مدیران خودروعصر اعتبار

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور:

مشکل وثیقه بانکی «املاک روستایی» برطرف شد

عصر ساختمان- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور از کاهش سهم آورده روستاییان در تولید و اشتغال پایدار خبر داد و گفت: برای نخستین بار سهم آورده سرمایه‌گذاران برای تولید و اشتغال پایدار در روستاها تا ۱۵ درصد کاهش یافت.

مشکل وثیقه بانکی «املاک روستایی» برطرف شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان »به نقل از ایسنا، سید ابوالفضل رضوی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت یازدهم که با عنوان «هنر تدبیر» در تالار وحدت، گفت: در سال‌های 93 و 94 در چنین روزی در سالن اجلاس سران در حضور بالاترین مقام اجرایی کشور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مقامات لشکری و کشوری مراسم روز ملی روستا و عشایر برگزار شد و در سال جاری نیز این جلسه با حضور رئیس جمهور محبوب و مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در روز اول آبان برگزار و اختتامیه آن نیز در دوم آبان ماه خواهد بود.

    وی ادامه داد: در سال‌های 93 و 94 باتاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و معاون اول وی توانستیم اقدامات خوبی را در جهت توسعه روستاهای کشور و در راستای توسعه ملی به انجام برسانیم.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در ادامه ضمن بیان آنکه مقام معظم رهبری فرمودند که توسعه روستاها باید در صدر اقدامات قرار گیرد، گفت: توسعه روستا یعنی توجه برنامه‌ریزان کشوری به مکان‌های تولید و انسان‌های تولید کننده و همچنین توجه به همه پتانسل‌های بالقوه کشور که نیازمند بالفعل شدن هستند.

    درآمد خانوار روستایی 60 درصد خانوار شهری است

    رضوی ادامه داد: یکی از دلایل مهم و اساسی که کشور ما تاکنون نتوانسته است به نرخ رشد اقتصادی مطلوب در برنامه‌های توسعه دست یابد، عدم توجه به روستا و روستانشینان بوده است. زیرا همواره توجه به این قشر در کمترین حد خود بوده است.

    وی در ادامه به درآمد خانوار روستایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه درآمد خانوار روستایی 60 درصد خانوار شهری است و به این ترتیب با وجود اهمیت توجه به روستا وروستاییان در توسعه ملی، یقینا وظیفه اسلامی، انقلابی و ملی آن پرداختن به توسعه روستاها است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور ادامه داد: در پایان سال 93 اعلام کردیم که تمامی افرادی که خواهان ایجاد تشکل‌های اقتصادی در روستاها باشند، می‌توانند با حمایت دولت وام دریافت کرده و زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار در روستا باشند. این در حالی است که ماهیت این تشکل‌ها، علاوه بر اقتصادی بودن، اجتماعی، فرهنگی و غیره نیز بود؛ زیرا این تشکل‌ها منجر به کاهش اختلاف و افزایش توان در روستاها است.

    رضوی افزود: به این ترتیب ارائه وام به تشکل‌های اقتصادی در روستاهای بالای 25 هزار خانوار با کارمزد سه درصد و وثیقه کارت یارانه را در دستور کار خود قرار دادیم؛ به طوری که چهار برابر سهم آورده این تشکل‌ها، وام در اختیار آنها قرار گرفته و در روستاهای مرزی نیز وام بدون کارمزد به تشکل‌های اقتصادی پرداخت شد.

    از این پس املاک روستایی به عنوان وثیقه روستاییان در بانک‌ها پذیرفته می‌شود

    وی ادامه داد: در سال جاری نیز تمامی دستگاه‌های مرتبط در شورای هم افزایی روستایی که ماهیانه برگزار می‌شد به نتایج دیگری در جهت توسعه روستا دست یافتند که به منظور تکمیل خدمات خود این نتایج هفته آینده توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام و ابلاغ خواهد شد.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: یکی از مفاد کلیدی بسته حمایتی جدید دولت در توسعه روستاها آن است که برای نخستین بار سهم آورده سرمایه‌گذاران در تولید و اشتغال پایدار روستاها تا 15 درصد کاهش یافت؛ در حالی که در گذشته این سهم آورده میانگین 25 درصد بوده است. همچنین از این پس املاک روستاییان نیز با تصویب شورای هم افزایی روستایی می‌تواند به عنوان وثیقه روستاییان در بانک‌ها پذیرفته شود؛ زیرا در گذشته روستاییان فاقد این امتیاز بودند و نمی‌توانستند املاکشان را به عنوان وثیقه نزد بانک‌ها قرار دهند.

    رضوی همچنین به توسعه اینترنت پرسرعت در روستاها اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید توانستیم با سرعت خوبی نسبت به استقرار اینترنت پرسرعت در حدود 18 هزار روستا اقدام کنیم که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری تعداد روستاهای بهره‌مند از اینترنت پرسرعت به 25 هزار روستا خواهد رسید.

    وی در خصوص جاده‌های آسفالته نیز اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 90  درصد جمعیت روستایی کشور از جاده‌های آسفالته برخوردار هستند. علاوه بر آن وزارت نیرو نیز متعهد شده است که تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای 10 خانوار را برق رسانی کنند.

    حل مشکل آب شرب بیش از 5000 روستا تا پایان سال آتی

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در ادامه به مشکل "آب" در برخی روستاهای کشور نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه تا سال 93 حدود 7000 روستا در کشور فاقد آب شرب لوله کشی بوده و آب آنها با تانک تامین می‌شد که این امر بسیار سخت و شکننده بود، اما در سال گذشته با تاکید رئیس جمهور که بارها فرموده‌اند که روستایی و روستازاده هستند و از مشکل بی‌آبی روستا خبر دارند و خود نیز با آن درگیر بودند، برای نخستین بار مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی جهت تامین آب شرب روستاییان با تعهد دولت در اختیار قرار گرفت و مطمئنا باتمهیدات انجام شده در سال 95 و 96 بیش از 5000 روستایی که دارای مشکل آب شرب بودند، مشکل‌شان حل خواهد شد و دارای آب شرب لوله کشی می‌شوند.

    رضوی همچنین در خصوص نتایج طرح مشارکت اقتصادی روستاییان نیز اظهار کرد: مشارکت مردم در هر امری هم عامل موفقیت و هم استمرار و حفظ آن مساله است؛ به طوری که اگر امروز انقلاب اسلامی با همه توطئه‌ها همچنان با قدرت پابرجاست و بی‌تردید این امر به خاطر مشارکت مردم بوده است.

    وی تصریح کرد: پایان سال 93 طرح مشارکت اقتصادی روستاییان را به تمامی استان‌های کشور ابلاغ و آنها را توجیه کردیم. در حال حاضر بیش از 200 شرکت مشارکت مردمی در روستاهای کشور ایجاد شده است. در این بین استان خراسان رضوی نسبت به سایر مناطق روستایی کشور با 48 شرکت پیشتاز بوده است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور همچنین به برخی مشکلات قومی قبیله‌ای در روستا نیز اشاره کرد و گفت: روستاییان شاید با یکدیگر اختلافاتی داشته باشند، اما به محض آنکه حفظ کیان انقلاب اسلامی در میان باشد، تمامی اختلافات خودرا نادیده گرفته و نمونه آن مشارکت با شکوه تمامی اقشار روستایی و عشایر در راهپیمایی 22 بهمن است.

    رضوی ادامه داد: در سال 95 با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور 204 هزار شغل را در روستاها ایجاد خواهیم کرد که ایجاد این تعداد اشتغال در روستاها در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است که این امر ماحصل وحدت نظر تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور با یکدیگر در امر توسعه روستا و مناطق محروم است.

    وی همچنین به توسعه مشارکت‌ها با سازمان‌های مردم نهاد نیز تاکید کرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد به دلیل داشتن افکار خوب، طرح‌ها و ایده‌های سازنده و انگیزه‌های الهی در خدمت به مردم باید بیش از پیش با سازمان‌ها و نهادهای اجرایی و سیاستگذار همکاری کنند؛ به طوری که تاکنون در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم بیش از 20 جلسه با سازمان‌های مردم نهاد و NGOهای دستگاه‌های مختلف کشور از جمله NGOهای حمایتی، مدرسه ساز، خیرین حوزه بهداشت و درمان، نیکوکاران فرهنگی و غیره در راستای توسعه روستا داشته‌ایم.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: روستاییان و عشایر مردمانی پرکار و کم ادعا، پرزحمت و پرسود هستند و متاسفانه در حق آنها کم لطفی شده و از رسانه‌ها می‌خواهیم که ما را در راستای احقاق حقوق این قشر کمک کرده و در رویکردهایمان ما را نقد کنند.

    رضوی ادامه داد: بهترین هدیه را نقد بی‌مهابا با ارائه راه حل می‌دانیم و پذیرای نقد صرف نیز هستیم و در جهت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به انگیزه نقد نیز توجهی نداشته و انتقادها را به دو دسته مخرب و سازنده تقسیم نمی‌کنیم؛ بلکه از این انتقادها درس می‌گیریم. زیرا روستاییان چهره‌های سوخته و دست‌های پینه بسته‌ای هستند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به حق و شان خود دارند و باید بیش از پیش در این حوزه فعالیت کنیم.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه تا کنون نتوانسته ایم آنطور که شایسته عشایر غیور و روستاییان عزیز بوده، انجام وظیفه کنیم، به اعطای وام برای اشتغال پایدار روستاها اشاره کرد و افزود: توسعه اشتغال پایدار و توسعه روستایی در مناطق محروم از دیگر اقداماتی بود که حتی برای روستاییان عزیز آورده 15 درصدی دارد.

    رضوی با اشاره به تخصیص 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آب رسانی روستاها گفت: امسال وزارت نیرو اعتبارات را به تمام روستاهایی که فاقد آب شرب بودند، تخصیص داد و امیدوارم امسال و در پایان سال 96 از 6600 روستایی که با تانکر آب رسانی می‌شوند، مسئله آب شرب 5550 روستا حل شود.

    رضوی با اشاره به اینکه امسال همه روستاهای بالای 10 خانوار دارای برق خواهند شد، خاطرنشان ساخت: امروز اینترنت برای روستاها یک ابزار تفریحی نیست؛ بلکه یک وسیله تبادل اقتصادی و معرفی محصولات روستا اعم از صنایع دستی و تولیدات کشاورزی و صنعتی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار