مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان:

نصب دستگاه قطع اتوماتیک گاز هنگام زلزله در ساختمان‌های بالای ۸طبقه الزامی می‌شود

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان با بیان اینکه نصب دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز برای کاهش خطرات زلزله در ساختمانهای با ارتفاع بیش از ۸ طبقه اجباری است اما آماری از میزان اجرایی شدن آن در تهران وجود ندارد،گفت:در ۴۰ سال گذشته ۳۰ درصد زلزله‌های با تلفات ۱۰ هزار نفر در ایران رخ‌داده است.

نصب دستگاه قطع اتوماتیک گاز هنگام زلزله در ساختمان‌های بالای ۸طبقه الزامی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمد شکرچی زاده در مراسم رونمایی از محصول مشترک دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز که توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و شرکت ایمن زلزله سدید طراحی‌ شده است،گفت: این دستگاه دارای کاربرد قطع گاز و جلوگیری از بروز آتش سوزی در ساختمان‌ها به هنگام وقوع زلزله با قدرت تشخیص و پردازش شتاب است.

    وی افزود:نصب دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز برای ساختمانهای متعارف و با ارتفاع بیش از 8 طبقه اجباری و الزامی است بنابراین ما به دنبال الزامی شدن نصب این دستگاه در ساختمانهای با اهمیت متوسط هستیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه و مشکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: در مرکز تحقیقات به کاهش خطرپذیری و افزایش ایمنی شهروندان توجه می‌شود، چرا که کشور ما از نظر خطرات طبیعی خصوصاً زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و 70 درصد شهرهای ما با خطر زلزله بالا مواجه هستند.

    * در 40 سال گذشته 30 درصد زلزله‌های با تلفات 10 هزار نفر در ایران رخ‌ داده است.

    وی ادامه داد: با وجود اینکه 1 درصد جمعیت جهان را داریم، 20 درصد با خطر زلزله بسیار شدید و در 40 سال گذشته 30 درصد زلزله‌های با تلفات 10 هزار نفر در ایران رخ‌ داده است.

    شکرچی زاده تصریح کرد: در کنار پرداختن به بخش سازه‌ای باید به اجزا غیرسازه‌ای نیز توجه خاصی شود که عدم مقاومت کافی از آن‌ها آثار جمعی زیادی دارد که یکی از آنها سیستم لوله‌کشی گاز و انتقال گاز در شهر، خانه و صنایع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی افزود: عملکرد این سیستم هوشمند طبق مبحث آیین‌نامه ایمنی 2800 ساختمان و کمیته های تخصصی مبحث مقرارت ملی ساختمان صورت گرفته و به تایید شرکت ملی گاز ایران نیز رسیده است.

    شکرچی زاده بابیان اینکه آتش‌سوزی ناشی از گاز بسیار آسیب‌رسان است گفت: زلزله سان‌فرانسیسکو با بزرگی 8 ریشتر 3 هزار نفر کشته داشته و زلزله بزرگ کره جنوبی نیز نشان داده که آتش‌سوزی پس از زلزله بسیار خطرساز است و بر این اساس استاندارد قطع گاز تدوین‌شده که آخرین نسخه آن سال 2006 عرضه شد.

    وی توضیح داد: این دستگاه که امروز رونمایی شد محصول مشترک ما با شرکت ایمن زلزله سدید است که سیستم امواج زلزله را تحلیل و عمل قطع گاز را به‌سرعت انجام می‌دهد و 80 درصد سیستم داخلی است و می‌تواند در ساختمان‌های متوسط نیز استفاده شود.

    وی تأکید کرد: این دستگاه در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید طراحی شده و یک کار تحقیقی مشترک با یک شرکت دانش بنیان داخلی است ضمن اینکه این محصول قابلیت ارتقاء و توسعه دارد.

    به گفته وی ،همزمان با عرضه این محصول به بازار، استفاده از آن در خط لوله برخی از ساختمان‌ها اجباری می‌شود تا شاهد ارتقای ایمنی ساختمان‌ها در زمان وقوع زلزله و سوانح طبیعی در شهرها باشیم.

    شکرچی‌زاده اضافه کرد: دستگاه مزبور برقی است، اما با قطع برق باطری‌های آن شروع بکار می‌کنند تا دستگاه بتواند در زمان مورد نیاز جریان گاز را به صورت اتوماتیک قطع کند.

    وی افزود: می‌توان از مزایای این دستگاه، برخورداری بخش زیادی از آن با استفاده از توانمندی و تولید داخل یاد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار