شود این اتفاق افتاده است را نمی پذیرم.
    چمران با اشاره به انتقاد برخی افراد به وضعیت برج باغ ها گفت: منتقدان اگر قانون بهتری دارند، بیاورند. شورای انقلاب در سال 58 شناسنامه دار شدن درختان را تصویب کرده است و گفته که همه درختان باغات شناسنامه دار شوند. پس هرگونه تخلفی در این زمینه را دنبال می کنیم و تاکنون در رابطه با تخلفات به رئیس قوه قضائیه نیز نامه نوشته ایم.
    رئیس شورای شهرتهران در پاسخ به سوالی مبنی بر حسابرسی شورا از شرکت جهان و فروشگاه ها که در حسابرسی ها نبوده، گفت: اینها شرکت های شهرداری نیستند و شرکت های بانک هستند. در حسابرسی ها گفته می شد که باید از بانک شهر نیز به دلیل سهم 9 درصدی شهرداری حسابرسی انجام شود که در حد پیشنهاد است.
    وی در پاسخ به این سوال که مشکلات لایحه برنامه ششم توسعه که قرار بود در اجلاس شوراهای سراسر کشور در بندرعباس مطرح شود به کجا رسید نیز گفت: مشکلات این لایحه در بندرعباس مطرح شد. در شهرهای دیگر هم از سوی اعضای شورا بررسی شده است. نظرات همه را گرفتیم و نامه ای تهیه شده تا برای معاون اول و شخص رئیس جمهور ارسال شود.
    مهدی چمران ادامه داد: اصل مسئله این است که هیچ حکمی برای شورا به مراتب بهتر از قانون مصوب مجلس نیست. پس اینکه آئین نامه را سازمان مدیریت و وزارت کشور بنویسد و دولت تصویب کند، چندان به نفع شهر نیست چون قبلا مصوبه مجلس بوده و قانون قوی تری است.
    وی متذکر شد که کاستی های برنامه ششم توسعه در حال بررسی در کمیسیون هاست و هنوز در صحن مطرح نشده است. در واقع در حال بررسی در مجمع مشورتی شوراها است.
    رئیس شورای شهر پایتخت در پاسخ به اینکه برخی می گویند باید از هر گونه بلند مرتبه سازی در منطقه22 جلوگیری شود نیز اظهارکرد: آیین نامه ساخت بلند مرتبه سازی در شورای عالی شهرسازی تصویب شده و آنها باید پاسخش را بدهند. در زمینه شهرسازی معتقدم در همه جای تهران نمی تواند بلند مرتبه سازی انجام شود بلکه باید در مناطق خاصی انجام شود.
    وی با یادآوری اینکه باید در هر منطقه براساس تراکم منطقه بلند مرتبه سازی انجام دهد، افزود: اگر تراکم منطقه 300درصد است و به فردی اجازه داده می شود، باید تراکم 300 درصد حفظ شود. یعنی نباید به سطح اشغال اضافه شود.
    چمران افزود: اینکه گفته می شود کریدور باد تهران در منطقه 22 مسدود شده است حرف کارشناسی نیست. زیرا کریدور باد تهران به باد شهریار معروف است. بادهای دره های شمال هم به سمت شهر می آید. اما نکته مهم آن است که باد در کف زمین حرکت نمی کند و در مسیر خاصی حرکت می کند.
    وی یادآور شد: برای محاسبات باد در ساختمان ها نیز از 80 متر به بالا آنالیزهای تاثیر باد بر ساختمان انجام می شود. پس این نظریه تنها یک برداشت اولیه است که ساختمان های بلند باعث کور شدن کریدور باد می شود و هنوز هیچ کارشناسی در این زمینه اظهارنظر قطعی نکرده است. هرچند که شهرداری در این زمینه مطالعه کرده و از سازمان هواشناسی و هوانوردی هم استعلام کرده و پاسخ های گرفته شده نیزهمین بوده است.
    رئیس شورای شهر پایتخت با انتقاد از اینکه قوانین کوتاه مدت تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارند و اثراتی خیلی اندک دارند، گفت: 3 روز تعطیلی مدارس یا معادن و شن و ماسه چه تاثیری دارد؟ اینکه هنر نیست. هنر این بود که خلاف قانون کاری انجام نشود. معادن شن و ماسه غیرمجاز که برخی شان پروانه هایشان 15 سال است که تمام شده، تعطیل شوند.
    وی آلودگی کنونی تهران را ناشی از کوتاهی های وزارت صنایع دانست و گفت: باید جلوی این معادن گرفته شود هرچند که هنوز هیچ حرکتی انجام نشده است. به استاندار گفتیم، اما حرکت جدی نمی بینیم.
    چمران از ارائه این پیشنهاد که از تعداد طرح های ترافیک 20 هزار عدد کاسته و به فروش طرح روزانه افزوده شود، خبر داد و گفت: در نظر نداریم که به تعداد اصلی کارت ها اضافه شود زیرا اینکه جلوی فروش گرفته شود بسیار خوب است. حتی بهتر است به آنهایی که کارت ورود به طرح دارند هم اعلام کنند وارد نشوند. هرچند که وقتی وارونگی پیش می آید هوای سوهانک کثیف تر می شود تا مرکز شهر.
    وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت نمی شود بدهی های پیمانکاران را دقیق اعلام کرد و تنها قابل پیش بینی است، گفت: دراین راستا هم تلاش کرده ایم و چند روز پیش هم به معاون مالی گفتیم این میزان را مشخص کند.
    رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: بسیاری از این پرداختی ها صورت وضعیت پیمانکاران است و معلوم نیست همه شان پذیرفته شود. تنها بخشی که قطعی می شود جز دیون شهرداری به حساب می آید. از همین رو این میزان دیون در بودجه سال آینده هم پیش بینی خواهد شد.
    وی با انتقاد از اینکه درآمد شهرداری 100درصد تحقق نیافته است، گفت: آنچه برای 6 ماه رخ داده تنها وصول نزدیک به 45درصد درآمدها بوده است. بنابراین کاسته شدن از درآمد شهرداری با این رکود امری طبیعی است و پیش بینی می کنیم بودجه آینده شهرداری کاملا انقباضی بسته شود. یعنی از امسال هم کمتر پیش بینی می شود زیرا شرایط در سال آینده از هم اکنون هم کمتر است.
    چمران با تاکید بر اینکه ساخت و سازها ایجاد آلودگی نمی کنند و اینکه گفته می شود ممکن است منجر به ایجاد گرد و خاک شود، گفت: ساخت و ساز در تهران امری ضروری است زیرا 10 هزار هکتار از شهر تهران بافت فرسوده دارد و باید نوسازی شود. پس اینکه شهر را بازسازی کنند امری لازم است و نوسازی و پایدارسازی نیاز شهر است. اما ساخت و ساز به صورت شغل درآمدزا آسیب زا است.
    وی با تاکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی میزان ساخت و سازهای شهر را افزایش داده است که به شدت با آن مخالف بودیم، افزود: برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه تهران معاون شهرسازی سر از بیمارستان در آورد. آن هم به خاطر مسائل جلسه با شورای عالی شهرسازی. پس به جد می گویم که ساخت و سازها نیاز به تدبیر عمومی دارد و موافق افزایش تراکم نبوده و نیستیم.
    رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی گفت: باید حداقل در سال علاوه بر 2 هزار میلیارد تومان شهرداری، 2 هزار میلیارد تومان هم از سوی دولت هزینه شود. 250میلیارد تومان هم مصوب مجلس است که تنها 50 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. مبلغی که تنها برای ساخت 300 متر مترو است. در حالی که شهرداری تهران می تواند تا 30 کیلومتر در سال مترو بسازد.
    وی با انتقاد از اینکه حتی برای خطوط ساخته شده نیز گاه قطار نداریم تا هدلاین ها را به 3 دقیقه برسانیم، افزود: اگر تعداد رام های قطار بیشتر شود یعنی حمل مسافر بیشتر می شود. موضوعی که نیازمند پرداخت معوقات بخش مترو است و به واقع نیاز به منابع مالی دارد.
    رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حداقل 2 تا 3 سال طول می کشد تا قطارها آماده بهره برداری شوند، افزود: وضعیت شهرداری در زمینه اتوبوس هم همین است. تهران باید 11 هزار دستگاه داشته باشد اما از 7 هزار دستگاه سال گذشته به 6 هزار دستگاه رسیده ایم. یعنی به جای پیشرفت پس رفت کرده ایم. در واقع الان 6 سال است که اتوبوسی از سوی دولت به تهران داده نشده است.
    وی با یادآوری اینکه 125 میلیون تومان برای خرید هر دستگاه اتوبوس لازم است و شهرداری باید سود بازرگانی و گمرک هر اتوبوس را مانند خرید یک خودروی لوکس بپردازد، گفت: قانون خرید اتوبوس مثل خرید فراری است. شهرداری باید همه هزینه ها را بپردازند تا یک اتوبوس وارد خطوط شهری شود.
    رئیس شورای شهر پایتخت با تاکید بر اینکه شهرداری نباید اتوبوس می خریده اما خریده است، خاطر نشان کرد: برای رفع آلودگی های هوای تهران باید موتورسیکلت های برقی وارد شهر شوند. هرچند که شهرداری منابع مالی بیش از توان و حدش پرداخت کرده است.
    وی با اشاره به اینکه در زمینه بودجه وضعیت شهرداری در سال آینده بدتر خواهد بود، افزود: در ارتباط با بودجه شهرداری قطعا سال آینده پروژه جدیدی شروع نخواهد شد. مگر آنکه خیلی ضروری باشد. پروژه های 50 درصد به بالا را هم در اولویت می گذاریم تا انجام شوند. در ارتباط با مسائل فرهنگی و نظیر آن هم شورا در تلاش است که با توجه به تمام مشکلات بودجه ای در این زمینه فعال باشد.
    مهدی چمران علت اصلی آلودگی هوا را در بد اعمال شدن قوانین بالادستی همچون معاینه فنی دانست و گفت: اینکه قانونی بد اجرامی شود به قانون ربطی ندارد بلکه به مجری بازمی گردد. معاینه فنی هر کجا ایراد دارد از پلیس می خواهیم برطرف کند. پلیس جلوی دلال بازی های معاینه فنی اطراف تهران را بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو