مدیران خودروعصر اعتبار

چینش مناسب پازل مسکن زمینه ساز رونق ساخت و ساز

عصر ساختمان:کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند: بازار مسکن همچون قطعات یک پازل است که باید با یک ارتباط منطقی در کنار هم قرار گرفته و زمینه رونق این بخش را فراهم کنند.

چینش مناسب پازل مسکن زمینه ساز رونق ساخت و ساز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، سیاست و برنامه های کلان، مدیریت عرضه و تقاضا، تسهیلات، مصالح ، نیروی کار و نظارت کیفی از جمله قطعات این پازل است که هر یک باید در جای خود نقش آفرینی کند.
    کارشناسان بر این باورند که مسکن در ایران یکی از مهمترین بخش های اقتصادی محسوب می شود از این رو بسیاری از فرصت های مناسب سرمایه گذاری متعلق به این حوزه است، به طوری که حدود 20 تا 30 درصد از تشکیل سرمایه کشور سالانه به این بخش اختصاص می یابد.
    کشور ایران با جمعیتی بالغ بر 70 میلیون نفر که اکثر آن را جوانان تشکیل می دهند با کمبودی در حدود دو میلیون واحد مسکونی روبه رو است و برآورد می شود تا سال های آتی نیاز به تولید سالانه بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی داشته باشد تا بتواند نیاز خانواده های تازه تشکیل شده را پوشش دهد و قسمتی از کمبود ها را جبران کند.
    در کنار این حجم تقاضا، تولید و عرضه مسکن و ویژگی های کمی و کیفی آن از دیگر عوامل موثر در بازار مسکن است که برای دستیابی به این مولفه مهم، بایستی ابعاد آن شناخته شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
    بازار مسکن کشور که بعد از جهش قیمت در سال 1385 و به تبع آن، افزایش میزان تولید در سال 1386 ، از سال 1387 وارد دوره رکود شده است و در حال حاضر نیز هم در بخش تولید مسکن و هم بازار رقابتی نرخ، تداوم رکود را تجربه می کند و سیاستگذاران و برنامه ریزان امر مسکن را از یک سو و فعالان اقتصادی از سوی دیگر به فکر ارائه راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت موجود واداشته است تا بتوان ضمن پاسخگویی به حجم تقاضای مذکور با رونق بخشیدن به این بخش، سایر بخش های اقتصادی را نیز به تحرک واداشت.
    بخش مسکن رابطه تنگاتنگی با دیگر بخش های اقتصادی دارد، این بخش هم به لحاظ سهم در بودجه خانوار و هم از نظر سهم در تولید ناخالص ملی، پیوست گسترده با سایر بخش های اقتصادی دارد و نیز در نقشی که در تغییرات شاخص های کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی و اشتغال عوامل تولید ایفا می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    رکود بازار مسکن باعث راکد ماندن بخش مهمی از سرمایه گذاری در جامعه شده است زیرا در حال حاضر واحدهای فراوانی ساخته شده و آماده عرضه هستند اما بنیه مالی خانواده ها توان خرید را پایین آورده، بنابراین بانک مرکزی برای خروج بازار مسکن از رکود، اقدام به افزایش وام خرید مسکن به 600 تا 800 میلیون ریال کرده است.
    با این حال دولت تدبیر امید برای رونق دادن به صنعت ساخت و ساز که بخش عمده ای از سرمایه را در خود جای داده است تسهیلات خرید مسکن با توجه به تعداد جمعیت شهرستان را تعیین کرده است تا خانوارها براساس توان مالی برای تهیه مسکن اقدام کنند.
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: اقدام بانک مسکن در دادن تسهیلات بانکی موتور محرکه برای قشرهای ضعیف و متوسط است که به این قشرها فرصت می دهد تا مسکن مورد نظر را با توجه به سطح درآمد خریداری کنند.
    محمود نوروزی افزود: تسهیلاتی که دولت برای خودرو در نظر گرفته باید با تدابیر پخته برای رونق صنعت ساخت و ساز نیز اعطا شود و تاثیر اقتصادی و رونق را به دنبال داشته باشد.
    وی اظهارکرد: بخش مسکن با بازار تقاضا ارتباط مستقیم دارد و انبوه سازان در صورت نداشتن سود مناسب، سرمایه خود را به بانک ها انتقال می دهند تا از سود سپرده بهره مند شوند و در این بخش نیز فرار سرمایه قوت می گیرد و رونق از تمام بخش ها رخت بسته و به رکود تورمی دامن زده می شود.
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: بخش های مختلف صنعت ساختمان از جمله بیمه تامین اجتماعی ، انشعاب های برق، گاز، تلفن و مخابرات، عوارض شهرداری، پروانه ساخت و ساز و تائیدیه های غیرضروری باعث شده هزینه ساخت و ساز انبوه سازان افزایش پیدا کند.
    نوروزی گفت: خروجی این هزینه های سرسام آور، مسکن گران و متقاضی کم به علت نداشتن توان مالی در خرید واحدهای مسکونی است.
    وی، راهکار خروج رکود از بازار مسکن را عرضه مسکن به شرط تملیک برای جامعه هدف عنوان کرد و افزود: اقشار آسیب پذیر و مستاجران جامعه هدف این پیشنهاد هستند تا رونق این بخش را باعث شوند و مزیت اجاره به شرط تملیک کوتاه شدن دست واسطه ها از بازار مسکن است.
    نوروزی تسهیلات مسکن با کارمزد مناسب را یکی از راه های رونق بخشی به بازار مسکن دانست و اظهار کرد: متقاضان تسهیلات بانک مسکن باید برای دریافت این وام 10 میلیون تومان صرف تهیه اوراق مسکن کنند که این اقدام رغبت آنان در استفاده از تسهیلات مسکن را کاهش می دهد و تاثیر ناچیزی در رونق بازار مسکن ایجاد می کند.
    نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی، فراهم کردن عرصه فعالیت بخش خصوصی را راهکار دیگر رونق بخش مسکن دانست و افزود: در سال های گذشته فراهم شدن فرصت فعالیت بخش خصوصی مشکلاتی را ایجاد کرد که دولت باید مدیریت جدی در این زمینه انجام دهد.
    نوروزی، با بیان اینکه مسکن مهر موتور محرک خوبی برای رونق مسکن بود، افزود: مسکن مهر التیام بخش موقتی بود که در بخشی هایی از زمان موجب شد تا بازار مسکن علاوه بر نداشتن رکود، رونق پیدا کند که با توقف این طرح، رکود به بازار مسکن بازگشته است.
    وی با بیان اینکه، در طرح مسکن مهر درصد مشارکت دولت بالا بود، اظهار کرد: در صنعت مسکن 250 بسته صنفی به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند و در هر مترمربع برای 10 نفر فرصت کار فراهم می شود.
    نوروزی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در کشور ما ساخت و ساز ، صنعتی ساز نیست و سنتی سازی در این بخش آسیب های این بخش را دوچندان کرده است.
    وی، مزایای صنعتی سازی مسکن را مقاوم پذیری و ایمنی، کاهش استهلاک، داشتن صرفه اقتصادی را برشمرد.
    نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی گفت: بازار مسکن در این استان با رکود مواجه شده و برای خروج از رکود، نیازمند بکارگیری ابزارهای جدید تامین مالی است.
    نوروزی افزود: در حال حاضر بیشتر سرمایه استان و به تبع آن در کشور به سمت خرید خودرو، بازار سکه و ارز سرازیر شده است و بازار مسکن از رونق لازم برخوردار نیست.
    وی، به بیان اینکه تاکنون سیاست های خروج بازار مسکن از رکود موفق نبوده است، گفت: در طرح اوراق مسکن که دولت برای خروج از رکود انتخاب کرد تسهیلات پرداختی با سود 23 درصد نمی تواند چندان مورد استقبال قرار گیرد.
    رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: ازدواج جوانان به عنوان یکی از عواملی است که می تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند و مسئولان باید زمینه این امر را فراهم کنند.
    نوروزی، نقش عرضه و تقاضا را در این خصوص بسیار مهم و تاثیر گذار عنوان کرد و ادامه داد: تقاضا تعیین کننده رشد و شکوفایی در بازار مسکن است.
    وی با بیان اینکه بازار مسکن برای رسیدن به شکوفایی نیازمند حمایت ها دیگری هم هست بیان کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در این زمینه می تواند راهکار موثری باشد.
    نائب رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی در ادامه با یادآوری اینکه قیمت ملک در اراک در مناطق مختلف متفاوت است گفت: هر منطقه از شهر به دلیل قرار داشتن در مکان های خاص و برخورداری از امکانات دارای قیمت های متفاوتی است.
    نوروزی، اختلاف بیش از 10 برابر قیمت در هر مترمربع آپارتمان در اراک را یادآور شد و افزود: هم اکنون قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایین ترین منطقه اراک حدود هفت میلیون ریال و در بهترین نقطه اراک حدود 80 میلیون ریال است.
    وی گفت: به علت نبود رونق بازار مسکن، 200 تا 300 بنگاه معاملات املاک در کلانشهر اراک در دو سه سال اخیر غیرفعال شده اند و از 700 تا 800 واحد بنگاه معاملات املاک هرماه 20 تا 30 قرارداد شامل اجاره، پیش فروش، صلح و خرید انجام می شود.
    رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز معتقد است: هم اکنون رکود در بخش های صنعت، مسکن، خدمات و کشاورزی در طیف وسیع کشور حاکم شده است که خروج از این وضعیت برنامه ریزی مدونی را می طلبد.
    علیرضا نوربهشت افزود: بخش مسکن به علت اینکه نقدینگی بیشتری را طلب می کند، رکود حالت حادتری دارد.
    وی با بیان اینکه، پرداخت تسهیلات مسکن 20 تا 30 میلیون تومانی در مقابل خرید خانه 180 تا 200 میلیونی بسیار ناچیز است و راهگشا نیست، گفت: بانک ها در بحران بازار مسکن، سیاست انقباضی را در پیش گرفته اند و با پرداخت تسهیلات با کارمزد بالا نتوانسته اند به رونق این بخش کمک قابل توجه داشته باشند
    مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت پارس مسکن الوند گفت: شاید این میزان تسهیلات برای انبوه ساز صرفه اقتصادی داشته باشد اما خریداران نمی توانند با این ارقام صاحب خانه شوند.
    نوربهشت افزود: اکنون به علت کم شدن نرخ ازدواج که تابع شرایط اقتصادی جامعه است، خانه اولی ها وجود ندارند یا تعداد آنها کم شده است بنابراین تقاضا برای تهیه منزل کاهش یافته و این چرخه، تقاضای موثر را کاهش داده است.
    وی اظهار کرد: تسهیلات دولت که بانک مرکزی و بانک مسکن متولی آن است با نرخ سودهای بالا، خرید اوراق و حتی جعاله نمی تواند در افزایش تقاضا تاثیرگذار باشد بنابراین اجاره نشینی بهتر از خرید خانه است.
    وی گفت: صنایع وابسته به مسکن تاکنون توانسته اند با رکود دوام بیاورند و با حداقل ظرفیت در بازار فعالیت کنند و در صورتی که بازار مسکن غیرفعال شود راه اندازی آن کاری سخت و دشوار است.
    نوربهشت گفت: دولت نه به خاطر پایبندی به اصل 22 قانون اساسی که هر خانواده باید از سرپناه مناسب بهره مند باشد، بلکه باید بکوشد رونق صنعت ساختمان را که باعث، ایجاد اشتغال و امنیت در جامعه می شود را افزایش دهد.
    مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی نیز گفت: در این استان، شهرستان های اراک و ساوه مشمول دریافت تسهیلات وام 500 میلیون ریالی مسکن هستند.
    مجید امیری افزود: متقاضیان در این دو شهرستان می توانند این میزان تسهیلات را با نرخ 18 و نیم درصد و با بازپرداخت 12 ساله بدون سپرده گذاری دریافت کنند.
    وی اظهار کرد: سقف وام بانک مسکن در مرکز استانها و شهرستانهای با جمعیت 200 هزار نفر 500 میلیون ریال و در شهرهای زیر 200 هزار نفر 400 میلیون ریال تعیین شده است.
    مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی با هدف رونق دادن بخش مسکن سیاست گذاری شده است تا با تشویق مردم این بخش از رکود فعلی خارج شود.
    امیری بیان کرد: با توجه به بررسی انجام شده توسط کارشناسان بخش مسکن و اقتصاد مبنی بر رونق مسکن از اواخر امسال و اوایل سال جاری، هم اکنون بهترین زمان برای خرید واحد مسکونی است زیرا قیمت ها در کف قرار دارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار