مدیران خودروعصر اعتبار

مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای مهندسی

عصر ساختمان- اخلاف حرفه‌ای، در درجه نخست یک دانش و معرفت است و رضایت از عملکرد مهندسان در سطح جامعه، به میزان پایبندی مهندسان به مولفه‌های رفتار اخلاقی، معنوی و تربیتی و استانداردهای قانونی، صداقت و انصاف و سطح علمی، آگاهی تجربی، دانش فنی و مهارت‌های مهندسان مرتبط است.

مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای مهندسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، مهندسان با قدرت تفکر، خلاقیت و نوآوری خود می‌توانند در کمترین زمان و با بهترین کیفیت، طرح‌ها و پروژه‌ها را به فرجام برسانند و این همان تجلی اخلاق حرفه‌ای مهندسی است و مهندسان با پیشینه حسن شهرت و افتخارآفرینی های 5هزار ساله مهندسی، دانش مهندسی ایران‌زمین را به عنوان بخشی از فرهنگ و تمدن غنی ایران - اسلامی و ثمره دانش، تعهد و تخصص دانشمندان نامی و برجسته میهن عزیزمان، با خردورزی و هنرمندی در هزاره سوم، بار دیگر متجلی می‌سازند.

    مهندسان و سازمان‌های حرفه‌ای مهندسی ساختمان به‌عنوان طلیعه‌داران اخلاق حرفه‌ای مهندسی، وظیفه ترویج اخلاق مهندسی، رعایت مقررات اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با کارفرما، جامعه مهندسی (سازمان نظام مهندسی) و مردم را برعهده دارند.

    صداقت، امانتداری، آگاهی از قانون و رعایت آن براساس وجدان، احترام به کرامت و منزلت همه افراد، کار صادقانه و تلاش مجدانه در جهت سلامت، ایمنی و رفاه جامعه و حفظ محیط‌زیست از دیگر شاخصه‌های پایبندی مهندسان به اخلاق حرفه‌ای است.

    لزوم توجه به اولویت‌های اخلاق حرفه‌ای مهندسی و تاکید هیات مدیره بر اصول قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری، اجرای دقیق قانون نظام مهندسی، ترویج اخلاق حرفه‌ای، انتظام‌بخشی به نظام توزیع کار، ارتقا و بهبود کیفیت ساخت‌وساز، دفاع از حقوق شهروندان و اعتباربخشی به جایگاه و منزلت مهندسان از راهکارهای نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای در برابر تعهدات کارفرمایان، مجریان و مهندسان در پروژه های ساخت‌وساز است که با جدیت مضاعفی پیگیری می‌شود.

    انجام مسوولیت‌ها و تعهدات حرفه‌ای با داشتن مهارت‌های لازم مطابق استانداردهای فنی و مهندسی؛ براساس صداقت، امانتداری، شرافتمندی و مسوولیت‌پذیری اجتماعی را می‌توان اخلاق حرفه‌ای نامید و تبیین موارد معین و اجرایی است. از این رو، مجموعه ضوابط اخلاقی در قالب منشور اخلاق حرفه‌ای باید الگوی مهندسان باشد تا ضمن مسوولیت‌‌پذیری و پاسخ‌گویی، با خلق و ایجاد راهکارهای بهینه مهندسی، زمینه دستیابی به توسعه پایدار و متوازن کشور را بیش از پیش فراهم سازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو