مدیران خودروعصر اعتبار

رکود عمیق‌تر در انتظار بازار خرید و فروش

عصر ساختمان:مشاوران املاک تهران معتقدند که شرایط بازار خریدوفروش مسکن در ۹ماهه گذشته مناسب نبوده است و شرایط رکودی بازار نسبت به دو، سه سال گذشته شدت یافته است و به ندرت قرارداد خریدوفروشی در دفاتر مشاور املاک امضا می‌شود.

رکود عمیق‌تر در انتظار بازار خرید و فروش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، در این میان، موضوعی که اغلب مشاوران املاک بر آن اتفاق‌نظر دارند نبود توان مالی مناسب متقاضیان خرید واحد مسکونی است زیرا قیمت‌ها در دوسه سال گذشته تقریبا به کف سال91 نزدیک شده اما با وجود این، مشتریان نمی‌توانند اقدام به خرید مسکن کنند. اقدامات حمایتی دولت نیز مبنی بر افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن و حمایت از انبوه‌سازان با پرداخت وام ساخت نیز نتوانسته است شرایط را بهبود دهد و رونق نسبی را به بازار برگرداند.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در همین ارتباط، یکی از مشاوران املاک که در منطقه ولیعصر تهران فعالیت می‌کند با انتقاد از وضعیت موجود بازار خریدوفروش در سال جاری به تعادل می‌گوید: در سه فصلی که از سال94 سپری شده در هر ماه شاید یک قرارداد خریدوفروش امضا شده است و این موضوع، ادامه فعالیت این دفتر مشاور املاک را با مشکل مواجه کرده است. معصومیان می‌افزاید: در سال جاری تعداد قراردادهای خریدوفروش نسبت به سال93 حدود 50درصد کاهش یافته است و باوجود آنکه قیمت‌ها به کف نزدیک شده است و دیگر امکان کاهش قیمت وجود ندارد اما تقاضای موثری برای خرید مسکن وجود ندارد.

    وی ادامه می‌دهد: سود بانکی بالاست و با شرایط رکودی مسکن به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری دراین حوزه هدایت شوند‌، حتی اعطای وام‌هایی برای تولید و ساخت مسکن نیز نتوانسته به بهبود شرایط کمک کند.

    به گفته این فعال حوزه مسکن شرایط رکودی در ماه‌های آینده شدت می‌یابد و نشانه‌یی برای ظهور رونق مشاهده نمی‌شود مگر اینکه شوکی اقتصادی به بازار مسکن وارد شود، البته این شوک باید قدرت کافی برای ایجاد رونق داشته باشد به عنوان نمونه اعطای تسهیلات 60 و 80میلیونی اهرم مناسبی برای خروج از رکود نیستند. معصومیان اظهارمی کند: بازار رهن و اجاره هم از بازار خریدوفروش مسکن تبعیت می‌کند و در این بخش نیز شاهد کاهش امضای قراردادها هستیم به گونه‌یی که در 9ماهه گذشته سال جاری تعداد قراردادها نسبت به سال93 حدود 40 تا 50درصد کاهش یافته است.

    شرایط رکودی بازار مسکن به گونه‌یی است که اغلب فعالان و مشاوران املاک شهر تهران درمورد آن اتفاق‌نظر دارند، ‌یکی دیگر از فعالان این حوزه که در خیابان پیروزی تهران دفتر مشاور املاک دارد به «تعادل» می‌گوید که در یک سال گذشته رکود بازار خریدوفروش شدت یافته است و تعداد معاملات به نصف سال گذشته رسیده است و به نظر نمی‌رسد که شرایط در سه ماه آتی بهبود یابد.

    محمدی می‌افزاید: تجربه نشان می‌دهد که شرایط رکودی بازار در زمستان تغییر چندانی نداشته باشد و نمی‌توان شاهد تغییرات اساسی در حجم معاملات باشیم اما شواهدی مبنی بر رونق بازار در فصل بهار سال95 وجود دارد.

    وی ادامه می‌دهد: اعطای وام 60میلیونی در تهران تا حدودی می‌تواند به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی کوچک و متوسط کمک کند و رونق نسبی در بازار ایجاد کند ضمن اینکه پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن نیز می‌تواند در ابتدای سال جاری تا حدودی راهگشا باشد.

    بازار خریدوفروش مسکن
    علاوه بر اینکه مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن معتقدند که در 9ماهه سال جاری بازار خریدوفروش در رکود عمیق‌تری فرورفته و علاوه بر کاهش حجم معاملات، قیمت‌ها ثابت مانده است، روزنامه اقتصادی تعادل جدولی از حجم معاملات 9ماهه گذشته نسبت به مشابه سال93 و ماه گذشته، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی و تعداد قراردادها تنظیم شده را ارائه می‌کند که نگاهی اجمالی به این جدول نشان می‌دهد که تنها در مرداد ماه و آبان سال جاری، حجم معاملات نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته و در سایر ماه‌ها حجم معاملات کاهش داشته است. ستون حجم معاملات خریدوفروش نسبت به ماه گذشته نیز تنها در سه ماه تیر، شهریور و مهر افت کرده است و در سایر ماه‌ها تعداد قراردادهای امضا شده نسبت به ماه قبل از خود افزایش را نشان می‌دهد.

    براساس این جدول، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سال94 اگر چه روندی نوسانی را طی کرده است اما با وجود این در محدوده 37.4میلیون تا 39.3میلیون ریال تغییر کرده است و در مهر ماه سال جاری شاهد بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نسبت به ماه‌های دیگر یعنی 39.3 بودیم و درفروردین ماه نیز کمترین میزان قیمت یعنی 37.4میلیون ریال بوده است. تعداد قراردادهای امضا شده در دفاتر مشاور املاک در فصل بهار نیز روندی صعودی داشته است اما این روند در تابستان ادامه نیافته است اما با آغاز فصل پاییز دوباره شرایط قبل بازمی‌گردد و ما شاهد روند صعودی امضای قراردادها در این فصل هستیم.

    اگر‌چه بازار رهن و اجاره در ایران متناسب با بازار خریدوفروش مسکن نبوده و تحت‌تاثیر دو فاکتور تورم و سود بانکی قراردارد اما با وجود این کاهش حجم معاملات خریدوفروش تاحدودی در این بازار موثر بوده و تعداد معاملات در این بخش نیز کاهش یافته است. نرخ اجاره‌بها در 9ماهه گذشته در شهر تهران در محدوده 10.5 تا 12.4درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است، در فروردین ماه سال94، حدود 12.4درصد بوده است و پس از آن در ماه‌های دیگر شاهد چنین افزایشی در کرایه بها نبودیم، تا مهر ماه نرخ اجاره در محدوده 11درصد حرکت کرده است اما با پایان فصل نقل‌و‌انتقالات در اواسط مهر نرخ اجاره کاهش یافته و به 10درصد افزایش نسبت به ماه گذشته نزدیک می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار