مدیران خودروعصر اعتبار

کاوش باستان‌شناسان چینی در ارگ باستانی نادری شیروان

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگران خراسان‌شمالی گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار بر این است تا باستان شناسان چینی در مرداد امسال برای انجام عملیات کاوش در منطقه باستانی ارگ نادری شیروان حضور یابند.

کاوش باستان‌شناسان چینی در ارگ باستانی نادری شیروان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، علی اکبر وحدتی افزود: برنامه ریزی‌ها برای سفر این باستان شناسان انجام شده اما هنوز ویزای این افراد صادر نشده است. این افراد به مدت یک ماه در این استان حضور خواهند داشت. طی امسال موضوعاتی همچون شناخت محیط این تپه باستان، بررسی جامع و مستندسازی معماری انجام می‌شود.

    وی اظهار کرد: علاوه بر آن شاید گمانه زنی‌های کوچکی برای شناخت گستره لایه‌های باستانی یا شناخت ابعاد باستانی و حدود و حریم‌ها، انجام و بر اساس آن سایت موزه‌ای نیز ایجاد شود. با انجام این کار موضوع حفاظت از این تپه باستانی نیز انجام خواهد شد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرار بر این است تا این طرح به مدت مدت سال اجرایی شود، تصریح کرد: برنهامه های سال اول کاوش‌های این تپه باستانی طی ماه آینده با مشارکت این باستان شناسان اجرایی می‌شود.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا این باستان شناسان این منطقه را انتخاب کرده اند، توضیح داد:  بسیاری از تکنولوژی‌ها همچون اهلی کردن گونه‌های گیاهی و جانوری برای اولین بار در غرب ایران صورت گرفته و برای اولین بار اهلی کردن گوسفند، تولید دانه‌های گندم و عدس در منطقه دهلران انجام شد و سپس این تکنولوژی‌ها به سوی شرق همچون ترکمنستان و افغانستان انتقال یافته است، بنابراین می‌توان گفت خراسان‌شمالی دروازه ورودی و خروجی از سمت شرق ایران بوده و اگر چیزی از ایران به سوی آسیای میانه، آسیای مرکزی، چین و خاور دور منتقل شده، از طریق این استان بوده به همین دلیل چینی‌ها علاقمند به تحقیق و کاوش در این منطقه شده‌اند.

    تپه باستانی ارگ نادری در حال حاضر عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور و یکی از اولین مراکز فرهنگ و تمدن و تاریخ خراسان‌شمالی به حساب می‌آید. قدمت این تپه مربوط به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد است و از اولین محوطه‌های مسکونی حاشیه رود اترک محسوب می‌شود که در شهر شیروان واقع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار